EuroLogo 2003 - beszámoló a Nemzetközi Logo konferenciáról
Abonyi-Tóth Andor
2003/09/05 00:00
3094 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az EuroLogo konferencia immáron 9. alkalommal került megrendezésre. Idén Portugáliában, Portó városában gyűltek össze a LOGO elkötelezettjei. A konferenciáról készült beszámolót ajánlom minden LOGO (filozófia) iránt érdeklődő tanár figyelmébe.

Bevezető

EuroLogo konferencia

A EUROLOGO egy kétévente megrendezésre kerülő konferencia, amely a LOGO vagy a LOGO-szerű programozási nyelv, illetve környezetek a tanulásban, megismerésben betölthető szerepével foglalkozik a korosztályok széles spektrumán. Egyik fő célja, hogy bemutassa, hogyan lehet kreatívan használni az Információs és Kommunikációs Technológiákat (IKT) az oktatásban.

Az idén 43 plenáris előadást, prezentációt és workshopot tekinthettek meg a résztvevők. Magyarországot idén 7 résztvevő képviselte, (Turcsányiné Szabó Márta, Abonyi-Tóth Andor, Pluhár Zsuzsa, Kaszás Péter, Réthey-Prikkel Brigitta (ELTE Team labor), Dancsó Tünde (Kodolányi János főiskola) és Farkas Károly (Szolnoki Főiskola), amely jól példázza, hogy Magyarország a Logo filozófiával kapcsolatos kutatások, fejlesztések terén az élmezőnybe tartozik.

A cikk terjedelme nem teszi lehetővé, hogy minden előadásról beszámoljak, ezért csak azokat az előadásokat mutatom be, amelyek újdonságnak számítanak, illetve a résztvevők kérdéseiből, visszajelzéseiből kiderült, hogy nagyobb érdeklődésre tartottak számot.

Plenáris előadások

A plenáris előadások között kiemelkedő volt Turcsányiné Szabó Márta előadása, amelyben egy nemzetközi projekt (CoLabs) célkitűzéseivel és eddigi eredményeivel ismerkedhettünk meg. A projekt fő célja, hogy választ adjon azon kérdésekre, hogy a gyerekek milyen módon vehetnek részt a távtanulásban, és hogyan lehet legjobban támogatni a tanulási folyamatukat. Bemutatásra került a gyerekek és tanárok együttműködését lehetővé tévő portál, és az Imagine rendszerben készült, kreativitást igénylő és serkentő mikrovilágok egy része is. Az előadáshoz kapcsolódó workshopon mindenki meggyőződhetett arról, hogy a gyerekek valóban kreatívan és aktívan próbálták ki a kifejlesztett mikrovilágokat, amelyet nagyon élveztek.

Prezentációk

3D teknőc

Az első nap egy igen látványos prezentációt láthattunk Pavel Boytchev -től, aki ELICA LOGO-ban  mutatta be, hogy hogyan juthatunk el a hagyományos teknőc felfogástól a felhasználó által definiált bonyolultabb feladatokat megvalósító teknőcökig (pl. űrteknőc, amely 3 dimenziós térben mozog, vagy gömbi teknőc, amely egy gömb felületére képes rajzolni, 3D teknőc, ahol a bábuk egyes "testrészei" külön mozgathatók) Ezzel világossá vált, hogy a LOGO teknőcök evolúciója - a hiedelmekkel ellentétben - még korántsem fejeződött be.

Hilbert fraktál VRML-ben

Szintén egy érdekes kezdeményezés Vladimir Batagelj és Matjaz Zaversnik munkája. Az általuk készített és bemutatott MSWLogo eljárások segítségével egyszerűen lehet konvertálni a Logoban megalkotott 3 dimenziós testeket a VRML nyelvre. Ez többek között azt is lehetővé teszi, hogy a LOGO-ban gyakran használt rekurzív ábrákat 3D-s térben jelenítsük meg, ami - szó szerint - új dimenziókat nyithat meg a LOGO közösség előtt.

Péter Tomcsányi prezentációja ismét bebizonyította, hogy az Imagine rendszerben még mennyi feltérképezetlen terület van, ami nagyon izgalmas lehet a rendszer felhasználóinak. Idén a látványos mikrovilágok készítését lehetővé tevő objektumok függőségéről láthattunk előadást.

Ivan Kalas komponense

Az idei konferencián több olyan kezdeményezést is láthattunk, amelyek arra irányultak, hogy a felhasználók, tanárok minél egyszerűbben állíthassanak össze mikrovilágokat. Jómagam egy olyan ajánlott szabványt mutattam be, amely lehetővé teszi, hogy az Imagine felhasználók előre felépített bonyolultabb komponenseket használhassanak fel, így a LOGO nyelv minimális ismerete is elég ahhoz, hogy hasznos tantárgyi mikrovilágokat állítsanak össze.

Ivan Kalas ismét elkápráztatta a közönséget; most azon komponenseit mutatta be, amelyek segítségével a tört számok oktatását , gyakoroltatását megkönnyítő mikrovilágokat lehet összeállítani. Az általa bemutatott komponensek kezelése egyszerű, és mindezek mellett igen látványos is. (A komponensek továbbfejlesztése magyar-szlovák koprodukcióban történik a jövőben.)

Új eszközök, módszerek

A konferencián olyan új eszközök és módszerek is bemutatásra kerültek, amelyek nagyon jól illeszkednek a LOGO filozófiába, de eddig kevésbé voltak ismertek. Pluhár Zsuzsa a gondolati térképekről (MindMap) tartott előadást, amely egy nagyon jó eszköz lehet a tanárok és kutatók kezében, hiszen jól tükrözi a gyerekek gondolatait egy adott témával, fogalommal kapcsolatban. Láthattunk olyan eszközöket (Imagine mikrovilágok, illetve Coraler Map), amelyek egyszerűsítik ezen gondolati térképek elkészítését is. Szintén rengeteg új felhasználási lehetőséget jelentenek azok az adaptív tudástérképek is, amelyeket Kaszás Péter előadásában láthattunk. A térképek lehetővé teszik, hogy nyomon kövessük a tanulók haladását, és olyan útvonalakat javasoljunk számukra, amelyek leginkább megfelelnek a tudásszintjüknek.

Versenyek

Olyan rendezvényekről, versenyekről is láthattunk beszámolót, amelyek a LOGO-val, vagy LOGO filozófiával voltak kapcsolatosak. Dancsó Tünde a sikeres magyarországi Logo versenyekről tartott összefoglalót, bemutatva néhány tipikus feladatot és gyermekmunkát is. A Kihívás verseny célkitűzéseiről és tapasztalatairól Réthey-Prikkel Brigitta tartott előadást, amely remélhetőleg inspirálni fogja a hasonló (határainkon túli) versenyek megrendezését is.

Módszertan

Algoritmizálás vonatokkal...

A Magyarországon is jól ismert előadó, Gerald Futschek és egykori tanítványa, Elisabeth Hopfenwieser egy olyan tanulási környezetet mutatott be, amely játékosan segíti a 6-12 éves korosztályt abban, hogy megértse az algoritmizálás és "programozás" alapjait. A kifejlesztett mikrovilágban egy vonatszerelvény demonstrálja a programlépések sorozatát, és a vagonok szimbolizálják a változókat. A megfeleltetés annyira jól sikerült, hogy a gyerekek még a rekurzív algoritmusok működését is könnyen megérthetik a segítségével. (A mikrovilág működő változata elérhető a http://www.hopfenwieser.at/train2program/  címen)

Az EuroLogo konferencia rangját jól példázza, hogy a tengeren túlról is vonzza a részvevőket. Idén az MIT - Media laboratory kutatói és hallgatói is érdekes előadásokat tartottak. David P. Cavallo és tanítványai különböző projektekről számoltak be, többek között egy Brazíliában végzett kísérletről, amely azt mutatta, hogy gazdaságilag hátrányosabb régiókban lévő iskolákban is látványos fejlődést lehet elérni, ha megfelelő módszereket (pl. LOGO filozófia) választunk.

A konferencia anyaga

A konferencia résztvevőinek többsége hozzájárult ahhoz, hogy (angol nyelvű) előadásának szövegét PDF formátumban el lehessen olvasni, ezért érdemes felkeresni a konferencia honlapját a további részletekért.

Az idei konferencia szervezési és szakmai szempontból is kitűnő volt, és remélhetőleg ez a hagyomány 2005-ben is folytatódik, amikor is Varsó ad otthont a rendezvénynek. Remélem, arról a konferenciáról is sikerül majd beszámolnunk!

Linkek

Csatlakozz hozzánk!

Őket ajánljuk

Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten
eBiztonság Minősítés Minősítő rendszer a biztonságos iskolákért
ENABLE program Program tantestületeknek a bullying ellen