Az érettségi egyik fontos jellemzője a vizsga lebonyolításának módja. Vannak országok, ahol az érettségi vizsgákat független bizottság jelenlétében, állami és/vagy önkormányzati ellenőrzéssel bonyolítják: például Dániában, a Cseh és a Szlovák Köztársaságban, Norvégiában és Japánban, Törökországban, Portugáliában, Mexikóban, Romániában és Szlovéniában. Hollandiában belső és külső vizsgát is tesznek az érettségizők. Olaszországban évente miniszteri utasítással szabályozzák, milyen tantárgyból legyenek az írásbeli érettségi vizsgák, a sikeres vizsga pedig automatikus belépést jelenthet a felsőoktatásba. Oroszországban és Németországban az érettségi vizsgák teljes egészében az adott iskolán belüli szervezésben zajlanak; külső résztvevőknek nincs szerepük benne.
Vannak olyan országok is, ahol már részben - vagy teljes egészében - eltörölték a középiskola befejezését jelentő egyszeri vizsgaaktust. Kanadában újabban meghatározott számú tantárgyi kredit összegyűjtéséhez kötik a tanulmányok hivatalos lezárását. Nincs érettségi vizsga az Amerikai Egyesült Államokban és Svédországban sem, ahol a tanulók csak bizonyítványt kapnak, amely tanulmányaik befejezését igazolja. Abban is különbségek vannak az egyes országok között, hogy az adott rendszerben milyen tantárgyakban, témákban szervezik meg az érettségi vagy egyéb, meghatározó jelentőségű vizsgákat. Az Egyesült Királyságban például a középiskola 5. évében tartott minősítő vizsgákon a tanulóknak angolból, matematikából, történelemből és modern idegen nyelvből kell számot adniuk tudásukról. Svájcban a négyféle tradicionális érettségi típus (a görög-latin, a latin-modern nyelv, a matematika-természettudomány és a modern nyelv központú vizsgák) mellett 1972 óta megjelent a közgazdaság-szociológia tantárgyakra koncentráló vizsgatípus is.
A francia érettségi rendszer elsősorban az általános és a technikai-műszaki érettségik között tesz különbséget. Mexikóban nincs érettségi vizsga, de a felső középfok során a következő három terület valamelyikére kell specializálódniuk a tanulóknak: mérnöki tudományok/ matematika és fizika; biológiai tudományok/egészségügy; közgazdaságtan-igazgatás. Nem kognitív képességeket - nagy jelentőségű vizsgák alkalmából - egyelőre még csak az ázsiai országokban mérnek; e területen kiemelkedő gyakorlattal Kína rendelkezik.
- Cikkünk Mihály Ildikónak az Új Pedagógiai Szemle című folyóirat 2005. februári számában megjelent összeállítása nyomán készült.
Kép forrása
- www.law.arizona.edu