Érvelési hibák az iskolában
2014/12/09 08:00
3012 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Iskolai érvelési szituációkban nem árt, ha olykor résen vagyunk.

shutterstock_132508268_converted

Ahol demokrácia van, ott viták vannak – még az olyan alapvetően hierarchikus rendszerekben is, mint az iskola –; ahol viták vannak, ott érvek vannak; ahol érvek vannak, ott bizony előfordulnak érvelési hibák is. A téma egyáltalán nem új, de nem lehet eléggé hangsúlyozni fontosságát, érvényességét. Fontos, hogy állításaink ne kinyilatkoztatások legyenek, hanem érvekkel alátámasztott kijelentések. Érveinknek pedig logikus módon ellenőrizhetőek, transzparensek kell lenniük részleteikben is, hiszen racionális meggyőző erejük így a legnagyobb.

Az iskola keretein belül tehát számos olyan helyzet adódik, amely demokratikusan, megfelelő keretek között kijelölt érvelések, érvütköztetések útján bontakozik ki. Világhálószerte sok olyan honlapot találunk, amelyik az érvelés közben elkövethető gyakori hibákkal foglalkozik – ezek közül két figyelemreméltó oldalt cikkünk végén közlünk is –, cikkünknek nem is az a célja, hogy újabb és újabb eseteit tárja fel a logikai botlásoknak, hanem inkább az, hogy kiemeljen néhány különösen jellegzeteset közülük, amelyek gyakran előfordulnak iskolai szituációkban.

A személy az állítás helyett

1. szituáció: osztálykirándulás szerveződik, és az utazást érintő egyik felvetésre ez a reakció érkezik: „Sanyi, te teljesen hülye vagy? Hogy mennénk busszal, amikor a vonat sokkal gyorsabb, olcsóbb és kényelmesebb is?”

Olyan gyakran szóljuk le egymást egy-két kijelentés miatt. Előfordulhat, hogy Sanyi valóban nem a legelőnyösebb javaslattal állt elő, az idézett kifakadás azonban nem a kijelentést célozta konkrétan, hanem Sanyi személyét általában. Nemcsak egy vitát, egy teljesen ártatlan közös ötletelést is könnyen elmérgesít az ilyen jellegű személyeskedés: ezután többé már nem problémamegoldásról, sokkal inkább vélt és valós sérelmek felsorakoztatásáról lesz szó, miközben az eredeti téma elsikkad.

Mindenki, vagyis néhányan

2. szituáció: A szünetben a tanárt felkeresi egy diák, hogy az osztály képviseletében átadjon egy üzenetet az osztálykirándulás programját illetően: „Mindenki úgy gondolja, hogy a városnézés unalmas, ezért inkább strandra menjünk.”

Az iskolában sokszor előfordul, hogy a diákok egy csoportja igyekszik meggyőzni valamiről a tanárt; ilyenkor gyakran merül fel „a többség akarata” érv, ami előtt illik meghajolni; ha a diákküldött valóban az egész osztállyal egyeztetett az előtt, hogy üzenetével felkeresse a tanárt, akkor kijelentése rendben is van. Más kérdés, hogy a mindenki, az osztály, a mi mindannyian kifejezések olykor nem a csoport minden tagjára, hanem egy hangadó kisebbségre vonatkozik. Persze mondhatjuk, hogy ez a hangadó kisebbség ugyanúgy képviseli a saját érdekeit, mint ahogy bármilyen más kisebbség is tehetné, csak akkor ne tegyen úgy, mintha a többség akaratát közvetítené. Érdemes ellenőrizni ezeket az általános csoportmegnevezéseket, nehogy későn derüljön ki, hogy az osztályból többen is örülnének a városnézésnek.

Ha ő mondja, akkor úgy is van

3. szituáció: Janka a következő módon beszéli le a társait egy film megtekintéséről: „Fú, nehogy megnézzétek azt a filmet. Az apám is látta, és egy szót nem értett belőle.”

Janka tehát úgy okoskodik, hogy ha az ő apja nem értett sokat a filmből, akkor a társai sem fognak, és emiatt élvezhetetlenné válik számukra. Pedig abból, hogy Janka apja nem ért egy filmet, nem következik az, hogy más sem fogja érteni; a gondolatmenet mögött valami olyasféle rejtett összefüggés lehet gyanítható, hogy Janka apja nagyon ért a filmekhez, ami akár lehet igaz is; csak akkor sem mond semmit más filmértéséről. Janka tehát apjára mint tekintélyre hivatkozik, és úgy tünteti fel, mint univerzális igazodási pontot.

Persze e három jellegzetes logikai botlás mellett még számos lehetőség van érvelési hibát véteni, ezekre hívja fel a következő két cikk:

Kerek Roland cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten