Az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények (EGYMI) létrehozására a többször módosított 1993. évi LXXIX. közoktatási törvény teremtett először lehetőséget. Ennek keretében a gyógypedagógiai intézmények átalakulhattak egységes gyógypedagógiai módszertani intézményekké. Az átalakulás nem volt előzmény nélküli, hiszen már jóval korábban, az 1970-es évektől a testi-érzékszervi fogyatékosok speciális intézményeiben kialakultak a szak- és szakmai szolgáltatás kísérleti műhelyei. Ezekben az itt dolgozó gyógypedagógusok egyrészt gyakorlati tapasztalatra tettek szert a szolgáltatói rendszer kiépítésében, másrészt a szakmaközi kommunikáció lehetőségeit és gyakorlatát illetően is széles körű ismereteket gyűjtöttek össze.
Mi az újdonság az EGYMI-k működésében?
A gyógypedagógiai intézmények foglalkoznak egyrészt az adott fogyatékossággal élő SNI-tanulók, -fiatalok társadalmi életre történő felkészítésével, másrészt tevékenységükkel támogatják az integrált nevelés, oktatás valamennyi szereplőjét. Az együttnevelést vállaló és a hagyományos közoktatási feladatokat is ellátó intézmények belső fejlesztéséhez való hozzájárulás az EGYMI –k egyik fontos szolgáltatói feladata. Ehhez a munkához kínál lehetőséget a TÁMOP 3.1.6-os pályázat, amelynek fókuszában a sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelését támogató minőségi szolgáltatások fejlesztése, létrehozása és elterjesztése, a kapacitások bővítése áll.
A pályázat alapvető céljai között szerepel:
- a már működő EGYMI-szolgáltatások továbbfejlesztése;
- az intézmények EGYMI-vé alakulásához szükséges feltételrendszer kialakítása (a jogszabályban rögzített feltételek szerint);
- a sajátos nevelési igényű tanulókat nevelő-oktató közoktatási intézményeknek nyújtott szolgáltatások széles körű kiterjesztése;
- hozzájárulás közoktatási rendszer a befogadóvá válásához;
- egységes standardok alapján működő, a helyi és területi igényeket figyelembe vevő megfelelő minőségű és mértékű kapacitással rendelkező, a gyakorlatban jól működő szolgáltatási rendszer kiépítése;
- lehetővé váljon, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók lakóhelyükhöz legközelebb kapják meg a különleges gondozási igényükből fakadó szolgáltatásokat.
A pályázat során az EGYMI-k arra nyertek támogatást, hogy a pályázat időtartama alatt felkészüljenek ezekre a feladatokra, a szolgáltatói szerepre.
A nyertes pályázók az alábbi tevékenységeket végzik a pályázat megvalósítása során:
- A HEFOP keretében kidolgozott, a sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelését támogató programok, és eszközök adaptációja a pályázó tevékenységi körébe és a pályázó szakembereinek felkészítése ezek használatára.
- A kidolgozott egységes szakmai módszertani standardoknak megfelelő intézményi működésre való áttérés és az adaptáció támogatása a befogadó intézményekben
- A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttneveléséhez szükséges formai és szakmai követelmények megteremtése mind a szolgáltatást nyújtó, mind a befogadó intézményben (pedagógiai program módosítása, tanári kompetenciák fejlesztése, az SNI-gyerekek szükségleteihez igazodó eltérő tanulásszervezési eljárások bevezetése, egyéni fejlesztési és átvezetési tervek beépítése a pedagógiai gyakorlatba, differenciálásra épülő módszertani eljárások alkalmazása, árnyalt értékelési eljárások elterjesztése)
- Az együttnevelésben részt vevő intézmények felkészítése az együttnevelési gyakorlat kialakítására (ösztönzés, támogatás, felkészítő tréningek, szakmai programok, speciális és specifikus szolgáltatások)
- A sajátos nevelési igényű tanulók tanulócsoportba, osztályba való befogadásának támogatásához, tanulói fejlesztési, átvezetési tervek készítéséhez és alkalmazásához pedagógia standardok kidolgozása, a résztvevők (pedagógusok, gyógypedagógusok, terapeuták, szülők stb) felkészítése.
- Az együttnevelés megvalósításához szükséges továbbképzési programok kidolgozása, átvétele vagy adaptálása, megszervezése, lebonyolítása.
- Az intézményirányítás szereplői számára továbbképzési programok kidolgozása, átvétele vagy adaptálása, megszervezése, lebonyolítása az együttneveléssel kapcsolatos, menedzsmentet érintő feladatok támogatására.
- Pedagógiai szakszolgálat és pedagógiai-szakmai szolgáltatói tevékenységek fejlesztése, minőségi továbbfejlesztése.
- Az együttnevelésben érintett társadalmi szereplők (szülők, szülői szervezetek, civil szervezetek, fenntartók, szakmai szervezetek stb.) bevonása, aktív részvételükhöz a feltételek megteremtése, programok, képzési programok kidolgozása, átvétele, adaptációja.
- A sajátos nevelési igény korrekciójához szükséges speciális eszközök beszerzése, illetve felkészítés az eszközhasználatra, a speciális eszközök kölcsönzési lehetőségeinek és feltételeinek megteremtése.
- Az intézmények pedagógusainak, szakembereinek felkészítése a tartósan beteg tanulók közoktatási intézményen kívüli oktatásának megszervezésére (pl. otthoni, kórházi, szanatóriumi környezet), együttműködési mechanizmusok kialakítása az érintett intézményekkel, valamint a tanuló anyaiskolájával.
- Utazópedagógusi szolgáltatás kialakítása, megszervezése, kiterjesztése, a működtetés mechanizmusának és feltételrendszerének megteremtése.
Ebben a munkában az EGYMI-k együttműködnek a regionális hálózatkoordinációs szervezetekkel (TÁMOP 3.2.2), valamint a TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekttel, a fejlesztési eredmények elterjesztésében, valamint az inklúziós hálózat által felmért igények alapján az intézmények számára szak- és szakmai szolgáltatások biztosításában.