A 21. század szuperszkilljei
2021/10/21 20:20
2332 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A világ felgyorsulásával és változásával egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az oktatási kérdéseket, így a módszertant, az eszközöket és a tananyagot is szükséges újragondolni, és a 21. századi elvárásainak megfelelően változtatni, alakítani rajtuk. Persze könnyű ezt mondani, mégis mi az irány?

szuperszkill

Forrás: Pixabay (szerk)

A dinamikusan változó, és tudásalapú gazdaság számára magasan képzett, kreatív és rugalmas munkavállalókra van szükség. A finn ’How to Create the school of the future- Revolutionary thinking and design from Finland’ tanulmány szerint a tanulót kell a középpontba helyezni azzal, hogy a tanulásközpontú és folyamatalapú személyre szabott oktatás felé visszük az irányt.

Be kell azonosítani azokat az új készségeket, képességeket, amelyek segíthetnek a diákoknak abban, hogy sikeres életpályát járhassanak be egy olyan világban, ahol egyre több feladatot váltanak ki a robotok és mesterséges intelligencia, és ahol az élethosszig tartó tanulás már elengedhetetlen ahhoz, hogy a munkavállalók naprakészen tartsák ismereteiket.

A 21. századi készségek fejlesztése nem új keletű dolog, és hosszas listákat lehet olvasni arról, hogy mely készségek tartoznak ide, a szakértők szerint mégis van négy olyan készség/képesség, ami a többi felett áll, amelyre a leginkább szükség van. Vajon melyek ezek, a szuperszkillek?

szuperszkill2

A szakértők szerint a 21. századi szuperkészségei a 4C, magyarul 4K:

  • kritikus gondolkodás,
  • kommunikáció,
  • kollaboráció,
  • kreativitás.

Ezek a készségek szükségesek ahhoz, hogy a tanulók sikeresek legyenek a gazdasági- és magánéletben.

Mit is jelent ez pontosan?

A kritikus gondolkodás alatt (amely szorosan kapcsolódik a problémamegoldáshoz), azt értjük, hogy az egyén számos általános kognitív készségét használja így az elemzést, az értékelést és új ötletek hoz létre.

A legsikeresebb vállalatok el is várják a dolgozóiktól a folyamatos fejlődést, a tudásalapú gazdaság pedig megköveteli az ismeretlen problémák megoldását, s miközben a munkavállalók ezeket a problémákat kezelik, gondoskodniuk kell a társadalomról, a környezetről és az egész világot érintő, globális problémákról, ezért az iskoláknak segíteniük kell a diákjaik kritikus gondolkodásának fejlesztését.

A kommunikáció mindig is fontos volt, ugyanakkor a közeg és a közönség is kibővült, hiszen már nem pusztán egy országon belül, nemzetközileg is boldogulniuk kell a munkavállalóknak. Mivel elképzelhető, hogy a munkatársak nem egy időzónában, esetleg a világ másik felén dolgoznak, így az aszinkron kommunikáció is nehezíti a helyzetet. Ezzel párhuzamosan a kommunikációs csatornák is kibővültek az online lehetőségekkel.

A cégek visszajelzése szerint sokszor van probléma azzal, hogy fiatal munkavállalók nem kommunikálnak hatékonyan, nem megy át az üzenetük lényege a kollégáiknak, így erre mindenképp több figyelmet fordítani a tanítás során.

A kollaboráció már nem pusztán egy térben történik meg, éppen ezért szükséges a kulturális tudatosság és a technológiai tudás és ismeret is. Az is fontos, hogy azok a pedagógusok is megtapasztalják a csoportban való együttműködést, akik eddig leginkább egyedül dolgoztak, hogy meg tudják osztani tapasztalataikat a diákjaikkal. A csapatmunka elengedhetetlen a fejlődéshez a különböző szintű (a közszféra, privát szektor, nem közhasznú intézményi) projektek megvalósításához.

A kreativitás pedig elengedhetetlen. A szakmák nagy része, amelyben a tanulók el fognak helyezkedni a jövőben, még nem is létezik. Éppen ezért arra kell ösztönözni a diákokat, hogy saját gondolataik és ötleteik legyenek, amellyel kezelni tudják a felmerülő helyzeteket, kihívásokat. Aktívvá kell tenni őket – a ma annyira elterjedt– passzív befogadói szereppel szemben. Mindez nem csak azért hasznos, mert képesek lesznek önállóan gondolkodni, és új készségeket elsajátítani, de kiteljesedést is ad, és boldoggá tesz.

A cikk a Novigado projekt legújabb kiadványának, a Guidelines in Learning Space Innovations egyik fejezetét foglalja össze. A kiadványról bővebben ezen a linken talál információt, és ide kattintva töltheti le az angol nyelvű publikációt.

Tóth Boglárka

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten