A pedagógusszerep konfliktusai
2014/11/27 08:00
1161 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az életben nagyon sok szerepben vagyunk kénytelenek működni. Ez félig-meddig önkéntelenül alakul ki, és nem vagyunk tudatában ennek. Ha egy napot végig gondolunk, akkor látjuk, hogy mennyi szerepünk van: vásárló, szülő, gyerek, pedagógus, beosztott, vezető, feleség, férj, barát, testvér stb. Ezeket élesen nem tudjuk elhatárolni egymástól, de ajánlott tudatosan végig gondolni, hogy adott helyzetben és helyen milyen szerepben vagyok jelen. A pedagógus szerepet külön kell választani a többitől, nem szerencsés szerepzavarba kerülni.

Mi a pedagógusszerep?

Mindenféle tudományos meghatározás nélkül, a pedagógus, tanárszerep az, amikor egy értékmeghatározás mentén (pl.: PP., NAT) azokat betartva és az irányelvek alapján példát mutatva a gyermekek számára, adja át a tudást minél magasabb szinten. Képes alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, oktatási-nevelési problémát old meg. A tanárszerepet ezeken kívül mindenki átgondolhatja, kiegészítheti saját magáról, de fontos egy kialakított kép önmagunkról önmagunk számára, mint pedagógus.

Jó, ha ismerjük…

Könnyebb helyzetben leszünk, ha tudjuk, hogy egy-egy elénk kerülő probléma mennyire szól a „civil” énnek és mennyire a pedagógusnak.  Jó, ha ismerjük saját gyengeségeinket, hiányosságainkat, érzékeny pontunkat, mint ember. Ezt az iskolában igyekeznünk kell levetkőzni. Természetesen nem azt kell kapun kívül hagyni, hogy tudunk érzékeny, érző embernek lenni, hanem tudni kell a saját személyiségünk elleni támadások ellen tenni úgy, hogy közben ne sérüljünk.

konfliktus510

Sérülő szerepek

Amennyiben kudarc ér bennünket, hajlamosak vagyunk csak magunkat hibáztatni: nem vagyok elég jó, senki másnak nincs a tanítással kapcsolatban problémája csak nekem – ez nagyon ciki, csak ki ne derüljön… stb. Nem szabad magunkat okolni, viszont megoldást kell keresni és tudni kell az okát a problémának. Itt már szerepkonfliktus alakul, mert a gyermek szerepbe kerülünk és bűntudatunk van, hogy valamit elrontottunk, de közben felnőtt szakemberek is vagyunk. Nagyon kellemetlen érzést válthat ki egy ilyen helyzet. Ettől jelentősen gyengülhet az iskolában a legfontosabb szerepünk: a határozott, irányítani tudó pedagógus szerepe.

Érzelmek viharában

Előfordul, hogy a tanulók a pedagógus tudtára adják, hogy nem szeretik őt és úgy gondolják, hogy ő sem szereti a gyerekeket. Ezek elég kemény, bántó szavak, melyek a lelkünkbe tipornak, ha hagyjuk. Ezek a mondatok nem biztos, hogy igazak. A gyermekek könnyen kitapasztalják, kis „radarjaikkal” érzékelik, hogy mi a gyenge pontunk. Ha ilyen vádak érnek minket, és ismét egy gyermekszerepbe kényszerítenek, akkor azt azonnal utasítsuk vissza. Ragaszkodjunk elképzeléseinkhez, tisztázzuk pontosan a helyzetet, ki mit tett, vagy mondott. Nagyon fontos az objektivitás. Az iskolában vannak olyan helyzetek, amikor az érzelmességnek, vagy érzelmeink kimutatásának nincs helye. Érzéseinket elmondhatjuk, de csak pedagógusként. Ugyanez a helyzet a kollégákkal, szülőkkel szemben is. Saját érdekünkben nem szabad hagyni, hogy érzelmileg meginogjunk a munkánkkal kapcsolatban.

Szerepfejlesztés

Fontos az önismeret, önfegyelem, önképzés, öntudatosság, határozottság, az elérhető konkrét célok kitűzése. Reális elvárások saját magunkkal és tanulókkal szemben. Meg kell találni a személyiségnek megfelelő pedagógusszerepet, melyben eredményesen lehet működni. Ezt olyan szintre kell fejleszteni, hogy az iskolában ezt az állandó és következetes magatartásformát minden gond nélkül fel lehessen venni. Nem könnyű feladat. Lehet, már működik is, csak nem tudatos.

Takács Ilona

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten