Kutató diákok mozgalma
2013/11/29 08:00
1027 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Két hallgató, Szeifert Viktória, a Kutató Diákok Országos Szövetségének ügyvezető elnöke és Hambuch Mátyás, a Kutató Diákok Országos Szövetségének diákelnöke mesélt a Kutató Diákok Mozgalmáról. 

kutdiak_essze_2012_72

Mit lehet tudni erről a mozgalomról?

SZ.V.: A mozgalom 1996-ban jött létre azzal a céllal, hogy középiskolásoknak, illetve fiatalabbaknak lehetőséget biztosítson arra, hogy kutathassanak. Ez egy iskolán kívüli tevékenység, melynek résztvevői úgy tudják a kutatást végezni, hogy mi biztosítjuk hozzá azt a lehetőséget, melynek révén Magyarország legjobb kutatóhelyein, intézményeiben, laboratóriumaiban végezhetnek kutatást egy mentor segítségével. Ehhez összeállítottunk egy mentorlistát, amely most már online is elérhető.

Milyen területen biztosítotok lehetőséget a kutatáshoz?

SZ.V.: A tudomány bármely területén. Van három tagozatunk, az Élet- és Környezettudományi Tagozat, a Műszaki- és Reáltudományi Tagozat, illetve a Humán- és Társadalomtudományi Tagozat. Tehát a tudomány minden területét lefedi a mozgalom.

Mátyás, Te hogy ismerkedtél meg a Kutató Diákokkal?

H.M.: 2011-ben kezdtem el kutatással foglalkozni. Ekkor még nem tudtam, hogy miről szól ez az egész mozgalom. A történelemtanárom kereset meg azzal, hogy lenne egy verseny, és hogy erre kéne készíteni egy kutatást. Az első kutatásom még elég kudarcos volt, az első selejtező körben ki is estem vele. Második témámmal voltam sikeres, ezzel sikerült megnyernem a TUDOK-ot.

Szerinted miért nem sikerült az első, ha másodjára ilyen szép eredménnyel végeztél?

H.M.: Nagyon fontosnak tartom, hogy a kutatásnál saját ambícióból induljunk el. A tanár által megadott téma is lehet jó, de sokkal kisebb az esély a sikerre. Másodjára már saját témám volt: az erdőben egy verseny keretében botlottam bele egy haranglábba és innen indult el a nyomozás. Megpróbáltam kideríteni, hogy ez a harangláb hogyan került az erdő közepére, több kilométerre minden lakott területtől. Itt már megvolt a szükséges lelkesedés, megvolt a motiváció ahhoz, hogy megfelelő minőségű kutatást végezzek. Ehhez a hátteret nekem pedig elsősorban az iskolám adta meg.

DSCN3132

Hova jártál középiskolába?

A Nagy Lajos Gimnáziumban tanultam Pécsett, most pedig az ELTE BTK-n régész szakot hallgatok.

Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki eredményes kutatást végezzen, jó pályamunkát adjon be?

H.M.: Bennem mindig kérdések merültek föl, mindig tudni akartam a választ olyan kérdésekre, amelyekre senki nem tudott felelni. Ez a harangláb is tipikusan egy olyan történet volt, amire senki nem tudta azt mondani, hogy miért van ott, nekem kellett elmennem a levéltárba, a bányakapitányságra és felkeresni azokat az embereket, akik korábban ott éltek a harangláb környékén. Mint kiderült ott korábban egy település volt, amit ledózeroltak. Engem mindig maga a kérdések feltevése érdekelt, nem is maga a kutatás, vagy a verseny, hanem a válaszok keresése. Ez hozott el a mozgalomhoz is.

Viki, Te hogyan csatlakoztál?

SZ.V.: Én 2010-ben lettem tag. A biológia tanárom mondta, hogy létezik a mozgalom. Nagyon meglepődtem, hogy középiskolásként egyáltalán létezik ilyen lehetőség. Akkor a KutDiák honlapon egy nemzetközi kutatótábor pályázata keltette fel az érdeklődésemet, amit meg is pályáztam. Itt kezdtem el egy egyhetes, mikrobiológiai projekten dolgozni. Ezt követően néztem át az akkor még könyv formájú mentorlistát és kerestem ki egy mentort a lakóhelyemhez közel, majd vele kezdtem el kutatni a Debreceni Egyetemen. Azóta is mikrobiológiával foglalkozom.

Tehát van lehetőség mentorokkal dolgozni a kutatás során?

SZ.V.: Igen, létezik egy kiadvány, melyben a mentorok téma és lakóhely szerint fel vannak sorolva. Újabban ez a könyv már nem kerül kiadásra, hanem online érhető el azok számára, akik regisztráltak. A mozgalomnak körülbelül 800 mentora van és ebből 112 akadémikus. Mindegyikőjük egyetemeken és kutatóintézetekben dolgozik, és emellett segítik a diákok munkáját.

Hogyan lehet jelentkezni a mozgalomba?

SZ.V.: A jelentkezés hozzánk önállóan történik, a diákok keresnek meg minket. Mára nagyon sok középiskolai tanár is ismer bennünket, ezért többnyire ők is ajánlják a mozgalmat. A honlapunkat felkeresve az online rendszeren keresztül tudnak regisztrálni a diákok, megadva az alapadatokat, illetve hogy miért szeretnének kutatni, honnan hallottak a mozgalomról. Pár napon belül értesítjük a jelentkezőket a döntésről, hogy felvételre kerültek-e. Évente általában 1000 diák csatlakozik a mozgalomhoz.

A diákok hol tudják bemutatni a kutatásaikat? Hol tudnak megismerkedni?

H.M.: Többféle rendezvényünk van, ezeket két csoportba soroljuk. Vannak regisztrációhoz kötött versenyeink, ezek közül a TUDOK a legfontosabb, melynek három tematikus fordulója van: Humán- és Társadalomtudományi, Élet- és Környezettudományi, illetve Műszaki- és Reáltudományi és három határon túli is megrendezésre kerül Erdélyben, Felvidéken és a Vajdaságban. Ezekből a fordulókból a legjobbak a döntőbe kerülnek. A döntő általában egy központi helyszínen van, jellemzően Budapest környékén. Ezeken a rendezvényeken regisztrált diákok indulhatnak el. Előre fel kell tölteniük egy rezümét, amiben a saját előadásukat írják le röviden, ez alapján soroljuk őket különböző szekciókba. Nagyon fontos, hogy a TUDOK-on tíz percben kell előadni a kutatást, ezt követően pedig egy öt perces vitában kell megvédeni azt.

A TUDOK Nagy-, és Első díjasait 20, illetve 30 felvételi többletponttal jutalmazzuk. Fontos rendezvényünk továbbá az Tudományos Esszépályázat, melynek keretében maximum húsz oldal terjedelmű kutatást kell készíteni, amelyet egy szakmai zsűri értékel, majd a résztvevőketa Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának Dísztermében látjuk vendégül az eredményhirdetésen. Létezik még a Tudományps Poszterversenyünk, ez szintén a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának Dísztermében kerül megrendezésre. Ide egy A1-es méretben elkészített poszterrel lehet pályázni, majd öt percben el kell bemutatni a posztert és a kutatást a szakmai zsűrinek, aki aztán értékeli a pályázatokat. Mindhárom verseny legjobbjai meghívásos alapon látogatást nyernek a káptalanfüredi táborunkba. A táborba neves előadók is ellátogatnak, idén például Sólyom László és Csermely Péter is tartott előadást a tábor lakóinak. Vannak még találkozóink, ezek nincsenek regisztrációhoz kötve, tehát bárki látogathatja őket. Ezeket a szakmai tagozatok szervezik, évente legalább három alkalommal. Ezeknek fontos része, hogy az ideérkező előadókkal kötetlenül lehet beszélgetni. Végül meg kell említeni a Kutatók Éjszakáját, ahol minden évben jelen vagyunk.

Rengeteg programotok van. Mennyire fontos a verseny ezeken a rendezvényeken?

SZ.V.: Fontos elmondani, hogy ezeket a rendezvényeket nem versenyekként fogjuk fel, hanem tudományos összejövetelekként, konferenciákként, ahol a diákok egy többnapos rendezvény keretében találkozhatnak, szakmai kérdésekről folytathatnak beszélgetéseket és persze komoly barátságok is szövődnek. A lényeg igazából, hogy mindenki megmutassa, amit tud, tehát nem csak a kutatásra van lehetőség, hanem a tudományos munka bemutatására és annak keretében egy szakmai zsűri értékelésére, hiszen a visszajelzés is nagyon fontos. 

A programok Magyarországon és a határon túl is elérhetők. De mi a helyzet a nemzetközi együttműködéssel? Erre biztosít lehetőséget a Kutató Diákok Mozgalma?

SZ.V.: Természetesen. Az első találkozás számomra is egy külföldi kutatótábor volt. A Facebook oldalunkat követve mindenki tájékozódhat az aktuális pályázatokról, legyen akár hazai, vagy nemzetközi az adott esemény.

Mi a legnagyobb sikeretek? Mire vagytok a legbüszkébbek?

H.M.: A legnagyobb sikeremnek a TUDOK győzelmet tartom, és ennek is az a része tetszett a legjobban, hogy bár a döntőben katasztrofálisan adtam elő a szöveget, bújtam, és alig mertem elengedni a papírt olyannyira, hogy még a nevemet is onnan olvastam fel, de még így is megnyertem. Ez azt jelenti számomra, hogy tényleg valami értékeset kutattam.

SZ.V.: Nagyon nagy örömmel töltött el az, hogy miután 2011-ben az Országos TUDOK-on az Orvostudomány – Biológia szekcióban Első díjas lettem, ezáltal pedig elindulhattam egyetemi OTDK-n. Itt ugyan nem értem el helyezést, de ez egy olyan szakmai élmény volt a Semmelweis Egyetem első éves hallgatójaként, amelyre azóta is büszkén gondolok vissza.

http://kutdiak.hu/
https://www.facebook.com/KutDiak

szeifert_viktoria_ugyvezeto_elnok Szeifert Viktória

1994. január 3-án született, Debrecenben. Általános iskolai tanulmányait a Hunyadi János Általános Iskolában kezdte, majd a Petőfi Sándor Általános Iskola és Óvodában fejezte be 2008-ban. A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában humán orientációs osztályban folytatta középiskolai tanulmányait, ahol 2012-ben sikeres érettségit tett, azóta Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Karán tanul. Az általános iskola alatt tagja volt a debreceni Vasutas Képzőművészeti Műhelynek, melynek tokaji táborában is volt szerencséje részt venni. Tanítója, Kolozsváry Katalalin képzőművész volt, egy közös kiállítás keretében az ő képei is kiállításra kerültek. Angol, francia, illetve latin nyelven tud. Középiskolás évei alatt folyamatosan vett részt francia nyelvi versenyeken. 2010 áprilisában a Francia Intézet szervezésében, a Grande Dictée du CIEF - diktálási versenyen 3. helyezett lett.

A középiskola első két éve alatt a Mathias Corvinus Collegium középiskolai programja keretében végezte el a Közgazdaságtan és Társadalomtudományok féléveket. Már egészen kis kora óta érdeklődik a természettudományok, különösen a biológia iránt. 2010 márciusa óta a mozgalom aktív tagja, emellett a gimnáziumában működő tehetséggondozó műhelyének munkáját is segítette. Ezen év tavaszán végzett populáció felmérést a debreceni Nagyerdőn, ahol városa mirmekológiai érdekességét, a tölgyfahangyákat (Liometopum microcephalum) vizsgálta. 2010 nyarán sikeresen pályázott egy nemzetközi horvát szervezésű kutatótáborban - Summer School of Science - való részvételre, ahol csapatával egy mikrobiológiai projekten dolgozhatott egy bő héten át. Ez buzdította arra, hogy önálló kutatásba kezdjen. Kutatását, Dr. Szabó Judit egyetemi docens vezetésével a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrumának Orvosi Mikrobiológiai Intézetében kezdte 2010 szeptemberében.

Első témája, mely egy tanulmány olvasása során körvonalazódott benne, A doripenem és más carbapenemek in vitro hatékonyságának összehasonlító vizsgálata enterococcusok körében. Ezzel indult el az XI. TUDOK nyíregyházi regionális fordulóján, ahonnan továbbjutva a békéscsabai országos döntőn orvostudomány-biológia szekcióban Első díjas lett. Majd a IX. Tudományos Esszépályázaton orvostudomány-mikrobiológia szekcióban Különdíjat ért el. 2011 tavaszán csapatával részt vett az Avram Hershko Természettudományi versenyen, ahol 3. helyezettek lettek. 2011. szeptember 5-e és 14-e között a magyar csapat tagjaként volt szerencséje részt venni az International Earth Sciences Olympiad-on, Olaszországban, Modena-ban, ahol bronzérmet szerezett. 2011-ben a MOL Tehetségtámogató program Művészet-Tudomány kategóriájának támogatottja lett. 2013-ban a XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Orvos- és Egészségtudományi Szekciójában mutathatta be középiskolai kutatómunkáját. Majd tavasszal felvételt nyert a Semmelweis Egyetem Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Programjába. 2013 szeptemberétől a Semmelweis Egyetem Élettani Intézetében folytat TDK-munkát Prof. Ligeti Erzsébet és Dr. Lőrincz M. Ákos témavezetésével. 2011 szeptemberében a Kutató Diákok Országos Szövetségének közgyűlése alelnökké, 2012 júliusában elnökké, majd 2013 júliusában ügyvezető elnökké választotta.Széles körben érdeklődik az gyógyszerészeti, orvosi kutatások, illetve innovációk iránt. Fő érdeklődési köre az orvosi mikrobiológia, immunológia. Szabadidejét szívesen tölti barátai körében, emellett sokat kirándul, olvas vagy fest.

hambuch_matyas_elnok Hambuch Mátyás

1993. október 19-én született Pécsen. Tanulmányait a pécsi Szent Mór Katolikus Iskolaközpontban kezdte, majd a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában folytatta. 2011-ben fél évet a münsteri Wolbeck Gimnáziumban tanult, Némtországban. 2013-ban érettségizett és felvételt nyert az ELTE BTK régészet szakára, ehhez motivációt többek között a 2012 nyarán a PTE által megrendezett Jelenkori Régészet táborban kapott.  Németül beszél. Érdeklődési köre főként a történelem, illetve régészet, valamint a földrajzi tudományokon belül a társadalom földrajz, illetve a Mecsek természetföldrajza. 2011-től a mozgalom aktív tagja.

2012-ben a földrajz OKTV-n 24. helyezést ért el. A  2012. évi TUDOK-on Petőcz puszta történetét feldolgozó előadásával  Első díjat nyert. Így került a Kutató Diákok nyári, káptalanfüredi táborába, ahol a közgyűlés megválasztotta a Humán- és Társadalomtudományi Tagozat tagozatvezető-helyettesének. 2013 júliusában a Kutató Diákok Országos szövetségének elnökévé választották. Pécsett a PVSK tájfutó szakosztályának 2005 óta tagja. Hobbija a tájfutás, túrázás, ping-pong és az olvasás.