A nyelvtanulás növelheti az agy méretét?
2013/02/11 15:02
3914 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Svéd kutatók MRI felvételekkel vizsgálták nyelvtanulók agyán, hogyan hat a nyelvtanulás az emberi agyra, okoz-e kimutatható elváltozást. A kutatás meglepő eredményt hozott.

shutterstock_agy-wide

A svédországi Uppsala városában a több mint egy évig tartó kutatás során 14 jobbkezes svéd fiatalt vizsgáltak, hat nőt és nyolc férfit, akik vállalták, hogy 13 hónapon keresztül részt vesznek egy intenzív idegen nyelvi kurzuson olyan idegen nyelvből, melyet korábban egyáltalán nem tanultak. Így választhattak az arab, egy perzsa dialektus a dari és az orosz nyelv közül. Az önkéntesek reggeltől estig hétköznap és hétvégén folyamatosan tanultak.  A kurzus előtt három hónappal, majd a kurzus után három hónappal MRI felvételeket készítettek az agyukról.

Meglepő eredmények

A felvételek összehasonlításakor jól látható eltéréseket tapasztaltak. Az agy nyelvtanulásért felelős részein elváltozások látszódtak. Az eredmények azt mutatták, hogy a hippokampusz, vagyis az agy azon része, mely az új információfeldolgozás és térbeli tájékozódásért felelős, valamint három bal agyféltekei területe, melyek a nyelvtanulásért felelősek, a vizsgált időszak alatt növekedésnek indultak.
A tanulók nyelvtanulási képességeiktől függően eltérő módon fejlődtek. Akik jó nyelvérzékkel rendelkeznek és könnyedén tanulnak idegen nyelveket, az előagy hippokampusz területén  mutattak nagyobb növekedést, míg azoknál, akik nehezebben tanulnak, ezért nagyobb erőfeszítéseket kell tenniük a nyelvtanulás során, az agykéreg nyelvtanulásért felelős részén jelentkezett jelentős elváltozás. Az agyi eltérések tehát egyértelműen megmutatták, milyen teljesítmény vezetett az eredményes nyelvtanuláshoz.

Tanulás során mindig nő az agyunk?

A vizsgálatot kontrollcsoporttal is megismételték. A kontrollcsoport tagjait is megvizsgálták három hónappal az intenzív tanulás előtt és után. Ők is keményen tanultak, viszont ők nem idegen nyelvet. A természettudományos ismereteket intenzíven elsajátító önkéntesek agyáról készített MRI felvételek nem mutattak változást.

A kutatás eredményei további kérdéseket vetnek fel. A nyelvtanulás agyi folyamatokra ható pozitív, mérhető hatása alapján elgondolkodtató, vajon milyen hatásai lehetnek a kisgyerekkori korai nyelvtanulásnak és vajon milyen eredményeket mérhetnénk a kétnyelvű gyerekek agyának vizsgálatakor?

Ha szeretnél többet tudni arról, hogyan lehetséges az agy működésének részletes feltérképezése, tekintsd meg az alábbi angol nyelvű videót!

A kutatás angol nyelven ITT érhető el.

Sulinet a Pinteresten!