A projekt résztvevői úgy vélik, hogy napjaink információ- és tudásalapú társadalmában elengedhetetlenek bizonyos társas és érzelmi készségek, amelyeknek része a felelős és értő viszonyulás az online és offline társas interakciókhoz.
A kutatás szerint az európai fiatalok életében sajnálatos mértékben van jelen a zaklatás, és jellemzően ismerős közegben történik. Az online zaklatásra is gyakran igaz, hogy az áldozat és a zaklató személyesen is ismerik egymást; a fiatalok esetében az iskolában kialakuló agresszív viselkedés tevődik át az online világba. Az online zaklatás az iskolai társas kapcsolatokban gyökerezik. Az iskolai zaklatásnak az áldozaton és a zaklatón kívül fontos szereplői az agresszivitás kortárs tanúi, tehát a közösség más tagjai, akik reakciójukkal megerősíthetik vagy elbizonytalaníthatják a zaklatót a viselkedésben.
A projekt során egy olyan iskolákban bevezethető programot dolgoznak ki a kutatók, amely a társas és érzelmi készségek fejlesztésére koncentrál, és az iskolai élet több érintettjét: tanulókat, tanárokat, szülőket egyaránt bevonva igyekszik a kapcsolatok elmélyítésére és az iskolai atmoszféra javítására. Az Enable program egyik fontos eleme a kortárs segítői munka: a program során kiképeznek olyan fiatalokat, akiknek az iskolában feladata lesz a konfliktusok felderítése és a zaklatás megelőzése a tanulási és szabadidős közegekben.
Jelenleg pilot iskolákban zajlik az iskolai program kipróbálása.
Az Enable weboldalon angol nyelven találhatóak meg a társas és érzelmi készségeket fejlesztő óravázlatok, a kortárs segítők képzésének segédanyagai, a bevezetés eszköztára és egy összefoglaló kutatási jelentés a zaklatásról.
A kutatási jelentés főbb eredményeit bemutató infografika magyar nyelvű változata letölthető itt.
Ha érdeklődik aziránt, mit tehetnek az iskolák az internetbiztonságért, látogasson el az eBiztonság Minősítés oldalra! A honlapon egy önértékelésen alapuló minősítő rendszer működik, amelynek segítségével iskolája személyre szabott akciótervet követve teheti biztonságosabbá az online tevékenységeket.