“A jövő osztályterme nem a környezetről vagy a bútorzatról szól, még csak nem is a technológiáról. Arról szól, ahogyan a tanulók tanulni fognak.” Így összegezte egy egyesült királyságbeli iTEC-tesztelő tanár az iTEC (Innovative Technology for an Engaging Classroom/Innovatív technológiák egy motiváló osztályterem szolgálatában) projektet, amelynek célja a jövő osztálytermének megtervezése volt.
Az iTEC projekt eredményeire épülő könyv 9 fejezetet foglal magában, felépítését tekintve először az IKT eszközök és alkalmazások intézményi bevezetéséről és a mindennapi pedagógiai munkába való intergrálásáról, annak motivációiról és következményeiről szól. Ezután bevezeti a szcenárió alapú tervezés és a tanulási tevékenységek koncepcióját, magyarázatokkal és a pedagógiai tesztelés tapasztalataival, tanulságaival. A könyv célja ismertetni azokat a technológiákat is, amelyek segíthetnek az IKT bevezetésében, a jó gyakorlatok fejlesztésében és terjesztésében.
Az iTEC projekt kulcsa, és egyben ami más technológiákra fókuszáló, oktatási kezdeményezésektől is megkülönbözteti, az az, hogy lehetővé teszi a tanárok számára, hogy távolabbról is rátekinthessenek a mindennapi gyakorlatukra, és szabadon elképzelhessék, milyen más megközelítései lehetnek a tanulásnak, ezért alternatív forgatókönyveket, azaz szcenáriókat hozhatnak létre. Az iTEC projektben, amelyben Európa-szerte oktatásért felelős minisztériumok, technológiai szolgáltatók, pedagógiai szakértők, valamint általános iskolai és középiskolai tanárok működtek együtt, kifejlesztettek egy szcenárió-alapú tanulástervezési folyamatot.
Flexibilis történetmesélés
Narratíva |
A szcenárió-alapú tanulástervezési folyamat megkönnyíti a tanárok számára, hogy IKT-val támogatott újításokat vezessenek be a tanítási gyakorlatukba, és biztosítja, hogy a technológiát pedagógiai megfontolások alapján használják az iskolában, nem pedig ötletszerűen, elrugaszkodva a valóságtól, szem előtt tartva, hogy miként lehet a tanulókat elkötelezettebbé tenni saját tanulásuk iránt. Ugyanakkor nem szabad azt gondolnunk, hogy a digitális technológia varázsütésre megváltoztat mindent, és energia belefektetése nélkül is megoldja a 21. tanulással kapcsolatos kérdéseket. Fontos megértenünk és rálátnunk arra, hogy mikor és hogyan a legoptimálisabb a technológiák bevezetése.
A szcenáriók olyan rövid történetek, a tanulási-tanítási folyamat narratív leírásai, amelyek hatékonyan alkalmazzák az IKT-t, és amelyekből pedagógiai projektek tanulási folyamatleírásai, tanulói tevékenységei bontakozhatnak ki. A szcenárió tehát egy gondolatmag, amelyet később, a tervezési folyamat során részletesen ki lehet bontani, az egyes tanulói tevékenységeket, tanulói produktumokat meghatározni, és a tevékenységeket egységbe fűző tanulási folyamatleírást megfogalmazni. A szcenárió figyelembe veszi az aktuális trendeket, oktatási kihívásokat, az iskolai kontextust, leírja a tanárok és a tanulók szerepét, ugyanakkor nem korlátozódik az osztálytermi környezet lehetőségeire, de számba veszi azokat is, amelyek bármilyen formában a tanulást szolgálhatják.
A könyv a projekt során fejlesztett eszközök széles körét mutatja be, köztük a tanulástervezési dokumentumok létrehozására és megosztására alkalmas Composert, a külső szakértőket és a tanulási folyamatot támogató eseményeket (színházi előadás, konferencia, webinárium stb.) tömörítő People and Events Directory-t, a Scenario Development Environment-et, ami pedig az óravázlatok, segédanyok és eszközök gyűjteményét egyesíti magában.