Elszemélytelenedés az iskolában?
Szendrei Judit
2007/12/03 15:15
807 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A magyar diákok többsége egy nemzetközi vizsgálat adatai szerint, nem érzi jól magát az iskolában. A megkérdezett diákok tanáraikkal való viszonyukat ugyanis évről évre negatívabbnak értékelik. Az utóbbi években tapasztalhatóan csökkent az osztályfőnök és osztálya közötti kötődés ereje. Már rég a múlté az a vád, hogy egyes osztályfőnökök elfogultsága az iskolai közösség rovására már-már a "sovinizmus" határát súrolja.

Az utóbbi években tapasztalhatóan csökkent az osztályfőnök és osztálya közötti kötődés ereje. Már rég a múlté az a vád, hogy egyes osztályfőnökök elfogultsága az iskolai közösség rovására már-már a “sovinizmus” határát súrolja. Mára a kapcsolattartás sokkal távolságtartóbb. Az osztály vezetőjének feladata sokszor saját véleménye szerint is, az adminisztráció körén nem kell, hogy túllépjen. 

Kutatási adatok informálják a szakmát arról, hogy a diákok iskolai közérzetének általuk igényelt alapjai a következők: ha a szabályok érthetőek, megfelelőek, ha megoszthatják véleményüket, melyet komolyan figyelembe vesznek a felnőttek, s ha biztonságban érezhetik magukat. Fontosnak tartják, hogy tanáraik igazságosan bánjanak velük, problémáikban segítséget kapjanak, és tanáraik érdeklődjenek egyéniségük iránt. 

A magyar diákok többsége a nemzetközi vizsgálat adatai szerint, nem érzi jól magát az iskolában. A megkérdezett diákok tanáraikkal való viszonyukat ugyanis évről évre negatívabbnak értékelik. 

Az elszemélytelenedés tendenciáját jól érzékelteti a vizsgálat azon része, hogy az “Érdeklődik-e tanárod személyiséged iránt?” illetve a “Tetszik-e az iskola?” kérdések a magyar diákok válaszainak megoszlása alapján a 28 ország rangsorában sereghajtók voltak. 

A korábbi osztályfőnöki attitűd a közösségi nevelés kulcsfigurájává tette a pedagógust. A mozgalmi tevékenység minden visszássága ellenére - főként miután annak ideológiai és militáns elemei elhalványultak -, a gyermeki közösség számára olyan feltételeket biztosított, amely tartalmassá tette a gyerekekkel való közös tevékenységek szervezését, a velük való együttlétet. 

Ez az ok is magyarázat lehet arra, hogy a diákoknak nem csak tanáraikkal való viszonya mutat hanyatló tendenciát, hanem a gyermekek egymással való viszonya is.
A serdülőkorú tanulók közérzetét nagymértékben befolyásolja az őt körülvevő kortárscsoport, az osztály légköre, az abban elfoglalt helye, az ott szerzett személyes tapasztalatai. 

A jelzett negatív tendenciák, az iskola belső életének elsivárosodása, elszemélytelenedése miatt nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy ez a jelenség egy hagyományos, bizonyos vetületeiben elavult, de mégis létfontosságú és értékes pedagógusszerep hanyatlásával mutat párhuzamot. Az osztályfőnök az, aki szerepe szerint hivatott a rábízott gyermekekre, mint személyiségekre odafigyelni. Nem beszélve azok szociometrikus pozícióinak figyelemmel kíséréséről, szocializációjuk harmonikus, értékes kibontakoztatásáról, személyközi kapcsolataik kiteljesítésének megsegítéséről. 

Természetesen ehhez szükség van a szerephatárok kijelölésére, a szerep funkciójának újrafogalmazására, illetve más kompetens, együttműködő szakmaiság iskolai életbe való bevonására.

  • Új Pedagógiai Szemle Szekszárdi Júlia munkája alapján

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten