Egy hatalmas fless!
2014/09/01 12:57
1158 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az Örkény Színház tesz azért, hogy a „Miért jöttél színházba?” kérdésre ne kelljen úgy válaszolnunk, mint Guildensternnek: „Uram, hívattak.”

Személyes

Miért olvasunk történeteket? Miért verseket? Miért járunk színházba, moziba? Csupán a szórakozásról szól mindez? Vagy mert kötelező? Mi a legfontosabb kérdés, amit egy művel kapcsolatban fel kell tennünk? Valószínűleg ez: mit mond, ad ez a mű nekem, személy szerint. Ez után jön minden más: a kulturális beágyazottság, az így összegyűjthető tudásanyag, minden. Nem is érdemes addig bármi mással foglalkozni, amíg nincs meg a személyes kapcsolat mű és befogadó között. Sőt: törekedni kell rá, hogy létrejöjjön a személyes kapcsolat.

Tanulni

A Mácsai Pál vezette Örkény István Színház 2014 szeptemberében a harmadik olyan évadát indítja, amelyben teret ad az IRAM-nak, vagyis az Ifjúsági Részleg és Alkotó Műhely nevű drámapedagógiai programnak. Az IRAM kifejezetten a középiskolás korosztályra szabott és a színházlátogatáshoz szervesen kapcsolódó kezdeményezés. Mácsai azt vallja, hogy a színházba járás olyan valami, amit tanulni kell; hogy nem csak arról van szó, hogy megjelensz adott időben az adott helyen, megtekinted az adott műsort, aztán hazamész. Az IRAM hol direktebb, hol indirektebb módon vezet be a dráma és a színház világába.

iram_képsötétebb

Idegen nyelv

Ahogy külföldön csak akkor boldogulunk, ha beszélünk idegen nyelveket, a színház is csak úgy válik számunkra igazi élménnyé, ha beszéljük a színházi nyelvet. Ez is, az is tulajdonképpen nem más, mint jártasság abban, hogy bizonyos jelek hogyan dekódolandók. Emellett nagy szükség van a figyelem koncentrálásának gyakorlására is, akár önmagunkra irányul, akár a külvilágra. Különösen igaz ez akkor, ha műalkotásokról van szó. Színházi közhely, hogy egy előadás olyan műalkotás, amelyet a színészek, a rendező, a dramaturg stb. és a nézők együtt állítanak elő. Az itt-és-mostban: minden egyes előadás egyszeri és megismételhetetlen. Ennek többféle oka is van, de az egyik legfontosabb az, hogy a közönség folyamatosan változik. Új nézők, új reakciók, és bár a cselekmény, a színészi játék nagyrészt megegyezik, az egész mégis attól függ, hogy éppen ki van jelen. Más szóval: a néző is felelőssé válik a darabért, részt vesz a létrehozásában. És minél mélyebben megéli ezt, minél mélyebbre ágyazódik egy-egy színházi esemény kapcsán, annál jobb lesz a minősége az ő személyes drámatapasztalatának. Az IRAM rengeteget segít abban, hogy a színházi élmény ilyen módon elmélyüljön. De hogyan teszi mindezt?

Együtt

Természetesen közös foglalkozásokkal. Az alapképlet szerint a diákok először részt vesznek egy kiscsoportos foglalkozáson, amelyik rendszerint egy konkrét darabhoz kapcsolódik, ezután megnézik a darabot, végül lehetőségük van a darab után közvetlenül találkozni a színészekkel, alkotókkal. Ezt a csomagot nevezik összességében úgy, hogy FLESS. A tavalyi évadban mintegy tizenegy különböző FLESS-t ajánlott a színház, amelyek között van konkrét előadáshoz kötődő (például a Tóték-, a Peer Gynt vagy a Hamlet-FLESS), van általános színházi beavató és Örkény-FLESS is, amely bármelyik Örkény-mű előadásához társítható.

Egy FLESS foglalkozás háromórás; kérhető az iskolába, de talán nagyobb élmény a színház próbatermében összegyűlni. Itt aztán szó sincs megfeszített munkáról: a FLESS vezetője remekül érzékeli a diákok hangulatát és fáradtsági szintjét, amiből egy soklépcsős, játékosabb-komolyabb, szünetekkel tűzdelt és mindenekelőtt oldott foglalkozás alakul ki. Itt a diákok kapnak kérdéseket, helyzeteket is, amelyekre válaszolniuk kell, de ami talán fontosabb, hogy segít megfogalmazni a saját kérdéseiket, megformálni elvárásaikat és úgy általában előkészíteni az élményt. Mindenképpen megéri kipróbálni; hatalmas fless, komolyan.

További érdekes oldalak:

Az Örkény István Színház oldalán minden fontos információ elérhető; program jelenleg még nincs, mert tart a nyári szünet, de hamarosan újra lehet böngészni.

Kerek Roland cikke

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk