Háttér
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében kiírásra kerülő közoktatás-fejlesztési célú pályázatokhoz - az esélyegyenlőségi szempontok érvényre juttatása érdekében - az oktatási fejlesztésre pályázó intézményfenntartóknak közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzést és intézkedési tervet szükséges megalkotniuk
A közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv általános céljai a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek oktatási szegregációjának csökkentése, a körükben kirívóan magas fogyatékossá minősítési arányok visszaszorítása, az alacsony óvodáztatási arányok javítása, az oktatási szolgáltatásokhoz történő egyenlőtlen hozzáférés csökkentése, a halmozottan hátrányos helyzetűek lemorzsolódásának csökkentése, valamint az oktatási diszkrimináció visszaszorítása.
Képzés célja
A képzés célja olyan szakértők kiképzése, akik felkészültségüknél és elköteleződésüknél fogva hatékony segítséget tudnak adni a közoktatási intézményfenntartóknak a társulási/települési/intézményi szintű közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzésük és tervük kidolgozásához, programjuk eredményes megvalósításához.
A képzés elősegíti a vonatkozó joganyag megismerését, az esélyegyenlőség-elvű, diszkriminációmentes közoktatás megsértését jelentő gyakorlatok beazonosítását, a szükséges változások generálásához nélkülözhetetlen tanácsadói képességek kialakítását. A tréning során a csoporttagok kapcsolatba kerülnek azokkal az értékekkel és célokkal, amelyeket esélyegyenlőségi szakemberként képviselni fognak. Elsajátítják azokat a tárgyalás-technikai és kommunikációs készségeket, amelyekre alapozva sikeres interakcióba léphetnek az adott település, kistérség kulcsszereplőivel.
A képzés végére a hallgatók birtokába kerülnek az egyenlő bánásmód követelményével és az esélyegyenlőség biztosításával kapcsolatos jogszabályi ismereteknek, illetve a közoktatás struktúrájával, a halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók helyzetével kapcsolatos speciális ismereteknek.
A kiképzett szakértők feladata
A kiképzett közoktatási esélyegyenlőségi szakértők feladata elsősorban a közoktatási célú Európai Uniós forrásokra pályázó településeken és intézményekben:
1. helyzetelemzés készítése a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek/tanulók oktatási helyzetéről,
2. a helyzetelemzés alapján társulási, települési illetve intézményi közoktatási esélyegyenlőségi terv megalkotásának elősegítése az érintett helyi szakemberek, vezetők, szülők bevonásával, a rendelkezésre álló támogatások azonosítása.
3. az esélyegyenlőségi tervek végrehajtásának mentorálása.
Kiválasztási szempontok:
Szakmai elvárások:
- halmozottan hátrányos helyzetű tanulókkal és a magyarországi roma közösségek helyzetével kapcsolatos alapadatok, alapkutatások beható ismerete
- közoktatás jogi és tartalmi szabályozásával kapcsolatos alapismeretek
- a közoktatási diszkrimináció alapeseteinek és a panasz-mechanizmusok ismerete
- hatékony deszegregációs modellekkel, intézkedésekkel és lépésekkel kapcsolatos ismeretek
- a beóvodáztatással, a sajátos nevelési igénnyel, és az igény megállapításának mechanizmusaival, valamint az Integrációs Pedagógiai Rendszerrel kapcsolatos részletes ismeretek.
További kompetenciák:
- kiváló tárgyalókészség
- projektszemlélet
- Európai Uniós és hazai forráslehívási mechanizmusok ismerete
- kiváló kutató, elemző, feltáró készség
- rugalmas foglalkoztathatóság
- alapfokú informatikai ismeretek.
A képzések időtartama és támogatása
A program keretében 20-30 közoktatási esélyegyenlőségi szakértő kiválasztására és 60 órás képzésére kerül sor 2008. március - áprilisától. A képzés 6 napot vesz igénybe (2x3 nap, péntek-vasárnap).
A program minden résztvevő számára biztosítja az ellátást. Az utazási és szállás költség a résztvevőket terheli!
Benyújtandó dokumentumok
- Szakmai önéletrajz Szakmai önéletrajz
- Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek oktatásával kapcsolatos munkatapasztalat ismertetése, maximum 4 oldalbanHalmozottan hátrányos helyzetű gyermekek oktatásával kapcsolatos munkatapasztalat ismertetése, maximum 4 oldalban
- A mellékelt dokumentumok egyikének kiválasztása, és a kérdések megválaszolása maximum 5 oldalban. A mellékelt dokumentumok egyikének kiválasztása, és a kérdések megválaszolása maximum 5 oldalban.
Feladat
A mellékelt 4 dokumentum közül 2 egy-egy település közoktatási helyzetének rövid összefoglalója, 2 pedig egy-egy intézmény ún. IPR önértékelésének anonimizált és rövidített verziója. Kérjük a négy dokumentumból egyet kiválasztva, az alábbi kérdésekre adott válaszokkal fejtse ki álláspontját a települések/intézmények közoktatási gyakorlatában szükséges változtatásokról.
Kérdések
1. Milyen további információkra lenne még szükség? Milyen módon, és honnan gyűjtené össze a szükséges információkat? (lista)
2. Melyek azok a problémák, amelyekre az információk alapján a tervezett esélyegyenlőségi programnak mindenképpen fókuszálnia kell? (rövid max. 1 oldalas összefoglaló)
3. Milyen szereplőkkel, milyen témakörökben tervezne megbeszélést/találkozót annak érdekében, hogy minél pontosabban azonosítsa a teendőket? (vázlatos tényfeltáró és egyeztetési terv)
4. Milyen teendőket/lépéseket sorolna fel egy első találkozón a településvezetésnek, mivel érvelne? (rövid, max. 1 oldalas összefoglaló)
A pályázat benyújtásának határideje 2008. február 25., 17 óra. A határidőn túl érkező pályázatokat nem áll módunkban regisztrálni. A pályázatokat kizárólag elektronikusan, csatolt dokumentumként az esely.terv@educatio.hu e-mail címre kérjük megküldeni. A tárgyban tüntessék fel: „Esélyegyenlőségi szakértő képzés”.
A pályázat bírálati folyamata kétfordulós. A beküldött dokumentumok alapján továbbjutott pályázók szóbeli meghallgatáson vesznek részt. Az I. forduló bírálati határideje: 2008. március 15. A pályázók kiértesítése az eredményről e-mailen történik.
További információ az esely.terv@educatio.hu e-mail címen, illetve a 06-1-886-3949-es telefonszámon kérhető.