A monumentalitás és a keretek – Madách Imre: Az ember tragédiája
2013/07/24 10:51
2601 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A középiskolai tanagyagban egyszer csak elérünk Madách Imre művéig, „most Madáchot vesszük, jövő héten témazáró”, aztán továbblépünk a következő témára. De meditáljunk egy kicsit el azon, miféle művek mellett vágtatunk el az irodalomtörténet tanítása közben. Meditáljunk a Tragédia tanításáról.

A kánoni parancs

A magyar középiskolai irodalomtanítás egyik teljesíthetetlen, de folyamatosan táplált igénye: megismerni a magyar és a világirodalom kulcsfontosságú, a kulturális jelen szempontjából kihagyhatatlan alkotásait. A kánon szerencsére szelektál, a tanár a kánon keretein belül válogathat valamennyire.

Az idén 190 éve született Madách Imre Az ember tragédiája című műve a kánon gerincét alkotja. Kihagyni (kis túlzással élve) lehetetlen. Nem azért, mert az utána következő összes többi tananyag – vagy közülük sok – nehezen értelmezhetővé válna. Ebből a szempontból kihagyhatatlannak tekinthetjük például Szophoklész, Shakespeare és Molière műveit, mert nélkülük a színházi tradíció bemutatása sérülne. Madách műve ebből a szempontból nem mérföldkő, azonban más szempontból az: mint a magyar kulturális puzzle kulcsfontosságú darabkája. Mint irodalmon belüli és kívüli hivatkozási gócpont, mint a magyar irodalom azon pillanatai közül egy, amelyek témája globális, egyetemes érvényű. Az érettségi tételek között tulajdonképpen világirodalmiként is szerepelhetne. Egy mű, amelynek tanagyagbeli jelenlétét vagy a végtelenségig indokolhatnánk, vagy azt mondhatnánk, hogy indokolni is felesleges. Az ember tragédiája: kell.

A monumentalitás és a keretek

Találkozni a monumentalitással

Témája nem könnyen felfogható: az ember, az emberiség. A nyugati civilizáció eszmeisége sűrűsödik itt össze, egyfajta ok-okozatiságot sugallva: az eszmei-erkölcsi rendszerek és társadalmi berendezkedések váltakozásának a ritmusa az eszme—kiteljesedés—megcsömörlés és újabb eszme (vagy: tézis—antitézis—szintézis) logikájából fakad. Könnyen megérthető, áttekinthető szerkezet ez (bár természetesen erősen leegyszerűsített kép is), keret. A Tragédia tehát az európai gyökerű kultúrában nevelkedett ember tragédiája – ez a kulturális keret, amelyhez hozzátartozik még a jellemző időbeliség is: a romantikáé. Madách drámai költeménye jellemzően a romantika teremtménye, hiszen a világ-egész ábrázolására törekszik, szó szerint földöntúli nagyságú érzelmeket mozgat, illetve a végtelenségig (és pontosan addig) ironikus: a történelmi színek mindig keserű iróniával láttatják az előző korszakot. Európai kultúra, romantika – e keretek azonban, akár az univerzumé, végtelen távlatokat foglalnak magukba. Sokszorosan igaz rá, amit József Attila mondott az irodalmi műről: hogy határolt végtelenség.

Tanítani a monumentalitást

Hogyan ragadjuk meg ezt a végtelenséget, mondjuk irodalomórán? A magyartanár romantikus helyzetben találja magát: szükségképpen csak néhány töredék az, amivel foglalkozni lehet. Magától értetődik a fent említett keretek megtanítása; meg kell teremteni a medret a gondolatfolyamokhoz. És ezután hogyan tovább? El lehet kezdeni foglalkozni az egyes színekkel külön-külön, végig lehet rajtuk haladni, közös megbeszélések, egyéni- és csoportmunkák során. Ha feltételezzük, hogy az osztály kivételesen motivált, így még akkor is elvesztünk jó pár „szövetségest” a téma végére. Ez a kivételes osztály meg fogja tanulni a tanulnivalót, de nekünk talán nem ez az elsőrendű célunk. Hogy jó jegyet kell szerezni a témazáróra és majd az érettségire, ezek igazán alantas célok ahhoz képest, hogy egyszersmind meg kellene sejteni valamit ebből a monumentalitásból. Akinek személy szerint válik fontossá a Tragédia, az elért valamit abból, amit egy magyartanár eszménye lehet. Az igazi „szövetségesünk” az a diák, akinek számára van tétje Az ember tragédiája megértésének. Nagy szükség van az egyéni elmélyedésre a témában, és aztán arra, hogy legalább történelmi színenként legyenek szakértői csoportok. Sőt: vitát kellene generálni, provokálni a tanárnak. Hiszen a Tragédiáról való beszédnek is létmódja a küzdés, az eszmék egymásnak feszülése. És aztán a gondolatfolyamok a mederből is kicsaphatnak, sőt kívánatos is, hogy – megfelelő kontroll alatt – kortárs viszonyokat és személyes élményeket is játékba hozva csináljunk egy kis árvizet magyarórán.

Merész vállalkozásnak tűnik csak úgy nekimenni a Tragédiának. Elolvassuk könyvben. És? Megnézzük a színházban. Aztán? Foglalkozunk vele két hetet, aztán továbblépünk. Ennyi? Magunk mögött hagyható? De annyi ilyen van még a tanagyagban: Még el sem kezdtünk elmerülni benne, már témazárót vagy esszét kell írni belőle. A Tragédiát legalább egy fél évig kéne venni, de mivel erre általában nincs lehetőségünk, legalább tegyük annyira fontossá a diákok számára, hogy később maguk érezzék a késztetést arra, hogy újra fellapozzák.

További érdekes oldalak

Minél több köze van valakinek egy irodalmi alkotáshoz, annál fontosabbá válik számára. Az ember tragédiája tárgyalásánál mindenképpen érdemes illusztrációkat készíttetni, esetleg a színekhez illő zenei művet kerestetni a diákokkal, akár a komoly- és népzenei kereteken túl is.

Kerek Roland cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten