A projekt értékelése kiemelkedően pozitív hatást mutat a diákok tudását, készségeit és szövegértését tekintve, ezen túl pedig a tanárokat is fejleszti, elsősorban a technológiával támogatott pedagógiai ismeret, a digitális kompetencia és a motiváció terén.
9,45 millió euró, 2000 tanterem, 26 partner
Az iTEC (innovatív technológiák az aktivizáló osztályterem szolgálatában) egy jelentős, EU által támogatott projekt, amelynek keretében a European Schoolnet (Európai Iskolahálózat), oktatási minisztériumok, technológiai szolgáltatók és kutatóintézetek működnek együtt azzal a céllal, hogy a tanulási és oktatási reform a tanulási technológiák stratégiai alkalmazásán keresztül valósuljon meg.
Az Európai Bizottság FP7-es keretprogramjának 9,45 millió eurós finanszírozásával, 26 partner közreműködésével, 19 európai országban, több mint 2000 tanteremben kerületek a pilot projektek bevezetésre, amelyek során tanulási és oktatási tevékenységekhez integrált technológiai megoldásokat használnak.
A projekt a European Schoolnet eddigi legnagyobb és stratégiailag legjelentősebb vállalása, amely a jövő tantermének megtervezésére indított kiemelt projektté válhat. A futamidő 2010 – 2014.
A European Schoolnet hálózata
A European Schoolnet (Európai Iskolahálózat) 30 európai oktatási minisztérium brüsszeli székhelyű hálózata. Nonprofit szervezetként célja az oktatási és tanulási innováció eljuttatása az érintettekhez: oktatási minisztériumokhoz, iskolákhoz, tanárokhoz, kutatókhoz és gazdasági partnerekhez.
A jövő tantermének forgatókönyve
Az iTEC pilot projektek során – amelyek jelenleg az ötödik, záró ciklushoz értek – a jövő tantermét megálmodó forgatókönyvekkel, tanulási folyamatleírásokkal és tevékenységekkel ösztönözték a tanárokat arra, hogy mindennapi pedagógiai gyakorlatukba vezessék be az IKT eszközök használatát. A tanárok részvételével egy tervezési folyamat során „Tanulási tevékenységek” és „Tanulási folyamatleírások” kerültek kidolgozásra. A European Schoolnet továbbá egy online, személyes tréning jellegű nemzetközi programot is kifejlesztett, melynek többek között részei a brüsszeli Future Classroom Lab által szervezett, a jövő tantermében való tanítási és tanulási tevékenységekkel kapcsolatos kurzusok.
Pozitív hatások, eredmények
Az értékelés adatainak nemrégiben közölt meta-analízise szerint az első három ciklusban kimutathatók a projekt pozitív hatásai a tanulók tudására, készségeire és szövegértésére, különös tekintettel a 21. századi készségekre, a motivációra, a tanulók aktivizálódására és attitűdjeire. Az iTEC továbbá kedvezően befolyásolta a tanárok IKT-val támogatott pedagógiai módszereit, digitális kompetenciáját, motivációját és attitűdjét. „A projekt értékelése kimutatta, hogy az iTEC számos innovatív változást hozott a pedagógiai gyakorlatokban” – nyilatkozta Cathy Lewin professzor, értékelési koordinátor. „A tanároknak közel 90%-a egyetértett abban, hogy az iTEC folyamat során a tanulók a munkában jobban aktivizálódtak, és több feladatban működtek együtt. Ezen kívül magasabb volt a tanulói tudásszerzés szintje, jobb volt a tanulók autonómiájának és önálló tanulási képességének fejlődése, valamint több lehetőség nyílt az osztálytermen kívüli tanulásra.”
Az értékelés adatainak meta-analízise szerint az iTEC teljes mértékben skálázható, és megvan benne a lehetőség arra, hogy a pedagógiai és technológiai innovációt támogassa, elősegítse az IKT hatékony használatát, és segítse a tanárokat abban, hogy innovatív technológiákkal és eszközökkel kísérletezzenek. „Meggyőződésünk, hogy az iTEC termékek és folyamatok hatással vannak a kulcsfontosságú oktatáspolitikai területekre, és biztosítják, hogy a tanítási gyakorlatok fejlődése lépést tartson a társadalmi és technológiai változásokkal” – erősítette meg Marc Durando, a European Schoolnet ügyvezető igazgatója.