Kinek a feladata, hogy észrevegye, jelezze a problémákat?
Egyértelműen nem lehet felelőst megnevezni. Kicsi korban a szülő, gyermekorvos, védőnő egyaránt érintve van ebben a kérdésben. Mivel a szülő nem biztos, hogy szakavatott pl. abban, hogy gyermeke mozgásfejlődésében melyik szakaszt, melyik követi vagy éppen már milyen tevékenységeket kell, hogy tudjon, ezért a védőnő és a gyermekorvos kompetens abban, hogy megállapítást tegyen. Ehhez a szülőnek őszintének kell lennie és a másik félnek nyitottnak a problémára. Nagyon fontos kérdés és a későbbiekben visszahat a gyermek teljesítményére, hogy megfelelően fejlődött-e, nem maradt- e ki valamilyen mozgásforma, mennyire megkésett a beszédfejlődése …stb. A szakemberekkel történő kapcsolattartás a szülő részéről nagyon ajánlott. A tájékoztatás, hogy tudja és ismerje a következményeket, lehetőségeket, még megelőzés céljából is nagyon lényeges. Ezt elsősorban a védőnöktől és a gyermekorvostól lehet megkapni.
Azoknál a családoknál, ahol a szülő nem képes arra, hogy megítélje a gyermeke megfelelő fejlődését és nem is tartja fontosnak ezt a kérdést, akkor a védőnőnek lenne ajánlott észrevenni rendellenességeket. Vannak olyan régiók, ahol nagy számban fordulnak elő szegénységben, rossz anyagi körülmények között élő családok. Egy ilyen élethelyzetben, nem biztos, hogy a szülő legfontosabb és elsődleges problémája a gyermeke fejlődési ütemének a figyelése. Közülük kerül ki az az iskolai réteg, akik sok hiánnyal, lemaradással, nehézséggel küzdenek. Későbbiekben erre felfigyelhet az óvónő, a tanító néni, de ekkor már nem lehet korai fejlesztésről beszélni, illetve nem lehet azt elvégezni.
Hogyan lehet megelőzni az tanulási nehézség kialakulását?
A nevelési tanácsadók munkája kibővült a korai fejlesztés teendőivel. A korai fejlesztés 0 éves kortól végezhető. Régebben erre nem volt lehetőség, csak a kórházakban. A szolgáltatás kiszélesítése könnyebbséget jelent a szülők és gyermekek számára. A korai fejlesztéssel megelőzhető, hogy a későbbiekben még több probléma felhalmozódjon. A gyermek fejlődésének meghatározott sorrendje, egymásutánisága és egymásra épülése van. Ha ezt kihasználva biztosak szeretnénk lenni, hogy a gyermek nem ütközik későbbiekben akadályba, akkor ki kell használni. Akár védőnőként, szülőként, pedagógusként találkozunk tanácstalan kisgyermekes anyával, vagy saját magunk vélünk felfedezni pici gyerekeknél problémát, akkor fel kell venni a kapcsolatot az illetékes nevelési tanácsadó, szakszolgálat szakembereivel és a gyermek érdekében mindent meg kell tenni, amit csak lehet.
Mikor kell igénybe venni a korai fejlesztést?
Minél hamarabb, annál jobb. Amit egy fejlesztő foglakozás nyújtani tud, az talán nem is rögtön tapasztalható, mérhető. Lehet, hogy már a későbbiekben sem, mert jó esetben idővel nem is lesz probléma. Ha végig gondoljuk, hogy kisbaba csak mozgásokra, hangadásra és mimikára képes kezdetben, akkor beletudunk gondolni, hogy ezek megfelelő fejlődése ugyanolyan fontos az adott életkorban, mint később az, hogy az iskolában is jól teljesítsen. Azzal teszünk a legtöbbet, ha kihasználva ezt a lehetőséget, bátran a szakemberek felé fordulunk, nyíltan, őszintén és megbízva bennük.
Takács Ilona