Steven Spielberg - a hollywoodi mesék csúcsrendezője
2002/01/22 08:00
1237 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az elmúlt harminc esztendőben szinte két-három évente jelentkezett egy-egy világsikert hozó filmmel. Nemcsak kasszasikerek voltak ezek, hanem filmes sikerek is – számtalan új megoldás, már meglévő eszközök váratlan alkalmazása, műfaji határokon átlépő eredetiség fűződik nevéhez.

A cápától (1975) az Indiana Jones-trilógián át (melyet 1981-89 között a másik nagyágyúval, George Lucasszal közösen találtak ki és készítettek el) a legújabb A.I. - Mesterséges értelem (2001) című monstrumig több filmjét láttuk, mint gondolnánk.

Azon kevés rendezők egyike, akik a kommersz műfajokban is tudtak nagyot alkotni, dramaturgiailag a giccs határán egyensúlyoznak, mégis értékes filmeket készítenek. A Ryan közlegény megmentése (1998), a Schindler listája (1993) és Az Elit alakulat (2001) valamennyien olyan alkotások, melyeket megjegyzünk egy életre. Filmjeit nézve meg kell állapítanunk, hogy szinte minden műfajban alkotott több nagyobb rendező is, mégsincs jobb nála. Azért nincs, mert nincs olyan műfaj, amibe alkotásai beleférnének. Akárcsak David Lynch, akinek legújabb tévésorozatát nem vállalta egyetlen producer sem. Mindig olyasmivel lép elő, ami benne is van egy műfajban (legyen az thriller, mint A cápa), meg túl is lép rajta (A cápa tulajdonképpen egy romantikus-negédes szappanopera elemeit is felhasználja).

Legújabban két filmjével találkozhattunk. A már idézett A.I. a mesterséges értelem helyett inkább a mesterséges érzelem határain tapogatózott (sőt, az emberfölötti értelem és érzelem lehetőségét taglalta). Az Elit alakulat pedig a Ryan közlegény megmentése című hiperrealista film-gőzhenger televízióra alkalmazott feldolgozása (hiperrealista - olyan műalkotás, mely valóságosabb a valóságnál, lenyűgözőbb a mindennapi tapasztalás lehetőségeinél). Amely, tegyük hozzá, szintén lehengerlő. Ember legyen a talpán, aki képes felállni a második rész másfél órája alatt a tévé elől - nekem nem sikerült. Olyasmi járt a fejemben, hogy embertelenségben a legembertelenebb a legemberibb - mármint ha filmen mutatják.

Az amerikai rendező és producer 1947-ben született Cincinnati városában. Gyermekként igen eleven volt a kis Steve, már 12 évesen filmet rendezett, sőt 14 évesen már díjat nyert egy filmjével, mely - mi más - egy sci-fi volt. Ennek alaptörténetét később Harmadik típusú találkozások (1977) című alkotásában újra feldolgozta, immár világsikerrel (később átdolgozta, néhány új effektet tett bele). E filmje több szempontból is fontos számukra, egyrészt azért, mert operatőre Zsigmond Vilmos volt, másrészt, mert a filmben Francois Truffaut rendező mellett Richard Dreyfuss is szerepel.

A Sugarlandi hajtóvadászat (1974) című opusát méltatlanul kevesen ismerik. A western-kliséket is alkalmazó filmdráma narrációs újításai hozták meg számára a szakmai elismerést. Igazi kibontakozást azonban mindmáig az Indiana Jones-történetek hoztak számára. Az elveszett frigyláda fosztogatóiban először találkozhattunk a régész-kalandor történetével, aki a csapdákkal és az ellenséges sokaság tömegeivel dacolva kutatja fel az ezer évek óta feledett frigyládát. Az Indiana Jones és a Végzet Temploma hasonlóképpen az évtized legjobbjai között volt. Szinte valamennyi, azóta készült kalandfilm - beleértve többek között a Tomb Rider-adaptációt is - merített filmes eszközeiből. Sőt, maga a Tomb Rider című játék is nagyrészt Indianának köszönheti megszületését - a játék kiötlőinek meghatározó gyermekkori élménye volt a filmtrilógia, mint azt nem egyszer maguk is elmondták.

Egyértelmű, hogy Spielberg műfaja a mese, és annak mutációi - úgy, mint a sci-fi-mesék, történelmi mesék, mese-mesék és a drámai mesék, mint amilyen az Amistad.

Mostani, a kilencvenes évek közepén saját tőkéből létrehozott, Dreamworks-stúdiójában segíti fiatal tehetségek kibontakozását és készíti saját alkotásait.

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk