Válaszadásra csak a legmotiváltabb tanulók nyújtják a karjukat, sokan, annak ellenére, hogy tudják a helyes választ, nem jelentkeznek. A jelentkezéssel a legnagyobb probléma, hogy csak egy tanuló tudásáról bizonyosodhatunk meg, míg a többiek teljesen passzív helyzetbe kerülnek. A tanulók közül sokan nem figyelnek sem a kérdésre, sem az elhangzó válaszra. A pedagógiában megjelenő módszertani újítások ellenére a jelentkezésre nem igazán alkalmazunk alternatív megoldásokat, pedig jó lenne, ha ellenőrző kérdéseinkkel több tanuló figyelmét meg tudnánk ragadni, többük vagy akár mindegyikük ismereteit tudnánk ellenőrizni.
A probléma megoldására ezért most több lehetőséget is kínálunk, melyeket kiválóan alkalmazhatunk a nyelvórákon.
Fordulj és mondd!
A tanár a szokott módon, felteszi a kérdést, melynek elhangzása után a tanulók egymás felé fordulva párokba rendeződnek. A párok feladata, hogy megbeszéljék a kérdésre adott válaszukat oly módon, hogy egyikük hallgatja, míg a másik válaszol. A módszer alsós csoportokban is alkalmazható, előnye, hogy a gyerekek mindegyike részt vesz a tanulási folyamatban és az osztály fele válaszol a kérdésre egy időben. A páros munkák ellenőrzésére, a válaszok helyességére a tanár próbaképpen meghallgathatja több pár válaszát is.
Gondold ki és oszd meg!
A Fordulj és mondd-hoz hasonló módszer, annyi különbséggel, hogy a tanulók mielőtt párban megbeszélnék a választ, kapnak egy kis gondolkodási időt átgondolni a véleményüket. Az önálló gondolkodás után a tanulók párokban megosztják a véleményüket, majd közösen megegyeznek egy közös válaszban. A tanárral ezután a kettejük közös válaszát, megoldását osztják meg
Kórus
Ez a módszer a megbeszélt tananyag gyors átismétlésére lehet alkalmas. Az elhangzott kérdésre, a tanulók kórusban válaszolnak.
Írótábla
Minden tanuló a kezébe vesz egy írótáblát, s erre írja a kérdésre adott válaszát. Közben a tanár a gyerekek között sétálgatva ellenőrzi a feladat megoldását. Válaszadás után a tanuló felemeli a táblát.
Véletlenre bízva
Írjunk listát a tanulók nevéből, s tegyük egy kalapba. A kérésfeltevést követően a válaszadó nevét véletlenszerűen húzzuk ki. Ez alkalommal ugyan csak egy tanuló válaszol a feltett kérdésre, ellenben minden gyerek figyelmét megragadjuk azzal, hogy nem tudja előre, hogy sor kerül-e rá vagy sem. A módszer többféleképpen variálható. A neveket írhatjuk orvosi rendelőben használatos pálcikákra, vagy használhatunk interaktív táblás alkalmazásokat is a gyerekek nevének sorsolására.
Kezeket fel!
A kérdés elhangzása után minden tanulónak állást kell foglalnia. Aki úgy érzi, hogy tudja a helyes választ, felemeli a jobb kezét, ha nem tudja a megoldást, ugyanígy tesz a bal kezével. Ez a variáció azért nagyon jó, mert minden tanulót bevon a feladatba. Ezt a módszert alkalmazhatjuk pálcikákkal is, még pedig oly módon, hogy a pálcika két végét különböző színűre festjük. Ennek megfelelően válaszadáskor a pálcika zöld vége jelenti a helyes választ, a piros pedig a válasz ismeretének hiányát.
Ha további hasznos gyakorlati ötletekre kíváncsi, angol nyelven ITT olvashat róla.