Művészetek

Kulturális forradalom az osztályteremben

Kulturális forradalom az osztályteremben

Mi is az Europeana? Virtuális Múzeum vagy Európa Kollektív Emlékezete? 

6 éve
Új segédanyagok kortárs művek tanításához

Új segédanyagok kortárs művek tanításához

Update! – Négyről ötre szaporodott az Aegon-díj honlapjáról letölthető (2016-os) tananyagok száma.

8 éve
„Europeana” az osztályteremben

„Europeana” az osztályteremben

Lőrincz Katalin, a budapesti Weöres Sándor Gimnázium tanára, részt vett a brüsszeli székhelyű European Schoolnet (EUN) és Europeana szervezetek által koordinált, egy éven át tartó, digitális tréningen. Tapasztalatairól az alábbi cikkben számol be nekünk.

6 éve
A kategória cikkei
A firenzei Dávidok

A firenzei Dávidok

A reneszánsz Firenzében több Dávid-szobor is készült. Ezek közül hármat mutat be a cikk: Donatello, Verrocchio és Michelangelo alkotásait. Legrészletesebben az elsőt, Donatello szobrát vizsgáljuk meg.
11 éve
A “barbár” gótika

A “barbár” gótika

A művészettörténet nagy korszakait áttekintő sorozat tizenhatodik része arra hivatott, hogy átfogó képet adjon a gótika kultúrájáról. A lexikális ismeretek összegyűjtése elsősorban a tematikus, rendszerező ismétlést segíti, amire akár az adott témakör végén, akár a tanév végén sort keríthetünk. Minden esetben törekszünk arra, hogy az anyaggyűjtést segítendő a témához kapcsolódó, a Sulinet Tudásbázisban megjelent tananyagokat összegyűjtsük, ezeket a megadott linkek segítségével éri el az olvasó. Mivel a képművészet alapvetően gyakorlati tevékenység, ezért a cikkben találhat az olvasó javaslatot arra is, hogy saját diákjai számára hogyan teheti kézzelfoghatóbbá mindazt, amit elméletben elsajátítottak.
11 éve
A Nyugat szerkesztése és Babits Mihály

A Nyugat szerkesztése és Babits Mihály

Babits Mihály életének, karrierjének jelentős részét a Nyugat szerkesztése töltötte ki. Mit jelent egy ilyen jelentős irodalmi folyóirat szerkesztőjének lenni, és milyen volt Babits főszerkesztőként?
11 éve
Csokonai és a nagy törésvonal

Csokonai és a nagy törésvonal

Csokonai Vitéz Mihály rövid, ám világszínvonalú életműve egy rendkívül sok töréssel és kanyarral szabdalt életút mentén jött létre, ezek közül talán a legsúlyosabb a debreceni kollégiumból való kicsapása volt.
11 éve
A sors (ellen)szere?

A sors (ellen)szere?

A Mester és Margarita olvasásakor óhatatlanul ötlik fel elménkbe a sors és az értelem vezérelte élet furcsa összjátéka. A kilátástalanság és jövőbelátás, a tragikum és a végtelen jó hatását egyszerre érezhetjük, ami hihetetlen szabadsággal és felelősséggel ruház fel bennünket. Hogyan lehet mindezt erkölcsileg is összeegyeztetni, hogyan lehet a sorssal összhangba kerülni – erre mutat(hat) példát Sesztov világszemlélete.
11 éve
A hódmezővásárhelyi Majolikatelep 1950-től a 2008-as megszűnésig  III.

A hódmezővásárhelyi Majolikatelep 1950-től a 2008-as megszűnésig III.

A Majolikatelepen 1950. július 1-én indult meg újra a termelés, november 30-tól Hódmezővásárhelyi Majolikagyár Állami Vállalat néven működött.
11 éve
A Kells-i kódex életre kel

A Kells-i kódex életre kel

A cikk apropóját egy 2009-ben készült különleges rajzfilm jelenti. A Kells titka (The Secret of Kells) című francia-belga-ír-magyar animációs film a 2010-es Oscar díj animációs jelöltjei közé is bekerült. A kelta mágia, a korabeli és modern fantázia valamint a kelta mitológia egyedi ötvözete lett a látványvilágában is egyedi alkotás. Az animációs film kétharmad része Magyarországon, a Kecskemét Stúdióban készült, mert Tomm Moore rendezőt lenyűgözte a magyar népmesék képi világa, és ezért ragaszkodott az itteni alkotógárdához. A filmhez készült ajánlókat meg lehet tekinteni a cikkhez mellékelt linkeken.
11 éve
A belső fény világa

A belső fény világa

A művészettörténet nagy korszakait áttekintő sorozat tizenötödik része arra hivatott, hogy átfogó képet adjon a romanika kultúrájáról. A lexikális ismeretek összegyűjtése elsősorban a tematikus, rendszerező ismétlést segíti, amire akár az adott témakör végén, akár a tanév végén sort keríthetünk. Minden esetben törekszünk arra, hogy az anyaggyűjtést segítendő a témához kapcsolódó, a Sulinet Tudásbázisban megjelent tananyagokat összegyűjtsük, ezeket a megadott linkek segítségével éri el az olvasó. Mivel a képművészet alapvetően gyakorlati tevékenység, ezért a cikkben találhat az olvasó javaslatot arra is, hogy saját diákjai számára hogyan teheti kézzelfoghatóbbá mindazt, amit elméletben elsajátítottak.
11 éve
Majolikatelep, 1928-1940

Majolikatelep, 1928-1940

A Majolikatelep második korszaka a 20-as évek végétől, a 40-es évek végéig terjedő időszakot foglalja magába.
11 éve
A gonosz nyomában

A gonosz nyomában

Meddig terjednek egyéni felelősségem határai? Mikor és hogyan vagyok felelősségre vonható? Ki és mikor vonhat felelősségre legálisan, illetve morálisan? Nehéz kérdések, amelyek átjárják a Hannah Arendtről készül film minden egyes jelenetét. De nézhetjük a filmet abból a szemszögből is, meddig tarthatok ki egyéni álláspontom mellett, vagy miként befolyásolhatja véleményem a társadalmi lelkiismeret? Néhány felvezető gondolat azoknak, akik kíváncsiak a film etikai vonatkozásaira.
11 éve

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk