Tanulj változatosan tanulókártyákkal!
2013/04/10 08:00
17557 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A tanulókártya az egyik leghatékonyabb segédeszköz a tanuláshoz. Bármely tantárgy tanulásánál nagy hasznát veheted, elsősorban memoriterek gyakorlására alkalmas. A tanulókártya hagyományosan nem más, mint egy pakli papírkártya, melynek az egyik oldalán a kérdés, a másik oldalán a kérdésre adott válasz olvasható. Nagy előnye, hogy bárhol, bármikor tudsz vele tanulni, nem kell hozzá előkészülni. Kis helyen elfér, így magaddal viheted, ezáltal a lehető legtöbb időt a tanulásra tudod fordítani.

education_pupils_and_teacher_learning_at_elementar

Milyen típusú tanulóknak való?

Tanulási szokásaink alapján különböző tanulási típusba tartozunk. Az érzékelés módja szerint lehetünk vizuális, auditív, kinesztetikus vagy taktilis típusúak. Egyértelmű, hogy a tanulókártyás gyakorlás a látható ingereken keresztül tanuló vizuális típusú embereknek egy kiváló módszer. Ők azok, akik a szemükkel szinte lefényképezik a tananyagot. A kártyák tagolják, jól megjelenítik a tanulnivalót. De hasznos lehet a hallás útján vagy mozgásos tevékenységen keresztül tanulóknak is, hiszen sétálgatás közben kezükbe vehetik a kártyákat, könnyebben tudnak vele dolgozni, mintha könyvet használnának. A kinesztetikus tanulók számára is segítséget jelenthet, hiszen megfoghatóvá teszi a tananyagot. Gyakorolhatunk vele egyedül, ugyanakkor szórakoztató lehet csoportos tanulásnál.

Miért hatékony?

Tanulókártyák az aktív felidézés folyamatát indítják el, mely a hatékony tanulás egyik alapelve. E szerint az emlékezetet aktívan kell stimulálni a tanulási folyamat során.  Az adott kérdés alapján a tanuló előhív egy emléket, ez a válasz.

Hogyan használjuk a tanulókártyát?

A kártyák általában kétoldalasak, így a tanulás is kétirányú. Több módszer közül választhatunk tanulókártyák használatakor. Legtöbbjük azon az elven nyugszik, hogy a már megtanult szavakat egyre kevesebbszer kell ismételnünk, s ha már alaposan megtanultuk, félre tehetjük. Azokat pedig, amelyek még nem mennek olyan jól, többször ismételjük.

A tanulókártyák hatékony alkalmazásának egyik módszere a német származású Sebastian Leitnertől származik. A tanulókártyákat a tanulás során különböző dobozokba gyűjtjük, attól függően, hogy mennyire emlékszünk rájuk. Az első dobozba kerülnek azok a kártyák, melyeket a tanulás során elhibáztunk, ezeket kell legtöbbször ismételnünk. Ahogy a kártyák egyre hátrébb kerülnek a dobozok sorában, annál kevesebb ismétlésre van szükségünk. Ha tanulás közben elakadunk és egy olyan kérdéshez érünk, melyet korábban már megtanultunk, most azonban mégis elhibázunk és nem sikerül előhívnunk az emlékezetünkből, a kártyát előrébb kell helyeznünk. 

Milyen tananyag megtanulására alkalmas?

Csak a képzelet szabhat határt a tanulókártyák idegen nyelvórán való alkalmazásának. A következőkben adunk néhány ötletet, milyen ismeretet írhatunk a kártyák egyik és másik oldalára.

  • Szavak angolul-magyarul
  • Kifejezések angolul-magyarul
  • Mondatok angolul-magyarul
  • Mondatok jelen időben – múlt időben (több variáció lehetséges, különböző igeidőkben, kérdő és állító mondatokkal is)
  • Állító mondat angolul-kérdő mondat angolul
  • Szinonimák angolul
  • Ellentétpárok angolul
  • Kép-jelentés

Saját készítésű kártyapakli

A könyvesboltokban számos változatát találhatjuk speciálisan idegen nyelvek gyakorlására készített tanulókártyáknak. Ha viszont olyan kártyára vágyunk, mely pontosan illeszkedik az igényeinkhez, a legjobb, ha magunk készítjük el. Ezt többféle módon is megtehetjük. A számítógépünkön szövegszerkesztő programmal összeállítjuk a kártyáink tartalmát, a szövegek mellé akár képeket is szúrhatunk. Segíti a tanulást, ha minél változatosabb, színesebb a kártyánk. A szerkesztés befejezése után nyomtassuk ki a lapokat!

Egy másik lehetőség, ha dekortechnikák változatos alkalmazásával barkácsolunk kártyákat. Ez különösen akkor jó, ha kisgyerekek számára készítünk tanulókártyákat. Remek közös időtöltés és a tanulást is segíti, hiszen már a készítés közben rögzül a tanulnivalóból egy csomó információ. Vágjuk fel a papírt egyforma kártyákra, majd írjuk rá színessel a kérdést-választ! Felhasználhatjuk a magazinokból, szórólapokból kivágott képeket is. A pakli annál jobban használható, minél színesebb, minél változatosabban használunk rajta színeket, kiemeléseket. A kész kártyákat tartósabbá tehetjük, ha belamináljuk őket.

Online lehetőségek

A papíralapú kártyák helyett készíthetünk digitális kártyapaklit is. A Quizlet egy nagyon hasznos alkalmazás, ahol tanulókártya készítése mellett, egyéb játékok is segítik a memorizálást. A tanulókártya-szetteket meg lehet osztani egymással, és különböző online tesztek segítségével felmérhetjük, hogy mi az, amit már elsajátítottunk, és mi az, amivel még dolgozni kell. Az alkalmazás megmutatja, hogy melyik szó az, amit a tesztek során a legtöbbször elhibáztunk, és melyik az, ami mindig ment. A regisztrációt követően könnyedén lehet használni az oldalt, a Create gombra kattintva pedig indulhat a kártyák készítése. 

Tanulókártyák a tanórán

A tanulókártyák legegyszerűbb használata, ha a kártyákat forgatva, egymás után gyakoroljuk a szavakat, kifejezéseket. Ez a módszer viszont a monotóniát kevésbé tűrők számára egy idő után unalmas lehet. Az osztályteremben akár egyszerre több gyerekkel is vagy az egész csoporttal gyakorolhatunk egy paklival.

Nézzünk néhány tanórai gyakorlatot a tanulókártyák használatára!

Memória

Helyezzük el a kártyák egy részét a földön kör alakban! A tanulók egy percet kapnak a kártyák memorizálására. Ezután a gyerekek papírt vesznek elő, a feladatuk, hogy minél több szót felírjanak, amit megjegyeztek. A válaszokat többféleképpen ellenőrizhetjük:  közösen idézzük fel a szavakat, majd ellenőrizzük a táblán; ellenőrizhetik a tanulók párban vagy a csoportban a teremben körbe-körbe járkálva, s egymás jegyzeteiből összemazsolázva az összes választ.

Fúró játék

A tanulók körben ülnek. A tanár az egyik tanulónak megmutat egy kártyát és ezt mondja: This is a hamster. A tanuló visszakérdez: A what? A tanár megismétli az állítást: This is a hamster, majd a tanulónak adja a kártyát. A tanuló most a mellette ülőnek mutatja a kártyát és mondja: This is a hamster. Most a második tanuló kérdez vissza: A what? A hamster. A párbeszéd addig folytatódik, míg a kör be nem zárul. Ezután a kör megfordul, s a beszélgetés megismétlődik visszafelé. Ha már a tanulók ismerik a játékot, válasszunk ki egy tanulót, aki átveszi a tanár szerepét!

Azonosítás

Ragasszuk a tanulókártyákat a falra! Az ujjunkat vezessük a képeken és közben mondjuk: Say stop when the fast finger is above the cat. Amikor az ujja a keresett kártyára mutat, a tanulók kórusban mondják az angol nyelvű elnevezést!

Sulinet a Pinteresten!