A kisgyermekek nagy előnyökkel indulnak a nyelvtanulásban, korai életkorban nagy kapacitással rendelkeznek, a tanulás tudattalanul, passzív hallgatás, interakció, dalok és játék révén történik.
A 2023-as Eurydice-jelentés szerint a legtöbb európai oktatási rendszerben a diákok 6 és 8 éves koruk között kezdenek idegen nyelvet tanulni, hat országban pedig már hatéves koruk előtt. Ez korábbi, mint két évtizeddel ezelőtt, amikor az Európai Tanács felkérte az uniós országokat, hogy tegyenek lépéseket „az alapkészségek elsajátításának javítása érdekében, különösen legalább két idegen nyelv tanítása révén már egészen fiatal korban”.
Kognitív, szociális és gazdasági előnyök
A több nyelvet tanuló kisgyermekek számos előnyre tesznek szert. Ezek közé tartozik a jobb problémamegoldó készség, a jobb memória és a nagyobb kognitív rugalmasság. A kétnyelvű gyermekek gyakran jobban teljesítenek a tevékenységek közötti váltást igénylő feladatokban, és ügyesebben tudják kiszűrni a releváns információkat.
Társadalmi szempontból a többnyelvű gyermekek sokféle emberrel tudnak kommunikálni, ami elősegíti a nyitottságot, és az empátiát.
Azok, akik több idegen nyelven tudnak kommunkálni , a munkalehetőségek szélesebb skálájához férnek hozzá, és gyakran magasabb fizetést kapnak. A korai nyelvtanulás erős nyelvi alapok megteremtésével hozzájárul ezekhez a hosszú távú gazdasági előnyökhöz.
Fontos szerepe van a szülőknek és a pedagógusoknak
A szülők a nyelvtanulást ösztönző otthoni környezet kialakításával elősegíthetik a többnyelvűséget. A gyermekeket bevonhatják nyelvi elmélyüléssel kapcsolatos tevékenységekbe, és bátoríthatják az idegen nyelvek használatát a mindennapi interakciókban. A technológia a nyelvtanulást is elérhetőbbé tette - a különböző alkalmazások, az online források és a digitális tanulási játékok interaktív és izgalmas lehetőségeket kínálnak a gyermekek számára a tanuláshoz.
Számos Erasmus+ projekt készített gyakorlat-orientált, könnyen használható útmutatókat a szülők és tanárok számára a gyermekek többnyelvűségének támogatására.
- A PEaCH projekt egy gyakorlati útmutatót állított össze, amely szülőket és pedagógusokat segít abban, hogy a kétnyelvűség szórakoztató és gyümölcsöző élménnyé váljon.
- A Play & Learn projekt keretében kézikönyv készült az óvodáskorú gyermekek angol nyelvtanításának játékalapú megközelítéseiről, hogy a kisgyermekek életkoruknak megfelelő készségfejlesztést kapjanak.
A többnyelvűséghez vezető út azonban nem mentes a kihívásoktól. A következetesség és az idegen nyelvvel való találkozás biztosítása elengedhetetlen, és a szülőknek továbbra is elkötelezettnek kell maradniuk a nyelvhasználat és a nyelvgyakorlás lehetőségeinek biztosítása mellett. A korai életkortól kezdve történő nyelvtanulás ösztönzése befektetés a gyermek kognitív fejlődésébe, kulturális tudatosságába és gazdasági potenciáljába.
Az eredeti cikk angol nyelven ITT elérhető