A kilépőkártya egy gyors, rövid gyakorlat, ami segít a tanulóknak még egyszer a tanultakra és a főbb gondolatokra összpontosítani az óra végén. A tanár feltesz egy kérdést, a tanulók pedig a kilépőkártyára írják a választ és a kártyát a tanárnál hagyják: bedobják egy gyűjtődobozba vagy egy faliújságra helyezik. Számos online lehetőség is kínálkozik a válaszok gyűjtésére: az online szavazóeszközök jelentősen megkönnyítik a válaszok összesítését és tárolását.
Ugyanakkor a Pinteresten nézelődve az offline megoldások között is találunk igazán hatékony és kedves ötleteket.
Technológiával támogatott megoldások
- Tanulói válaszadó rendszerek
- Online tanulói válaszadó rendszerek, kérdőívek (Socrative, Redmenta, Poll everywhere, Google Űrlap, Plickers)
- Falak, vásznak (Facebook, Sulinet, Twitter, Linoit, Padlet, OneNote Osztályjegyzetfüzet)
Technológia nélküli megoldások
- A tanulók cédulákat ragasztanak, tűznek valamilyen felületre
- A tanulók céldulákat, pontokat raknak különböző válaszokat jelentő kosarakba
- Szavazóláda, ötletláda
- A tanulók kézjellel mutatják a választ (felfelé, oldalra, lefelé mutató hüvelykujj)
Előnyök
- Segít a tanulóknak reflektálni az eseményekre
- Elősegíti a metakogníciót
- Tudatosítja, hogy minden órán elérünk valamilyen célt
- Minden tanuló előrehaladásáról értesülünk
- Gyors információszerzést tesz lehetővé a tanár számára
Mennyit kérdezzünk?
Egyszerre keveset kérdezünk. Bár összetettebb gondolatok megfogalmazására is kérhetjük a tanulókat, elterjedtebbek a rövid szöveges választ igénylő, vagy a többszörös választáson alapuló kérdések. Egy kilépőkártya általában egy kérdés, mint a gyorsétteremben: Elégedett Ön az étterem tisztaságával? Legközelebb talán az eladó kedvességével kapcsolatban kell választ adnunk, de egy vásárlásnál csak egy kérdés jön.
Mit kérdezzünk?
A kilépőkártya kérdését a tananyagnak és a tevékenységeknek megfelelően egészen specifikusan is megfogalmazhatjuk, most azonban felsorolunk néhány általánosan alkalmazható kérdést:
- Nevezz meg egy fontos dolgot, amit ma megtanultál/megértettél!
- Nevezz meg egyvalamit a tanultakból, ami meglepett!
- Mennyire értetted meg a mai órán tanultakat? (többszörös választás)
- Miben voltál ügyes a mai órán?
- Mennyire volt hasznos számodra az XXX feladat?
A kérdések a kognitív teljesítményen túl az együttműködésre és a társas kapcsolatokra is vonatkozhatnak. Kilépőkártyát egy hét végén vagy egy huzamosabban együtt töltött idő, például osztálykirándulás végén is kérhetünk a tanulóktól:
- Mennyire voltál segítőkész a tanórán/a héten az iskolában?
- Mennyire figyeltél oda mindenkire a csoportmunka során?
- Szépen beszéltél másokkal a héten?
- Mi a legjobb abban, ha a barátaiddal lehetsz?
- Mennyire érzed úgy, hogy a közösséghez tartozol?
- Melyik az iskolában a legjobb hely?
Ha a kilépőkártyát az egész iskola kitölti, akkor akár a vezetőség is információkhoz juthat arra vonatkozóan, hogy mennyire érzik magukat jól a tanulók az iskolában, mennyire általános például a tanulók körében a zaklatás. Így a szükséges beavatkozásokat is mérlegelni lehet.
Továbbiak a kilépőkártyáról:
Magyar nyelven a K.O.M.P.O.SZ.T blogban; Edutopia; Brown University
Osztálytermi kérdezésről szóló sorozatunk további cikkei: