Premier - A zongorista
2003/03/21 08:00
1894 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Nem igazán vidám dolog végignézni egy város és lakóinak teljes elpusztítását, de mindig okulni kell a történelemből. Roman Polanski pedig mesterien meséli el egy zongorista történetét, aki mindent átélt és túlélt, de mindent el is vesztett.

movie

A zongorista (The Pianist)
színes feliratos német-francia-angol-lengyel film, 148 perc
Rendezte: Roman Polanski
Szereplők: Adrien Brody, Emilia Fox

Most, az Oscarért való verseny finisében abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy mind a két főesélyest láthatjuk. A múlt héten már tárgyaltuk a Chicago erényeit és hibáit, most pedig a hasonlóan rövid című és hasonlóan Oscar-esélyes Zongoristá-t vesszük nagyító alá. Merthogy a Zongorista kőkemény esélyes, részben témája miatt, részben pedig minősége révén. Hollywoodban ugyanis odavannak a komoly, kissé szomorkás és ha lehet, könnyfacsaró mesékért. És mi lehetne szívszorongatóbb, mint a varsói gettó kevés túlélői egyikének története? De félre az iróniával - amit nem a történettel, hanem az amerikai filmakadémiával szemben éreztettünk - és lássuk a filmet.

1939-ben járunk, Varsóban, ahol egy jól szituált zsidó család riadtan veszi hírül a németek támadását. A Szpilman család legidősebb fiúgyermeke, Wladyslaw, a jónevű zongoraművész éppen egy lemezstúdióban dolgozik, amikor bombázni kezdik a várost. A felvétel félbeszakad, Wladyslaw hazatér. Otthon szülei és testvérei megpróbálják eldönteni, mit vigyenek magukkal Varsóból, de a Németország elleni angol és francia hadüzenet hallatán megnyugszanak - még sincs veszve minden, így otthon maradnak! Pedig minden veszve van, és sorra jönnek a zsidó ellenes intézkedések: először a Dávid csillag viselése, aztán a nyilvános helyekről való kitiltás, majd minden családot beköltöztetnek a fallal körülvett gettóba. Wladyslaw és családja megpróbálnak alkalmazkodni az ottani iszonyatos élethez, de hamarosan megkezdődnek a deportálások, a Szpilman családból pedig egyedül zongorista hősünket nem hurcolják el a biztos halálba. Innentől kezdve Wladyslaw egészen a háború végéig bujdosni kényszerül, amiben először a földalatti zsidó mozgalom, majd a lengyel ellenállás segíti, és közben minden borzalomnak tanúja lesz. Először végignézi a gettófelkelés eltiprását, majd egy évre rá a varsói felkelés vérbefojtását és a város szisztematikus megsemmisítését.

A párhuzam a Zongorista esetében teljesen kézenfekvő a Schindler listájá-val. Ugyanaz a téma, és ugyanaz az az Oscar-esély, de lehet, hogy másodszorra ez már nem jön be. Már csak azért is, mert a Zongorista sokkal jobb munka - ami itt korántsem feltétlenül pozitívum -, és egyáltalán nem olyan hatásvadász, mint az "elődje". Itt nincs piros ruhás kislány a vérfürdő közepén, se líraiság, se szépelgő távolságtartás a történettől. Persze, Polanski is használ hatásvadász jeleneteket néha - például amikor a német katonák táncra kényszerítenek néhány nyomorékot egy ellenőrző pontnál-, de ma elég nehéz elképzelni, hogy mi is történhetett akkor és megítélni, hogy mi ebből a túlzás és mi nem. Valószínűleg szinte semmi, mert a németek valóban ilyen borzalmasak voltak. Roman Polanski, .aki a film premierjére Budapestre látogat, ezt pontosan tudja, hiszen hét éves volt, amikor kiszökött a varsói gettóból, tehát részben személyes élményeket dolgoz fel - és nagyon jól. A sok erőszakot ugyanis ellensúlyozni tudja a mindennapi túlélés apró részleteivel és egy-egy kedves, sőt, humoros pillanattal, mint például amikor a kávéházi feketézők megkérik hősünket, hogy egy percre hagyja abba a játékát, mert nem hallják, hogy milyen csengése van a feldobott pénznek - így döntik el ugyanis, hogy igazi arany, vagy hamis.

A kulcs a film - megelőlegezett - sikeréhez azonban maga a főszereplő, Adrien Brody. A valóban élt Wladyslaw Szpilmant olyan beleéléssel játssza, hogy a forgatás közben úgy 15 kilót fogyott. Bár szerepe tulajdonképpen elég passzív, hiszen ő többnyire nézője és nem részese az eseményeknek, Brody mégis hihetetlenül intenzíven él át mindent és rendkívül személyessé teszi a történetet, ami így válik igazán hitelessé. Ahogy szinte egyetlen túlélőként áll Varsó romjain, átérezhetjük mindezt, ami akkor ott történt. Mert amit Magyarország és Budapest elszenvedett - és az sem volt kevés - az szinte semmi ahhoz képest, amit ez a város és a benne élők, lengyelek és zsidók elszenvedtek.

Hivatalos honlap: www.thepianist-themovie.com/

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk