Az Internet kínálta lehetőségek egyik legfontosabb sajátossága az interaktivitás. Nem különül el élesen egymástól az információk megszerzésének és továbbadásának folyamata, mint az a hagyományos információs eszközök esetében történik. Amíg egy kéziratból könyv lesz és eljut az olvasóhoz, intézmények és szakemberek sokasága működik közre, a legfontosabbak a kiadó, a nyomda, a terjesztő. Az interneten kéziratainkat azonnal közzétehetjük, munkánkhoz a hálón található szoftverek szinte végtelen sokaságát felhasználhatjuk, azok számát saját munkánk eredményeivel gyarapíthatjuk. Ezeket a lehetőségeket a Sulinet elektronikus tananyagai is kínálni fogják a tanároknak, a matematikatanároknak is. Erről ebben a rovatban részletes tájékoztatást olvashattunk. Arról azonban nem szabad megfeledkeznünk, hogy mindez lehetőség és nem kötelezettség. Az Internet passzív módon is használható, speciális számítógépes ismeretek nélkül is.
A készülő elektronikus tananyagok közös jellemzője, hogy egyszerre teszik lehetővé a hozzáértő tanároknak a tananyag saját elképzeléseket követő rugalmas összeállítását a már feldolgozott tananyagrészletek újraszerkesztésével és a kész anyagok közvetlen alkalmazását, a mozizást. Néhány éve angol matematika tanár kollégákat kérdeztem meg, milyen szoftvereket alkalmaznak az órákon. Meglepődtek a kérdésen. Azt válaszolták, hogy nem szokták megnézni az iskolában használatos termékek márkáját. Ez a tájékozatlanság nem követendő gyakorlat, de az sem várható el a tanároktól, hogy számítógépes szakértők legyenek. Az előbbiek alapján erre nincs is szükség. Mi szükséges ahhoz, hogy a számítógépekhez nem értő kollégák használhassák a Sulinet elektronikus tananyagait? A számítógéppel segített oktatásnak egyre bővülő irodalma van. Ebben a rövid írásban néhány technikai problémát szeretnék megemlíteni, olyanokat, amelyek az egyén, az internetet használni akaró tanárok oldalán merülnek föl. A legelső lépések megtétele remélhetően kellemes meglepetésekkel fog szolgálni.
Sokan mondják, hogy én még csak bekapcsolni sem tudom a gépet. Nyugodtan kérjenek meg valakit erre. Szinte minden géptípuson máshol van a bekapcsoló gomb, és, valamilyen érthetetlen okból, különféle díszítő motívumokkal gyakran el is rejtik azt. A következő probléma: Hogyan lépjek föl a hálóra? Ha a gépen nincs kiépítve a hálózati csatlakozás, meg kell várni, amíg megtörténik, ennek megoldása nem kezdőknek való feladat. Ha a gép az internetre van kötve, akkor azonnal láthatóvá válik, legtöbb esetben, az Internet Explorer, esetleg más, hasonló célú program ikonja, és arra kattintva be kell írni a www.sulinet.hu címet és ott keresgélni, amíg megtaláljuk a matematikarovatot és a hamarosan oda kerülő elektronikus matematika-tananyagot. Ezek után már a matematikai tartalomra lehet koncentrálni. A tananyag nehéz elemeinek megértését segítő mozgó ábrákkal, vagyis animációkkal, szép feladatokkal, kidolgozott óravázlatokkal, módszertani érdekességekkel és egyéb hasznos látnivalóval, olvasnivalóval lehet találkozni. A tanári tájékozódás után felmerül . . .
...a tanításban való alkalmazás kérdése.
Technikailag legegyszerűbb, ha felhívjuk tanítványaink figyelmét az új lehetőségre és megkérjük őket, hogy számoljanak be tapasztalataikról. A tanítási órán történő alkalmazásnak is sokféle módja van. Tarthatunk közös órát a számítástechnika szakos kollégával a gépteremben. Később sor kerülhet a matematikaórák rendszeres tartására a számítógépes laborban, azokban az iskolákban, ahol ehhez adottak a feltételek. Kérhetünk, bevihetünk egy vagy több számítógépet a tanterembe. Ha van kivetítő, akkor az egész osztálynak bemutathatjuk az általunk kiválasztott részeket. Ha nincs kivetítő, akkor érdemes csoportmunkát szervezni, és az egyes csoportokat feladatlapokkal irányíthatjuk a tartalmi és a szervezési kérdésekben. Már egyetlen gép időben megosztott használata is nagyon hasznos lehet. A számítógéppel segített oktatás nagyszerű lehetőséget kínál a differenciált foglalkozásra, a tehetséggondozásra, az esélyegyenlőség javítására, és az órákról hiányzó tanulókat is segítheti a lemaradás megszüntetésében. Sok iskolában már van internetkapcsolattal rendelkező gép a könyvtárban. Ez a lehetőség nagyon hatékony módja a számítógépek önálló használatára nevelésnek, érdemes élni vele.
A szerkesztő megjegyzései:
Köszönjük, hogy Dr. Munkácsy Katalin tanárnő megtisztelt bennünket a cikkével. Ő a számítógépek matematikaórákon való alkalmazásának régi úttörője. Hallgatóival, az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán tanuló tanárjelöltekkel komoly és eredményes munkát fejt ki e téren. Az írásában szereplő megállapítások vonatkoznak a Sulinet Matematika Rovatára, de - véleményünk szerint - érvényesek a most induló Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) oktatásban való alkalmazására is.