A számítógép felhasználási lehetőségei a logopédiában
Ferenczi Anita
2005/02/25 12:13
1074 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az informatika rohamos fejlődése a pedagógia és a gyógypedagógia területeit is elérte, a logopédusok számára is új lehetőségeket teremtett. Persze sokan még nem tudják, hogyan használhatnák fel hatékonyan az új taneszközt.

A számítógép több területen is támogathatja a logopédusok munkáját, de még sok dolog hátráltatja a felhasználás terjedését. Az okok között a pénzhiány és a számítógéppel való ellátottság hiánya éppúgy szerepel, mint a speciális szoftverek nem megoldott terjesztése, illetve a logopédusok nem megfelelő attitűdje és motivációja. A hátráltató tényezők közül talán a logopédusok attitűdjének megváltoztatása a "legegyszerűbb" feladat. Ehhez szükség lenne a logopédiai számítástechnikát a logopédus képzés gyakorlatába egyre inkább beépíteni, és még több lehetőséget teremteni a számítógépes programok megismerésére, gyakorlati alkalmazási lehetőségeik bemutatására. Szükséges volna továbbá több olyan publikáció a témáról, ami gyakorlati tapasztalatokon alapul, és feltárja a számítógéppel segített logopédiai terápia hatékonyságát, összegezve annak előnyeit és esetleges hátrányait. De nézzük, miért is lehet előnyös a számítógép és a speciális szoftverek használata a logopédiában?

A számítógép használata bizonyítottan fokozza a tanulási kedvet, játékosan tanít, színesíti az órát. A számítógépes szoftverek szinte 100%-os koncentrációt várnak el a gyermekektől, hosszú időre képesek maximálisan lekötni a figyelmüket. A billentyűzet és az egér kezelése fejleszti a szem-kéz koordinációt, valamint a finom motorikus funkciókat, ami elősegíti az író mozgások megalapozását. A számítógép fokozza a gyermekek önállóságát, míg ha egyszerre többen ülnek egy gépnél, nő a gyermekek együttműködése, illetve egészséges versenyszellem alakul ki közöttük. A számítógép logopédiai alkalmazása új, frusztrációmentes pedagógiai szituációt teremt. Eltávolodva a hagyományos módszerektől és eszközöktől, oldja a szorongást, illetve a negatív motivációt, ami pl. diszlexiásoknál az olvasási helyzethez kapcsolódott. Fontos, hogy a számítógép nem helyettesítheti a hagyományos logopédiai eszközöket, de hatékonyan segíti, kiegészíti azok terápiás hatásait; alkalmazása megváltoztatja a logopédus szerepét: mindig jelen kell lennie és kommunikációval, beszéddel kell segítenie az írott és beszélt nyelv közötti kapcsolatteremtést.

További előnyként tartható számon, hogy az egyes logopédiai szoftverek fejlesztik több más között a vizuális figyelmet, a mennyiségi-téri relációfogalmak kialakulását, a rendelkezésre álló tér kitöltésének képességét, a téri tájékozódási képességet, az irányok használatát,
az alak-háttér viszonyok elsajátítását, a formafelismerést-egyeztetést, a vizuális memóriát, a szókincset és az olvasást. Amennyiben a logopédusok sokoldalúan használják fel a számítógépet, hatékonyabbá tudnák tenni a beszédhibásokkal való foglalkozást, valamint egyéb munkájukat egyaránt.

Kép forrása

  • www.ioe.mmu.ac.uk

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten