Egyedülálló fejlesztés
A GEOMATECH oktatásfejlesztési projekt 2014 januárjában indult útjára a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, valamint a GeoGebra Nonprofit Kft. együttműködésében. Céljuk, hogy a közoktatásban részt vevő diákok megszeressék a matematikát és a természettudományos tantárgyakat, motiváltabbak legyenek, és sikerélményt jelentsen számukra a tanulás, ezzel ösztönözve őket arra, hogy a későbbiekben a pályaválasztásnál természettudományos irányba tanuljanak tovább.
A GEOMATECH projekt keretében, a matematika és természettudományos tárgyak oktatására létrehozott, az oktatás hatékonyságát javító, az órák játékosságát és élményszerűségét növelő digitális tananyagegységek aktívan hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy a hazai diákok a jövőben nemzetközi összehasonlításban is javuló teszteredményeket mutassanak fel az érintett területeken.
Miért jó a GEOMATECH?
A GEOMATECH alapjául szolgáló GeoGebra egykor szakdolgozati témaként indult, mára világszerte több millió felhasználóval büszkélkedhet. Mintegy 150 GeoGebra intézet segíti a felhasználókat.
A GEOMATECH projekt a GeoGebra ismereteit ülteti át magyar környezetbe, s teszi lehetővé, hogy a matematikatanítás kilépjen a tankönyvi keretek közül és a felfedezés élményével ajándékozza meg a gyereket. Az általános és középiskolásoknak szóló tananyagok megfelelnek a mai Nemzeti alaptanterv elvárásainak és illeszkednek a természettudományos tantervek ismeretanyagába. Minden GEOMATECH tananyag ingyenesen, online és offline környezetben egyaránt platformfüggetlenül használható.
A GEOMATECH egy komplex, digitális oktatási rendszer, mely most már minden érdeklődő számára elérhető. A teljesen kész változat szeptemberre várható, addig zajlik a nyilvános tesztelése.
A fejlesztés négy területre koncentrál:
- módszertani kutatási terület( Ahol megvizsgálták, milyen módszertanra kellene építeni egy teljesen új, teljes egészében digitális oktatási rendszert)
- technológia (Mely lehetővé teszi, hogy oktatási rendszerről beszélhessünk. Ennek két alrendszere van, egy tartalommenedzsment-rendszer és egy oktatásmenedzsment-rendszer)
- tananyagok fejlesztése
- pedagógusképzés
A GEOMATECH egyik nagy erőssége, hogy a tanulás folyamatát a felfedező tanulás jellemzi, mely örömöt okoz, fenntartja a gyerek kíváncsiságát, érdeklődését. Az absztrakt gondolkodáshoz a tapasztalat vezet. A cél, hogy mindenki számára megtanulható, érthető legyen a matematika. A GEOMATECH ezt egy olyan felületen végzi, a számítógépen, mely a gyerekek számára kedvelt, természetes.
A weboldalon gyorsan regisztrált felhasználóvá válhatunk, ezzel újabb funkciók elérésére nyílik lehetőségünk. Saját feladatokat készíthetünk, online csoportmunkában foglalkoztathatjuk a tanulókat, valamint egy tudásmegosztó közösség részévé válhatunk. Az általunk elkészített feladatokat feltölthetjük, ugyanakkor szabadon böngészhetünk a többi felhasználó által készített több ezer feladat között, melyeket ingyenesen, akár azonnal letölthetünk.
Ahol már sikerrel használják
A projekt matematika pilotja során 12 budapesti iskolában tesztelték sikerrel az alkalmazást.
Ezek az iskolák:
- Vörösmarty Mihály Gimnázium
- Budai Középiskola
- Arany János Gimnázium
- Szerb Antal Gimnázium
- ELTE Apáczai Csere János Gimnázium
- Szent István Gimnázium
- Scheiber Sándor Általános Iskola és Gimnázium
- Pesterzsébeti Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola
- Hermann Ottó Általános Iskola
- Csanádi Árpád Általános Iskola
- Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola
- Áldás Utcai Általános Iskola
- ELTE Gyakorló Általános Iskola
Milyen a mai gyerek?
Megváltoztak? Máshogy kell őket oktatni? Más módszertant kell használni?
A válasz egyértelmű IGEN.
A GEOMATECH projekt része a módszertani kutatás. Nagy hangsúlyt fektettek arra, milyen a mai gyerek, s milyenek lehetnek a módszerek, melyekkel hatékonyabbá válhat az oktatás-tanulás folyamata.
A mai gyerek fő ismérvei:
- felértékelődik számukra a képi információ a hallott információval szemben
- aktívak, cselekvésre épülő tanulási folyamatokat preferálnak, nem szeretnek passzívak lenni, nem is tudnak
- nem tudnak egy dologra hosszasan koncentrálni, viszont tudnak sok dologra, tövid ideig koncentrálni
- preferálják a gyorsan változó információkat, ha hosszú ideig ugyanazzal kell foglalkozniuk, untatja őket
- szeretnek csoportban dolgozni
- minél hamarabb szeretnék tudni, hogy amit csinálnak jó vagy nem jó, gyors visszajelzésre van szükségük a munkájukkal kapcsolatban
Hagyományos módszerek kontra GEOMATECH
A módszertani kutatás eredményeképpen egyértelműnek látszik, hogy megújulás szükséges. Miben más a GEOMATECH, mint a hagyományos, bevált módszerek az ipari korszak idején.
OKTATÁS AZ IPARI KORBAN | GEOMATECH MÓDSZERTANA |
---|---|
képzelt világban történő matematikaoktatás | láthatóvá teszi a matematikát |
analóg oktatási eszközök | digitális oktatási eszközök |
felnőtt tanít gyereket | a gyerek felfedezővé válik |
a gyerek passzív és befogadó | a gyerek aktív és kísérletező |
lineáris ismeretátadás | egyéb tanulási alternatívák |
egyedül tanul a gyerek | preferálja a csoportmunkát |
a tanulás kötelesség | a tanulás játék |
Akkreditált továbbképzés pedagógusoknak
Az elsődleges cél, hogy a tanulók sikerélményhez jussanak a tanulás során. Ennek érdekében 2015 szeptemberéig országosan 2400 általános és középiskolai, matematikát és más természettudományokat oktató pedagógust ingyenesen képeznek ki az új módszer használatára.
Az érdeklődők több ingyenes, 60 pontos, akkreditált pedagógus-továbbképzés közül választhatnak. Az iskolák egy űrlap kitöltésével jelentkezhetnek. A képzés során a pedagógusok megismerkedhetnek a projekt keretében létrehozott digitális tananyagegységekkel és a GEOMATECH keretrendszerben rejlő, az órai munkájukat és az otthoni felkészülésüket hatékonyan támogató, korszerű lehetőségekkel. Elsajátítják a GeoGebra program használatát, megismerkednek olyan korszerű módszertanokkal, mint a webkettes eszközök és a csoportmunkát támogató megoldások: mint a gondolattérkép, a Komplex Instrukciós Program (KIP) módszertana, az Élményműhely anyagai, vagy akár a manuális tevékenységek is.