A sikeres pályaválasztás feltételei: önismeret
2003/09/30 14:55
3958 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A sikeres pályaválasztás csak akkor lehetséges, ha a pályaválasztó önismerete megfelelő. Ezért a pályaválasztási, pályaorientációs foglalkozások egyik fontos része, hogy segítsék a tanácskérőt abban, hogy megismerje saját - a pályaválasztáshoz nélkülözhetetlen - jellemzőit. Ezt különböző eljárások teszik lehetővé.

Önértékelési eljárások

Az önértékelési eljárás általában kérdőív jellegű módszer. Bevezetésének célja az, hogy segítse a tanácskérők önmeghatározó képességének kialakulását, illetve azt, hogy a tanácskérők meg tudják fogalmazni a maguk számára fontos hiányokat és pozitívumokat. A tanácskérő szembesülhet olyan kérdésekkel, amelyeket azelőtt nem tudott, vagy nem akart végiggondolni.

Jellemzői

  • a tanácskérő méri fel önmaga pozitívumait és korlátait,
  • fontos kérdés, hogy hogyan sikerül az önmagáról alkotott kép egyeztetése a realitásban szereplő adatokkal, illetve lehetőségekkel,
  • a munka- és pályatalálás folyamatában jelentős súly esik az érdeklődés, a képességek, az értékstruktúra és a döntési folyamatok megismerésére, a fent nevezett tényezőknek csak akkor van igazán jelentőségük, ha ezek kapcsolódnak a munka világában megtalálható osztályozási szisztémákhoz, ha a munkatartalmak és az önértékelésre ajánlott egyéni tulajdonságok között kapcsolat alakítható ki,
  • az önértékelési technikák mind egyéni, mind csoportos megbeszélésre alkalmas eredményeket hoznak,
  • a tanácsadó csak akkor beszélje meg a tanácskérővel az eredményeket, ha azt a diák kéri, mivel az önértékelési folyamatban sokszor a tanácskérők is le tudják vonni a következtetéseket eredményeikről.

Az önértékelési eljárásoknak igen sok formája ismeretes. Rendkívül hatékonyak a számítógépes változatok. Ezeket az eljárásokat az iskolarendszeren kívüli pályairányításban is használják.

A számítógéppel támogatott tanácsadás önálló ismeretszerzésre szolgál. Legtöbb esetben csak alapvető számítástechnikai ismereteket tételeznek fel. A fiatalok meghatározott százaléka szívesebben kommunikál egyéni problémáikról számítógéppel, mint tanácsadóval, vagy tanárral.

Egyik oka, hogy meghatározott életkori sajátosságaik nehezebbé teszik a kommunikációt (kamaszkor), meghatározott személyiségtípusok (introvertáltak) nehezen létesítenek kontaktust, ennek következtében szívesen és jól kommunikálnak gépekkel.

Jellemzői

  • a tanácskérő bármikor változtathat álláspontján, többféleképpen válaszolhat kérdésekre, és ezáltal az eredményekből láthatja a változtatások következményeit,
  • a számítógéppel támogatott tanácsadás a felhasználó világnézetétől, világlátásától függetlenül működik,
  • ezeket a szisztémákat erős társadalmi kontroll alatt próbálták ki, valamint működtetik,
  • a számítógéppel támogatott tanácsadási rendszerek egymással összeköthetők, és elérhető közelségbe hozzák az európai együttes gondolkodást,
  • a programokat úgy készítették el, hogy a tanácsadó részvétele nélkül is megtörténhessék a tanácsadás, viszont jó, ha a tanácsadó "kéznél" van.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten