Utolsó frissítés ideje: 2009. április 09.
Az Educatio Kht. Közoktatási Igazgatóságának Komprehenzív Iskolafejlesztési Csoportja fontos feladatának tartja a komprehenzív iskolai működés létező modelljeinek megismerését, eddig szerzett tapasztalataik és továbbfejlesztésük megvitatását. A közoktatási rendszer jelenlegi működése szélsőségesen szelektív hatásainak mérséklése, illetve ezzel szemben egy más logikájú működés kialakítása szempontjából a komprehenzív irányú fejlesztésnek kiemelt oktatáspolitikai jelentősége van.
A Komprehenzív Iskolafejlesztési Csoport két éve működik együtt a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények (BNI) nevű iskolatársulással egy ilyen térségi együttműködési modell kidolgozásán. E munka keretében került sor 2009. március 31-én Barcson egy igen tartalmas, hasznos, jó hangulatú, szakmai szempontból értékes regionális konferenciára.
A közös program korábbi rendezvényeinek keretében a BNI pedagógusai már megismerkedhettek a komprehenzív iskola pedagógiájának alapelveivel, a komprehenzivitás elveinek megfelelő szervezeti megoldások követelményeivel, az ez irányban zajló hazai fejlesztési folyamatok tervével, illetve áttekinthették a meghonosodott, felülvizsgálatra és további kimunkálásra szoruló komprehenzív iskolai folyamatokat.
Az Educatio Kht. 3.1-es programja keretében szervezett jelen konferencia célja az volt, hogy elősegítse Barcson egy komprehenzív modell szerint működő referenciaintézmény kialakulását, továbbá hogy a dél-dunántúli régióban bemutassa a komprehenzív működés irányában tett eddigi lépéseket, segítse megfogalmazni az ez irányú fejlesztés stratégiai és taktikai kérdéseit, és válaszokat keressen a jelen helyzetben legégetőbbnek látszó kérdésekre - egyfelől tehát a számvetés, másfelől a legfontosabb tennivalók megbeszélése történt térségi dimenzióban.
A központi témát, a komprehenzív iskolafejlesztést a konferencia több aspektusból közelítette meg. Először a házigazdák előadásaira került sor: a többcélú, közös igazgatású közoktatási intézmény kétéves tapasztalatairól Kincsei János főigazgató számolt be, az intézmény-összevonás hatáselemzését Vinczéné Kara Márta, a Deák Ferenc Általános Iskola BNI minőségirányítási csoport vezetője mutatta be.
Majd a dél-dunántúli régió közoktatási stratégiáját vázolta Márton György, DDRFÜ (Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség) Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Térségi közoktatás-fejlesztés, hálózati tanulás címmel Puskás Aurél, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. hálózatkoordinációs irodájának vezetője tartott előadást.
A délutánt teljes egészében a komprehenzív iskola szervezetéről és pedagógiájáról tartott előadások töltötték ki. Az előadásokat Nahalka István, az ELTE egyetemi docense és Loránd Ferenc, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. tudományos főmunkatársa, a program irányítója tartotta.
A konferencia 70 résztvevője, pedagógusok és önkormányzati tisztségviselők a régió különböző településeiről - Barcs, Szigetvár, Nagydobsza, Somogyapáti, Kétújfalu, Tamási, Simontornya, Homokszentgyörgy, Marcali - érkezett. Közülük többen tették fel a komprehenzív iskolával kapcsolatos kérdéseiket, fogalmazták meg egyetértésüket és kételyeiket.
Az összefoglalót készítette Dr. Farkasné Juhász Krisztina.