Utolsó frissítés ideje: 2010.06.03.
A TÁMOP 3.1.1. 21. századi közoktatás-fejlesztés, koordináció című kiemelt projekt egyik fontos feladata a közoktatás modernizációját támogató hálózat kialakítása, működtetése és fejlesztése. A cél olyan szolgáltatói eszközrendszer kialakítása, mely lehetővé teszi, hogy régiós, kistérségi, közoktatási stratégiák, fejlesztések, esélyegyenlőségi programok közvetlenül cserélődhessenek az intézmények között.
Ennek részeként feladat a referenciaintézményi rendszer1 és a „jó gyakorlatok”2 átvételének, azaz az intézmények közötti tanuló hálózatok kialakításának támogatása.
A hálózati, horizontális tanulás mintaadó tartalmait, „jó gyakorlatait” biztosítani képes referenciaintézmények közvetlenül járulhatnak hozzá a modernizációs folyamatok megtapasztalásához és adaptálásához, hiszen lehetőséget biztosítanak arra, hogy az iskolák, óvodák egymás között cserélhessék ki önfejlesztő intézményi gyakorlatukat, így garantálva, hogy a fejlesztés oda jusson el, ahol az szükséges.
A referenciaintézmények kidolgozott „jó gyakorlataik” alapján különböző referenciaterületekhez sorolhatók, aszerint, hogy milyen területen kínálnak adaptálható mintákat (természetesen átfedések is lehetnek).
A referenciaintézmények típusai között megtalálhatók alternatív –és reformpedagógiai intézmények:
- A reformpedagógiák valamelyikét képviselő intézmény, referenciahely
- Saját fejlesztésű alternatív program szerint működő, a modernizáció területein mintaközvetítő intézmény.
A beazonosíthatóság érdekében elkészült az alternatív –és reformpedagógiai referenciaintézmények definíciója és specifikációja is. Referenciaintézményként az alternatív iskolák megoszthatják, átadhatják sikeresen alkalmazott megoldásaikat, tanítási-, oktatási innovációikat, módszereiket a fejlesztésbe bekapcsolódó intézményeknek.
Az oldalunkon megtalálható speciális és részletes kritériumrendszer a leendő referenciaintézeti beazonosítást szolgálja.
Mi az alternatív a pedagógiában?
Referenciaintézményi meghatározás
- Az alternatív pedagógia programja megfogalmazásában – tiszteletben tartva a gyermeki individualitást - a gyerekből indul ki (nem a tananyagból, nem az intézményből stb.).
- Ennek megfelelően törekszik a gyerek individuális megismerésére (a család bevonásával), és elfogadására, valamint a gyerek életkorából, fejlettségéből, szociális helyzetéből is fakadó szükségleteinek felismerésére, és ezekhez szabja módszereit és közvetíteni kívánt tartalmait.
- Személyes kapcsolataiban érzelmi biztonságot nyújt.
- Központi gondolata az autonómia - a gyermeki, a tanári és az iskolai autonómia – elismerése. (Tevékenységét folyamatos erőfeszítés jellemzi a mindig megsérülő autonómiák helyreállítására.)
- Pedagógiai célkitűzései közt kiemelt szerepet kap az egyenlő esélyek biztosítása, a minden gyermekben fellelhető kreativitás és innovációra való hajlandóság támogatása.
- Az egy intézményben dolgozó tanároknak mindig újra és újra összehangolt - nem azonos! - világ- és gyerekképük szolgál tevékenységük alapjául.
- Mindezzel választási lehetőséget kínál a szülőnek, a gyereknek és a tanárnak.
Referenciaintézményi kritériumok (Főbb jellemzők)
1. Koherens gyermekközpontú pedagógiai program. Öndefiníciós képesség. (Meghatározott, hogy az intézmény miben kínál „alternatívát”)
Mutatók (indikátorok)
- Meghatározott „iskolakép”.
- Kiterjesztett iskolafunkció (az intézmény tevékenységének középpontjába az egyes gyerek kerül, tudatában van annak, hogy a gyerek egész személyiségére hat, a kimenet helyett a nevelési folyamatra koncentrál).
- Céloknak alárendelt összehangolt eszköztár (alapjellemzői: a tervszerűség és rugalmasság).
- Az iskolai időfelhasználás és terhelés alárendelt a tanulók fizikai és mentális egészségének.
- Tanulóközpontú térelrendezés (a tanulási környezete a gyerek szükségleteihez igazodik, az együttműködés és az elkülönülés lehetőségeit is szolgálja).
- Tanulóra szervezett munkarend.
- Együttműködő tanulási környezet.
- Tanulási esélyegyenlőséget biztosít (egyéni – eltérő – haladási ütem biztosítása, egyéni fejlesztési tervek, tartalmi és időbeli differenciálás megvalósítása, évismétlés kerülése, segítő szervezetekkel és a családokkal való együttműködés).
2. Pedagógiai céloknak alárendelt tantárgyszerkezet
Mutatók (indikátorok)
- Életkornak alárendelt tananyag és tevékenységrendszer.
- Kompetencia alapú tananyag.
- Differenciált – egyéni sajátosságokhoz igazított – tananyagtartalmak és tevékenységek.
- Moduláris tananyag-elrendezés lehetősége.
- Sajátfejlesztésű tantárgyak, helyi igényekre épülő tananyagtartalmak.
3. Egyéni szükségletekhez igazított nevelési, tanítási gyakorlat
Mutatók (indikátorok)
- Egyéni sajátosságokhoz igazított tanulási környezet (kooperatív tanulási helyzetek, differenciált tanulási környezet, eltérő tananyag-elrendezés, egyéni megsegítés, habilitáció/rehabilitáció).
- A pedagógiai módszerek személyre szabottak és aképességfejlesztésre koncentrálnak (tevékenységre, tapasztalásra épülő tanulás; tanulási technikák kialakítása, fejlesztése; tanulói felelősség tudatosítása, döntési helyzetek; megváltozott diákszerep – aktív, kutató, felelős, segítő; megváltozott pedagógusszerep – társ, szervező, rendszerező, serkentő – facilitátor –, segítő, biztonságot, támaszt nyújtó).
- Az esélyegyenlőség növelése biztosított az intelligenciák3 széleskörű (nem csak a verbalitásra építő) gondozásával, a művészetek és a gyakorlati tevékenységek intenzív bevonásával a mindennapos képzésbe.
4. Differenciált tanulásszervezési eljárások
Mutatók (indikátorok)
- Kiterjesztett tanulásértelmezés és tanulásszervezés (rugalmas tantárgyi, tanórai rendszer – tanulási blokkok, tantárgyi integráció, projekt, epocha, témahét, egyéni tanulás).
- Egyéni tanulás összehangolása a közösségi tanulással.
- Tanulói együttműködésre épített tanulásszervezési eljárások.
- Munkarendbe épített moduláris tanulásszervezés.
5. Differenciált értékelési rendszer
Mutatók (indikátorok)
- Árnyalt szöveges értékelés alkalmazása.
- A fejlesztő értékelés tudatos alkalmazása (középpontban a tanulási motiváció megteremtésével); a társak és a tanárértékelése; az önmagához mért teljesítmény értékelése.
- Az önértékelés beépítése a tanulás-tanítási folyamatba.
6. Gyermekközpontú iskolaszervezet
Mutatók (indikátorok)
- Nevelőtestületi rendszeres belső fórumok – gyermekmegbeszélésekkel.
- Az azonos csoportokat – gyerekeket – tanítók műhelyei.
- Pedagógusi együttműködést elősegítő belső érdekeltségi rendszer.
- Belső fejlesztő műhely; segítő párok (mentorok) rendszere; hospitálás.
- Konfliktuskezelési technikák.
- Közvetlen, rendszerszerű iskolahasználói részvétel.
- Beépített önkorrekciós mechanizmusok - belső értékelési (önértékelési rendszer).
- Iskolahasználók részvétele a tanárértékelésben.
7. Partnerkapcsolatok
Mutatók (indikátorok)
- Családokkal (szülők, esetleg nagyszülők) való kapcsolattartás (nyitottság a családi értékrend megismerésére, azok tiszteletben tartására, a szülők bevonására való törekvés).
- Nyitott iskola, nyílt órák gyakorlata.
- Szülői megbeszélések, estek.
- Közös iskolai és iskolán kívüli rendezvények.
- Rendszeres intézményközi kapcsolat a nevelést, oktatást segítő társzervezetekkel (Gyermekjóléti Szolgálat, egészségügyi hálózat, Családsegítő, Nevelési Tanácsadó, iskolapszichológus, logopédus, gyógypedagógus, Rendőrség, önkormányzatok szociális irodái, CKÖ, Egyházak, civil szervezetek, stb.).
- Nyitottság más oktatási intézmények felé.
Súlypontok, aktualitások
Külön is kiemelendő, a fent részletezett kritériumrendszer ismeretében tovább hangsúlyozandó az alternatív-, illetve reformpedagógiák néhány olyan sajátossága, amelyek ugyan kezdetektől e pedagógiák nevelésfilozófiai alapvetései közé tartoztak/tartoznak, a jelen társadalmi, oktatási helyzetre vonatkozó relevanciájuk miatt azonban külön is említést érdemelnek. Az alternatív pedagógiák jellemzői közül tehát most különösen fontosak azok az elemek, amelyek a (mély)szegénységből, a más szubkultúrából érkező, különösen a roma diákok számára teszik lehetővé saját jó lehetőségeik kibontását, azaz növelik a halmozottan hátrányos helyzetűek esélyeit.
- Az esélyegyenlőség növelés – és ezzel összekapcsoltan a képességek (kompetenciák) fejlesztése – egyénre szabottan. Az alternatív iskolák eddig kidolgozott módszerei e kettős célt szolgálják, amikor – ahogy erre a kritériumrendszerben is kitértünk – az intelligenciák széles körét gondozzák (nem csak a verbalitást), a művészetek és a gyakorlati tevékenységek intenzív bevonásával a mindennapos képzésbe.
- A motiváció hangsúlyos kezelése – megkülönböztetett figyelemmel a szükségletek hierarchiájának összefüggéseire (az alapszükségletek kielégítetlensége akadályozza, szélsőséges esetben lehetetlenné teszi a magasabb szükségleti szintek normális működését).
- A különböző adottságú gyerekek (heterogén összetételű csoport) szakszerű differenciálással történő együtt tanítása, a tananyag tartalmához illeszkedő, változatos tanulásszervezési módok alkalmazásával.
- Aktív, együttműködésre, egyéni felelősségre építő, döntési helyzeteket biztosító tanulási környezet; élményszerűséget középpontba helyező érvényre juttató pedagógiai gyakorlat; egyéni haladást biztosító követelményrendszer.
- Személyre szabott, motiváló értékelési rendszerek.
- Pedagógusok közti együttműködés, az iskola mint „szakmai műhely”.
- Differenciált család-megismerési technikák alkalmazása, bevonása a gyerekek fejlesztésébe; a kapcsolattartás folyamatos frissen tartása.
- A segítő hálózatok, intézmények kihasználása a problémák kezelésében. Az iskola, mint a gyerek érdekében tevékenykedő rendszer egy láncszeme, az intézmények közötti kapcsolatok maximális kihasználására törekszik.
- Együttműködés a segítő szakemberekkel, civil szervezetekkel.
Az alternatív pedagógiát alkalmazó intézmények típusai
- Adaptáló intézmények - melyek például kül- vagy belföldi reformpedagógiákat adaptálnak: például Montessori, Freinet, Waldorf, Jena-plán, Dalton, Don Bosco, illetve Új iskola, Munkaiskola stb.),
- A hátrányos helyzet különböző fokozataival foglalkozó – „hátránykompenzáló” - intézmények, illetve az úgynevezett második esély iskolái, melyek alternatív módszereket alkalmaznak. Más kategorizálás szerint részben úgynevezett „altruista” intézmények: Például a Burattino, a Tanodák, a Zöld Kakas, a Gandhi Alapítványi Gimnázium, a Novus, az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola – illetve amilyen volt az időközben megszűnt Mánfai Kollégium stb.),
- Innovatív (saját fejlesztésű) alternatívák : például a Kincskereső Iskola, a Gyermekek Háza, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium, a Közgazdasági Politechnikum, és ide kell számítanunk a kétféle Zsolnai módszert – NYIK, ÉKP -, valamint a Rogers iskolát is, és a speciális alternatívát kidolgozó Hétszínvirág iskolát. Stb.)
Jegyzetek:
1. A referenciaintézmény egyedi, mások számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkezik, és ezt szolgáltatásaiban publikálni, valamint átadni is képes. Elsődlegesen, rendszeresen, folyamatosan és differenciált mintákat kínálnak a tanulási folyamathoz.
2. A „jó gyakorlat” innovatív folyamat, módszer, cselekvés és eszközhasználat együttese, amely az intézményi gyakorlatban és működésben megtapasztalható. Legalább két éve sikeresen és hatékonyan alkalmazott, kipróbált ezért eredményesen adaptálható, fenntartható, fejleszthető, dokumentálható.
3. A hazai iskolarendszer, a hagyományos iskolai oktatás a legutóbbi időkig elsősorban két intelligenciatípusra (a verbális és egyfajta technikai jellegű logikai-matematikai intelligenciára) fordított kiemelt figyelmet, azok alapján rangsorolta a gyermek képességeit. A komplex személyiségfejlesztés, a modernizációt szem előtt tartó pedagógiák azonban nem nélkülözhetik a további intelligenciatípusok (performációs; téri-vizuális; zenei-időbeli; testi-kinesztéziás; inter- és intraperszonális; érzelmi-empátiás; szociális stb.) figyelembe vételét és fejlesztését sem.