Az utolsó kérdés – kilépőkártya
2016/09/14 08:00
10883 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Egyszerűen és változatosan használható formatív értékelési technika a kilépőkártya (exit ticket, exit slip). A kilépőkártya segítségével az óra végén gyűjtünk a tanulóktól visszajelzést arról, mit és mennyire tanultak meg a tanórán. A módszert elektronikus vagy hagyományos módon is bevethetjük. Osztálytermi kérdezésről szóló sorozatunk egyik cikkét olvasod.

kilepokartya

A kilépőkártya egy gyors, rövid gyakorlat, ami segít a tanulóknak még egyszer a tanultakra és a főbb gondolatokra összpontosítani az óra végén. A tanár feltesz egy kérdést, a tanulók pedig a kilépőkártyára írják a választ és a kártyát a tanárnál hagyják: bedobják egy gyűjtődobozba vagy egy faliújságra helyezik.  Számos online lehetőség is kínálkozik a válaszok gyűjtésére: az online szavazóeszközök jelentősen megkönnyítik a válaszok összesítését és tárolását.

Ugyanakkor a Pinteresten nézelődve az offline megoldások között is találunk igazán hatékony és kedves ötleteket.

Technológiával támogatott megoldások

Technológia nélküli megoldások

  • A tanulók cédulákat ragasztanak, tűznek valamilyen felületre
  • A tanulók céldulákat, pontokat raknak különböző válaszokat jelentő kosarakba
  • Szavazóláda, ötletláda
  • A tanulók kézjellel mutatják a választ (felfelé, oldalra, lefelé mutató hüvelykujj)

Előnyök

  • Segít a tanulóknak reflektálni az eseményekre
  • Elősegíti a metakogníciót
  • Tudatosítja, hogy minden órán elérünk valamilyen célt
  • Minden tanuló előrehaladásáról értesülünk
  • Gyors információszerzést tesz lehetővé a tanár számára

Mennyit kérdezzünk?

Egyszerre keveset kérdezünk. Bár összetettebb gondolatok megfogalmazására is kérhetjük a tanulókat, elterjedtebbek a rövid szöveges választ igénylő, vagy a többszörös választáson alapuló kérdések. Egy kilépőkártya általában egy kérdés, mint a gyorsétteremben: Elégedett Ön az étterem tisztaságával? Legközelebb talán az eladó kedvességével kapcsolatban kell választ adnunk, de egy vásárlásnál csak egy kérdés jön.

Mit kérdezzünk?

A kilépőkártya kérdését a tananyagnak és a tevékenységeknek megfelelően egészen specifikusan is megfogalmazhatjuk, most azonban felsorolunk néhány általánosan alkalmazható kérdést:

  • Nevezz meg egy fontos dolgot, amit ma megtanultál/megértettél!
  • Nevezz meg egyvalamit a tanultakból, ami meglepett!
  • Mennyire értetted meg a mai órán tanultakat? (többszörös választás)
  • Miben voltál ügyes a mai órán?
  • Mennyire volt hasznos számodra az XXX feladat?

A kérdések a kognitív teljesítményen túl az együttműködésre és a társas kapcsolatokra is vonatkozhatnak. Kilépőkártyát egy hét végén vagy egy huzamosabban együtt töltött idő, például osztálykirándulás végén is kérhetünk a tanulóktól:

  • Mennyire voltál segítőkész a tanórán/a héten az iskolában?
  • Mennyire figyeltél oda mindenkire a csoportmunka során?
  • Szépen beszéltél másokkal a héten?
  • Mi a legjobb abban, ha a barátaiddal lehetsz?
  • Mennyire érzed úgy, hogy a közösséghez tartozol?
  • Melyik az iskolában a legjobb hely?

Ha a kilépőkártyát az egész iskola kitölti, akkor akár a vezetőség is információkhoz juthat arra vonatkozóan, hogy mennyire érzik magukat jól a tanulók az iskolában, mennyire általános például a tanulók körében a zaklatás. Így a szükséges beavatkozásokat is mérlegelni lehet.  

Továbbiak a kilépőkártyáról:

Magyar nyelven a K.O.M.P.O.SZ.T blogban; Edutopia; Brown University

Osztálytermi kérdezésről szóló sorozatunk további cikkei:

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten