A társas befolyásolás alapfilmje: a 12 dühös ember (1957)
2014/02/21 12:53
12853 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Egy tucat férfi bezáratik egy szobába, hogy ítélkezzen egy gyilkossági ügyben. De mi közük van egyáltalán ehhez az ügyhöz? Semmi, aztán egyre több. Egy igazi klasszikus film.

Nehéz lenne megmondani, mi teszi az igazán nagy filmeket. Olyasmiket tudnánk említeni, hogy a színészi játék, a téma, a fényképezés – de hogy hogyan áll össze mindez egy remekművé, mi teszi művészeti alkotássá a művészeti alkotást, arra nem tudunk megnyugtató választ adni. Sidney Lumet 1957-es klasszikusa, a 12 dühös ember valószínűleg ott van a legnagyobb filmek között.

Egyszerű cselekmény

A film tulajdonképpen adaptáció: Reginald Rose azonos című (a televízió számára készült) drámájából először tévéjáték készült 1954-ben, a történetet (vagy szituációt) azonban az 1957-es film tette halhatatlanná, Henry Fonda főszereplésével. (A filmnek azóta több feldolgozása is született, például Nyikita Mihalkov 2007-es rendezése, a 12.) A cselekmény rendkívül egyszerű: egy gyilkossági ügyben folyó bírósági tárgyalás végén az esküdtszék visszavonul, hogy megtárgyalja: bűnös-e a vádlott, vagy nem bűnös. Az esküdtek a bíróság épületének egyik szobájába vonulnak, amelyet rájuk zárnak, de kérésre bármikor kinyitnak . Az első (nyílt) szavazás során a tizenkettek közül mindenki bűnösnek mondja a vádlottat (egy fiatal fiút New York szegénynegyedéből, akit apja megölésével vádolnak) egyetlen esküdt kivételével (őt alakítja Henry Fonda; egy határozott, higgadt építész). Ő az, aki elindítja azt a folyamatot, amelynek a végén mind a tizenkét esküdt azt állítja a vádlottról: nem bűnös.

birosag-horizontal

Ha egy lavina elindul…

A filmnek tehát nem a cselekménye az, ami miatt érdemes megnézni akár többször is. Ami igazán izgalmassá teszi a művet, az az esküdtek „megtérésének” folyamata. Fonda karaktere, a 8. esküdt nem azért szavaz arra, hogy „nem bűnös”, mert ártatlannak gondolja a fiút, hanem azért, mert nincsen meggyőződve bűnösségéről: számára az egyszerűnek tűnő ügy közel sem problémamentes. A cselekményt szavazások tagolják, amelyek során mind többen és többen szavaznak a fiú bűnössége ellen; a 8-as számú esküdtnek először a 9-es számút, egy idős, de annál (szó szerinti és átvitt értelemben is) élesebb szemű férfit sikerül maga mellé állítania, aki különös módon indokolja véleményváltozását: tiszteli a 8. esküdt bátorságát, és nem akarja magára hagyni. (Megjegyzendő, hogy a második szavazás előtt a 8. kijelenti, hogy ha megismétlődik az első szavazás eredménye, ő is készséggel megváltoztatja a véleményét).

Életek és kapcsolatok

Ezek után folytatódik az emberkísérlet, amely kontrollált körülmények között zajlik, különféle tulajdonságokkal rendelkező egyéneken. Egy a nyugodt hangulatot fenntartani igyekvő középiskolai futballedző , az esküdtszék elnöke (1.); egy szelíd banktisztviselő, akinek a véleményét kezdetben elnyomják mások, de később megtalálja a hangját  (2.); egy keményfejű, szűklátókörű üzletember, egy keménykezű és -szívű apa, akinek a vádlotthoz hasonló korú fia van (3.); egy szélsőségesen pragmatikus gondolkodású higgadt bróker  (4.); egy a vádlott fiúhoz hasonló körülmények között nevelkedett ember (5.); egy egyszerű, de tisztességes szobafestő (6.); egy elvtelen kereskedő, akit csak a hamarosan kezdődő meccs érdekel (amire jegye van) (7.); egy kötekedő és nagyzoló autószerelőműhely-tulajdonos  (10.); egy igazságos és tisztelettudó órás, vélhetően olasz bevándorló, aki azonban nem rejti véka alá a véleményét (11.); egy határozatlan, vicceskedő reklámszakember (12.); illetve a már említett két szereplő.

A szereplők a megbeszélés elején mind távol érzik maguktól a vádlott fiú esetét, ám ahogy újabb és újabb részletekre világítanak rá az esküdtek – a bizonyítékok, az indíték, illetve a tanúk szavahihetőségének megkérdőjelezhetőségére –, és ahogy mind több minden derül ki önmagukról is, egyre személyesebb ügyükké válik a vádlott felmentése vagy elítélése. Nagy nyomás alatt vannak: feszültséget teremt az, hogy jelen van az ellenvélemény a szobában, a bezártság és az időbeli korlátozottság, saját életük és a vádlott élete közötti összefüggés, a nyári hőség… megannyi zavaró tényező, ami rövid úton feszült idegállapotba juttatja a jelenlévőket. Metaforikus a környezet (egy zárt szoba, benne egy asztallal, székekkel, és egy ventillátorral, ami akkor kapcsolható be – akkor hoz enyhülést – ha a villany fel van kapcsolva) és a kinti időjárás is (a fülledt időt hatalmas nyári zivatar követi, amitől elsötétül az ég – és amitől fel kell kapcsolni a villanyt!). Szimbolikus tartalommal bír az esküdtek száma (tizenkettő), valamint az, hogy nincsen nevük (ahogy a vádlottnak és a tanúknak sincsen – habár a film epilógusában a 8. és a 9. vádlott bemutatkozik egymásnak. A „kísérletben” résztvevők története pedig messze túlnyúlik a szoba falain.

A 12 dühös ember keverőedényében nagyon sok téma kavarog: a sztereotípiák, mások véleményének elfogadása, a sajátunk kritikával kezelése, a férfi résztvevők kizárólagossága, hogy csak néhányat említsünk. Évtizedek óta gerjeszt mély beszélgetéseket, és leplezi le a büszke emberi viselkedést. Igazán időtlen történet – ismerjék meg minél többen egy olyan korban, ahol az efféle filmművészeti alkotás nem kifejezetten számít trendinek.

További érdekes oldalak:

Kerek Roland cikke

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk