Én tudni kicsi magyar...
Kormos Edit
2003/06/15 21:53
1993 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
"... ma volt a megtekintés, hát kedves naplóm, én tudok írni, de a magyar tanár... csak a hibákat lássa (sic), a kreativitást, az eredetiség az smafu?! Sajnos ma esett az eső. A cseten jót dumáltam, valamelyik ökör az érettségit emlegette, tételt keresett a szerencsétlen, hol van még az..." Hol is?!

Lehet, hogy vannak más naplók is (de azokkal nem lehetne ilyen jól poénkodni). Szóval mostan nagy elemzés következik. A választott tétel az érettségi, a magyar érettségi. A nagykorúság előtti vizsga, melynek célja, hogy a vizsgabizottság meggyőződjön arról, hogy a jelölt képes anyanyelvét árnyalt kifejezésmóddal használni, ismeri grammatikájának törvényszerűségeit, helyesen alkalmazza szabályait írásban és szóban, továbbá ismeri a magyar és a világirodalom legjelesebb képviselőit, illetve e szerzők jellemző műveit. Képes ezen művek elemzésére, formai eszközeinek feltárására és a bennük foglalt tartalmak (mondanivaló, üzenet, stb.) befogadására, értékélésére.

Első és fontos kérdés?

Mit jelent nekünk a vizsga? Mit akarunk a vizsgán? Alapkategóriák: a túlélés vagy a siker. Mert nem az a kérdés, mit akar a vizsgabizottság meg az érettségi követelményrendszer tőlünk, hanem az, hogy mi mit akarunk. Eszerint kell megválasztanunk a módszereket, kidolgozni az időbeosztást, összeállítani a TERVET. Igen, a tervet, sőt pontosabban, a haditervet. A túléléshez talán elég némi taktika, de a sikerhez stratégia kell.

Mi áll előttünk? Mik a fegyvereink? A választott fegyvernem kettős: az irodalom jellege szerint szövegtudást, memóriát, elemzési készséget, intuíciót, kreativitást kíván, a nyelvtan szabályismeretet, elemzési készséget és a helyesírás adományát. Nézzünk szét, mit hoztunk magunkkal, milyen adottságokkal születtünk, illetve mit szereztünk meg tizenkét év alatt (vagy netalán több idő alatt).

Első dimenzió: az idő

Az idővel való gazdálkodás alapvető, vagy beosztod, vagy elpazarlod. Alapvető felismerés saját gyakorlatomból, nem lehet beosztani. Akkor meg miért fontos a beosztás tervezése? Azért, hogy tudjuk, mennyire maradtunk el Használható képlet: a tervezett idő = (a szükséges idő*1,5) + (barátok*0,8) + (kedvtelések*0,5) + bizonytalansági tényező. (Ez az előzőek duplája.)

Következő dimenzió: a tétel

A "tételezés" vagy "tétlenkedés" ellentétpárja kapcsolja őket össze. Milyen szótőről származnak? Aljas kérdés, de továbbgondolandó. Például tesz(-vesz), vagy tét(je) van valaminek. A jó válasz: az alapszó a "tesz". Tehát (némi erőltetett visszakapcsolás a kiinduláshoz) "tenni" kell valamit, vagyis "tételt" kell készíteni a felelethez.

Milyen a jó tétel? Rövid és lényegre törő, terjedelmes és részletes, saját vagy idegen? A helyes válasz: használható, és ami a magyar feleletnél elengedhetetlen, figyelemfelkeltő, stílusos. Mi legyen a mintája? A szónoki beszéd, a monológ, a dialóg, esetleg az eposz vagy az epigramma. Aki az utolsó mondat öt fogalmából ötöt tud, most egy kicsit fellélegezhet. Ha nem tudja, melyik az utolsó mondat, ne legyen nyugtalan, az "aki" előtti ponttól számoljon vissza az azelőtti pontig. (● ez egy pont felnagyítva)

A tétel a te tudásod összegzése, segédeszközöd a bevéséshez és felidézéshez. Tehát, ha a szövegszerű tanulás híve vagy, akkor a tételed jól formált mondatokból, logikusan összefüggő szöveget alkot. Ennek a szemes terményről elnevezett módszernek (ha 3 másodpercen belül lefordítottad ezt a burkolt utalást, akkor ez nem a te stílusod) előnye a kiszámíthatóság, hátránya a túl nagy memóriaigény, illetve az indulás problematikája. Ha a kezdőmondat elhomályosodik, nehezen indul el a felelet.

Ha tanulóéveid alatt, például Petőfi Sándor Feltámadott a tenger című versének olvasása közben láttad a magasra csapó hullámokat, vagy gyakran idézel úgy, "aha, igen a harmadik oldalon, alul a kép mellett", akkor számodra egy vázlatosabb, nem teljes mondatokat használó, fontosabb szavakat, kifejezéseket kiemelő, úgynevezett "kulcsfogalmas" vázlat is megfelel. A vizuális típusú diák még szereti a nyilakat, színeket is alkalmazni. Ha pedig tanulás közben fel-s alá szoktál sétálni, hangosan mondod a szöveget, akkor most is tégy úgy.

Apropó

Már korábbi feleleteidnél is találkoztál azzal, hogy ami jó az írásban, nem biztos, hogy előadva is ugyanolyan hatásos. Mert mások az írásbeli és a szóbeli kommunikáció jellegzetességei. (Hanyadik nyelvtan tételek is ezek?) Szóval egy-két akusztikus próba is jól jöhet az érettségi előtt. Ki hallgat meg téged? Vagy egy diáktársad, vagy egy hűséges háziállat (a guppik nagyon figyelmesek) vagy egy diktafon. Ha színtelennek és unalmasnak tűnik a tételmondásod, ne csak a mono hangrögzítő technikára gyanakodj.

Újabb dimenzió: a segédeszközök

Törvényes fegyvered a szöveggyűjtemény. Verseknél teljes értékű, hisz végigolvashatod a művet, kisprózánál már korlátozottabb a használata, drámánál, regénynél már tudnod kell egy-két fogást. Legismertebb a skipping, eredetileg ugrálás, szökdécselés, magyarul inkább mazsolázás, keresés, válogatás, vagy irodalmiasan "tallózás". (Ha az idéződik fel benned, hogy "sírva tallóz, aki él", már jó pontot írhatsz magadnak - és nyugodj meg, a határozó igenévnek semmi köze az érettségihez. Ha nem azonosítod az igenevet 30 másodpercen belül, akkor vondd le az előbb adott pontot.)

Ez a szemezgetés igen nagy koncentrációt igényel, hisz lényeges adatot, fontos fogalmat, kifejező költői eszközt keresünk, emelünk ki vele a teljes szövegből. Akkor használjuk, ha már tudjuk, hogy mit akarunk, csak kell valami jó illusztráció, idézet valamely fontos állításunkhoz. Vigyázz, ne tölts vele túl sok időt! Az idézeteket jelöld meg cédulával a szöveggyűjteményben, vagy, ha nem túl hosszú, akkor írd ki. Az idézetek hosszáról csak annyit lehet mondani, mint a könyvben való bármilyen kiemelésről: ha túl sok mindent aláhúztál, akkor semmit sem húztál alá (Ez egy oximoron, remélem, megint beírhattál egy piros pontot magadnak!).

A segédeszközök dimenziónak van egy szürkületi zónája, amely a sötét vég felé tarthat. A puska, a súgás és egyéb trükkök az elkeseredett vizsgázók fegyverei. Ha nem tudnád. mi a puska, egy rövid szakirodalmi meghatározás: "mindazon eszközök és módszerek összefoglaló elnevezése, amelyek a számonkérés során a nem létező tudás bemutatásával előnyt biztosítanak, és amelyeket tilos használni. Hétköznapi nyelvre fordítva, amire a tananyag fontosabb részeit fel lehet írni vagy rajzolni, majd felelésnél egy alkalmas pillanatban el lehet olvasni." A tanárok és a diákok egy része pozitív gondolkodású lévén a következővel vigasztalja magát: a puskát meg kell csinálni, tehát ez alatt is tanul az ember. Vigyázzunk, fordítva sülhetnek el.

Utolsó dimenzió: a jó idegek

Ne borítsd fel szokott életritmusod. Oszd be erődet, inkább a vizsga előtt két-három héttel legyenek húzósabb, késő estébe hajló tanulásaid. A vizsganaphoz közeledve igyekezz éjfél előtt ágyba kerülni. Ne tanulj a vizsga napján, de egyél. A makacs gyomor néha tiltakozik, de bármilyen hihetetlen, agyunk az egyik legnagyobb energiaigényű szervünk (ha használjuk). Az iskolában már eddig is megtapasztalhattad, hol vannak határaid, mennyi szorongást vagy képes elviselni. Ne fokozd ezt. A vizsga helyszínén érdemes időnként megmártózni a helyi hangulatban, átvenni a fordulatszámot. Ha azonban későn kerülsz sorra, ne várd végig az ajtó előtt az összes felelőt, túl sok energiát köt le a hullámzó érzelmek lekezelése.

Összegzés: a vizsga (is) kommunikáció

Fontos, hogy jól értsenek, fontos, hogy figyeljenek rád. Meghatározó, hogy mit akarsz és tudsz mondani. De fontos lehet az is, hogy a tanár mit akar hallani. Ismered a mondást a vesszőparipákról. A jó felelet egyensúlyt tart a megszokott dolgok és az egyéni kifejezésmód között. Ahhoz, hogy véleményed, egyéni szemléleted hiteles legyen, ismerned kell a kánont, vagyis az elfogadott tankönyvi vélekedést, megállapításokat is.

Készülj arra is, hogy a vizsga párbeszéddé válhat. Vannak kiszámítható kérdések, a "Gondolatok a könyvtárban" kapcsán biztos, hogy rákérdezhetnek Gutenberg Jánosra és találmányára, de a nyomdafesték kémiai összetételét már nem kell ismerned. A hagyományok szerint az érettségin magyar tételből felelnek először. Ha jól indítasz, ez a többi tantárgynál is hathat.

Most pedig dőlj hátra és gondolkodj el két képen! A cicán, amely bátran lépdel a kutyák sorfala előtt. Ez nem az érettségi vizsga. Aztán a másikon, páncélos diák a tanár előtt, ez sem az érettségi. A vizsga nem régi ellenségek találkozója, nem csata. Az érettségi a modern társadalmak beavatási szertartása. Te is túl fogsz esni rajta. Figyelj csak az újabb naplórészletekre!

Naplórészletek

"Kedves Naplóm! Nagyon hangulatos volt az ötéves érettségi találkozó. Képzeld a magyar tanár még mindig emlékezett, hogy összekevertem a j-t a ly-vel. Mindig is ilyen kukacos volt, annak idején sem sajnálta a pontokat összevadászni..."

"Hát tizenöt év után végre találkoztunk megint... Régi szép idők! Emlékszel, hogy féltünk az érettségitől, nevetséges..."

"Olyan jó volt látni, hogy huszonöt év után is mennyire összetartó maradt a társaság. Meséltem a fiamnak az érettségiről, amikor az elnök könnyes szemmel mondta záróbeszédében, hogy ilyen jó dolgozatot még nem olvasott, és ilyen lírai feleletet még nem hallott, mint az én..."

Képek forrása

Irodalom

  • Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan
  • Abaházi Viktor: Puskázási kézikönyv
  • Vera F. Birkenbihl: Kommunikációs gyakorlatok
  • Szőke Ágnes: Eredete nem ismeretlen. Latin és görög eredetű szavak tankönyveinkben

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten