A kutatást az OKM valamint a PDSZ megbízásából, a TÁRKI-TUDOK ZRT. végezte. Célja a közoktatásban (óvoda, általános iskola, szakiskola, szakközépiskola, gimnázium) dolgozó pedagógusok és a többcélú intézményben pedagógus munkakört (is) betöltő alkalmazottak munkaidejének, feladatainak és szakmájukkal összefüggő terhelésének részletes, tényszerű kimutatása volt.
A felmérés kiterjedt a pedagógusok:
- teljes iskolai munkaidejére (osztálytermi tanóra, adminisztráció)
- osztálytermi órákon kivüli, munkakörrel kapcsolatos tanítási (korrepetálás, szakkör,) és tanításon kívüli feladataira (diákok felügyelete, kísérése, étkeztetése, fogadóórán való részvétel, szülőkkel való kapcsolattartás, osztályfőnöki tevékenység)
- egyéni professzionális tevékenységeivel (továbbképzés, önképzés) valamint az iskolamenedzsmenttel kapcsolatos feladatok vizsgálatára
- szabadnapokon végzett munkakörhöz kapcsolódó feladatanak (értékelés, dolgozatjavítás, órára készülés, egyéni professzionális tevékenységek, szakmai tudás fejlesztése stb.) vizsgálatára.
A felmérés egyik újdonsága, hogy a legkorszerűbb on-line technológiát alkalmazta és erőteljesen épített a pedagógusok digitális írástudására. Nagy érdeme továbbá, hogy nem csak az iskolákban, de az óvodákban dolgozó pedagógusokra is kiterjedt. Az óvodapedagógusok munkaterheléséről ez az első hazai vizsgálat.
Az adatgyűjtés 2010 márciusában zajlott. Összesen 3380 pedagógus vett részt az adatgyűjtésben.
Az elemzések:
- 148 iskolában 2807 tanító és tanár,
- továbbá 100 óvodában 573 óvodapedagógus kéthetes időmérleg-naplózásának adataira támaszkodnak.
A Pedagógus 2010 kutatás részletes eredményeit illetve a kapcsolódó tanulmányokat az OKM, a PDSZés a TÁRKI-TUDOK honlapján olvashatja el.