MenSI program: iskolák segítik egymást a digitális átállás jegyében
2022/02/04 08:00
1660 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A tanárok kulcsszereplői a digitális átállásnak, de a sikerességüket az intézményi háttér is befolyásolja. A közelmúlt kihívásaira egyes intézmények az egész szervezetet átható, összehangolt cselekvéssel reagáltak, ami hatékony stratégiának bizonyult. De vajon hogyan tudják az iskolák átadni egymásnak ezeket a szervezeti tapasztalatokat? A MenSI programban az intézmények közötti tudásmegosztás vizsgálata érdekében létrejött egy nemzetközi iskolahálózat; a programhoz 20 magyarországi iskola csatlakozott, és kezdte meg a közös munkát. 

pexels-fauxels-3183197

A köznevelésben Európa-szerte folyamatos kihívást jelent a digitális technológiákhoz kapcsolódó innováció átadása és elterjesztése. Az egyes pedagógusok szintjén a hálózatosodás és a mentorálás – amikor egy tapasztalt pedagógus segít egy kevésbé tapasztalt pedagógust – hatékony eszköznek bizonyult a pedagógusok életpályáját végigkövető szakmai tanulásban. Az egész intézmények szintjén azonban jóval ritkább ennek a gyakorlatnak az alkalmazása, annak ellenére, hogy bizonyítékok is alátámasztják az ebben rejlő lehetőségeket.

Az egész iskolák közötti mentorálás az egész intézményre kiterjedő, aktív együttműködést jelent kettő vagy több intézmény között valamilyen meghatározott cél érdekében, mint például a szakmai fejlődés, elszigeteltség leküzdése vagy az intézmény átfogó fejlesztése. Ez a fajta mentorálás gyakran valamilyen hálózaton keresztül valósul meg.

mensi1

A MenSI (Mentoring for School Improvement) projekt egy 28 hónapon át (2020. november – 2023. február) tartó Koordinációs és Támogató Akció, melyet az Európai Bizottság H2020 Programja finanszíroz. A projekt célja annak vizsgálata összeurópai szinten, hogy a különböző mentorálási módszerek hogyan tudják támogatni az innovatív digitális tanítási gyakorlatok elterjesztését az általános- és középiskolákban. A projekt az EU FP7 keretprogramjának keretében indult korábbi Living Schools Lab projekt (2012-2014) eredményeire épül, és hasznosítja a European Schoolnet Jövő Osztályterme kezdeményezéséhez kapcsolódó innovatív tanulási terek hálózatának tapasztalatait is.

Hat ország oktatási minisztériuma (Belgium-Flandria, Csehország, Horvátország, Magyarország, Olaszország, Portugália) vesz részt a hálózat kialakításában és a vizsgálatban. A programot Magyarországon az Oktatási Hivatal koordinálja.

mensi2

Programba bevont iskolák elhelyezkedése Európában

Magyarországon négy iskolakör alapult az alábbi 20 intézmény részvételével:

Sárga iskolakör

  • Győri Radnóti Miklós Általános Iskola (iskolakör-vezető)
  • Székesfehérvári István Király Általános Iskola
  • Esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola
  • Devecseri Gárdonyi Géza Általános Iskola és AMI
  • Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI

Piros iskolakör

  • Dobó István Gimnázium (iskolakör-vezető)
  • Avasi Gimnázium
  • Debreceni Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola
  • Salgótarjáni Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskolája
  • Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Zöld iskolakör

  • Gandhi Gimnázium, Kollégium és Ami (iskolakör-vezető)
  • Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
  • Szekszárdi Garay János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Üllői Úti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
  • Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola

Kék iskolakör

  • Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (iskolakör-vezető)
  • Üllés, Forráskút, Csólyospálos Községi Általános iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Csólyospálosi Tagintézménye
  • Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola
  • Algyői Fehér Ignác Általános Iskola
  • Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

mensi3

Iskolakörök Magyarországon

A programba bevont iskolák az Európai Bizottság SELFIE eszközének segítségével mérték fel erősségeiket és gyengeségeiket a digitális oktatás terén, majd az eredmények tanulságait felhasználva jelöltek ki maguknak fejlesztendő területeket. A SELFIE eszköz magyar nyelven is elérhető, anonim és önkéntes; kérdőívek segítségével gyűjti össze az iskolai vezetők, a tanárok és a diákok véleményét a digitális eszközhasználatról.

selfie

A SELFIE önértékelés elvégzésének néhány tapasztalata a MenSI iskolákban (példák):

  • A kérdőívek válaszai rávilágítottak arra, hogy a digitális eszközökkel támogatott értékelés, visszajelzés terén kevés még a tapasztalat. Az azonnali, automatikus visszajelzés pedagógiai szempontból értékes lehetőség, amit jobban ki lehetne aknázni.
  • Rengeteg tudás és tapasztalat van minden intézményben, így egy lehetséges fejlődési irány az intézményben szigetszerűen jelen lévő jó gyakorlatok elterjesztése, a kevésbé tapasztalt kollégák bevonása, közös digitális tartalomgyűjtemény létrehozása, munkaközösségek erősítése.
  • Egyes, az eszköz által mért területeken a tanárok kedvezőbb válaszokat adtak, mint a tanulók. Ezek alapján úgy tűnik, hogy az eddigi erőfeszítések a tanulók szemszögéből nézve nem hoztak még kellő eredményt, az érintett témákkal (pl. kreativitás, tanulók közötti együttműködés, virtuális oktatási környezetek használata, internetbiztonság) továbbra is hangsúlyosan kell foglalkozni.

Az iskolaköröket vezető intézmények feladata a tudásátadás tervezése és szervezése, hogy az egyes intézmények által kitűzött célok megvalósulhassanak. A közös tevékenységek formailag sokfélék, és a járványhelyzet miatt elsősorban online valósulnak meg. Sor kerül többek között online találkozókra és konzultációkra, segédanyagok és útmutatók megosztására, TeachMeetre, reflexiós gyakorlatokra, és tanórák felvételeinek megosztására.
A bevont intézmények képviselőinek visszajelzései alapján tanulságos párbeszédet folytatni az egyes iskolákat érintő kihívásokról, mert azok gyakran hasonlítanak egymásra. Inspiráló megismerni, milyen megoldásokat alkalmaznak más intézményekben, és az érintettek hatékonyan tudják egymást támogatni a helyzethez illő módszerek kidolgozásában.


A programról bővebben az alábbi linken olvashat: https://mensi.eun.org/
Felhasznált kép: fauxels fotója a Pexels oldaláról

Csatlakozz hozzánk!

Őket ajánljuk

Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten
eBiztonság Minősítés Minősítő rendszer a biztonságos iskolákért
ENABLE program Program tantestületeknek a bullying ellen