Az FCL koncepció: azaz mit, hogyan és hol
A Future Classroom Lab, azaz a Jövő Osztályterme koncepció több dolgot is magába foglal. Egyrészt épít a globális és lokális trendek ismeretére és felhasználására, másrészt a technológia megismerésére és alkalmazására. Célja a 21. századi készségek fejlesztése, az új tanári szerep támogatása, középpontban a természettudományos tárgyak oktatásával, mindezt informálisabb keretek között, innovatív terekben megvalósítva.
Hogyan?
Az iTEC projekt keretében kifejlesztett, idén megújított FCL Toolkit, azaz Jövő Osztályterme Eszköztár segít a pedagógusoknak abban, hogy kilépve a megszokott tervezési sémákból, kipróbáljanak valami mást. Az eszköztárt használó tanárok úgy tervezik meg a tanulást/tanítást, hogy előzetesen feltérképezik a trendeket, meghatározzák a készségeket, melyeket fejleszteni szeretnének, ezeket egy tanulási környezetbe (narratívába) helyezik, majd ezekhez tanulási tevékenységeket rendelnek, és a végén kapnak egy tevékenység folyamatot.
Hol?
Európa szerte egyre elterjedtebb az FCL Lab-ok megléte, melyek azon kívül, hogy könnyen mozgatható és átrendezhető bútorokkal vannak ellátva (ezek segítik a tanárokat a kooperatív munka kialakításában), különböző technikai eszközöket is tartalmaznak így pl. tablet, laptop, kamera, greenbox technika, melyek támogatják a gyerekek fejlesztését és színesebbé teszik az oktatást.
Mivel a koncepció nagyon tág és az országok oktatási rendszere eltérő, az FCL minden országban másképp jelenik meg, így a tevékenységek is az adott ország lehetőségeihez és oktatási trendjeihez kapcsolódnak.
A portugál oktatás és az FCL
Portugáliában az FCL koncepciót az oktatáspolitika támogatja. A látogatás során több iskolát is bemutattak, ahol FCL tantermeket alakítottak ki. Az intézmények tanulói között voltak alsó tagozatos, felső tagozatos sőt középiskolai diákok is, bár ez Portugáliában mást jelent mint Magyarországon. Az általános iskola (primary school) 6-10 éves gyermekeknek szól, ezt követi a középfokú (secondary education), amely három ciklusra oszlik 10-12 éves, 12-15 éves és 15-18 éves tanulók számára.
A különböző korú gyermekek oktatása más és más tevékenységeket követel meg, ehhez alkalmazkodva alkalmazzák az FCL koncepcióját is. Az első iskola, amelyet meglátogattunk egy kis falu, Rio Maior általános iskolája volt.
CENTRO ESCOLAR POETA RUY BELO
Az iskola Portugáliában nem 8 órakor kezdődik, hanem 9-kor vagy fél tízkor, így negyed tízkor (mikor odaérünk) még javában érkeznek a kisiskolások és óvodások, mivel az épület alsó szintje a helyi óvodának ad helyet.
A gyerekek egy közös relaxálással kezdik a reggelt, leülnek a földre és becsukott szemmel mélyeket lélegeznek, a foglalkozást egy idősebb tanulótársuk vezeti. Ezt követően mindenki a saját osztályába vonul. Az egész iskola tele van színekkel és iskolai dekorációval, amelyek nagyon barátságossá teszik az épületet.
A Jövő Osztályterme ebben az iskolában az ActiveLab elnevezést kapta. A teremben sok a tér, így a gyerekek akár a földön is dolgozhatnak, közösen ötletelhetnek.
Az oktatás szcenáriókra építve folyik a tantermekben. A szcenárió a Jövő Osztályterme Eszköztár fontos részét képezi. A szcenárió olyan rövid történet, amely a tanulási-tanítási folyamat narratív leírása; egy gondolatmag, mely figyelembe veszi az éppen aktuális oktatási trendeket melyhez a későbbiekben a tanárok tanulási tevékenységeket rendelnek, és a tanulás folyamán produktumok jönnek létre.
Az ActiveLab, amely megfelelő teret ad a csoportmunkához.
Az ActiveLab teremben egy harmadikos osztály tanul, és csoportban dolgozzák fel az emberi test titkait. A különböző csoportok eltérő feladatokat oldanak meg. Vannak, akik anyagokat gyűjtenek, és vannak akik ’Legyen Ön is milliomos!’ kérdéseket készítenek a társaiknak. A közös munka lényege, hogy több oldalról közelítsék meg az adott témakört.
A másik osztályban olvasás óra van. A teremben a földön körben ülnek a gyerekek. A feladat, hogy elolvassanak egy részt a Tom Sawyer-ből, majd kiválasszák azt a bekezdést, amelyik a legjobban tetszett nekik. Ezt a részt majd meg kell osztaniuk egymással. Az óra az iskola könyvtárában folyik, ahol szintén sok hely van, és csak egy pár asztal található, padok pedig nincsenek.
Az iskolai könyvtárban folyik az olvasás óra.
Az iskolai légkör nagyon szabad, a gyerekeket az sem feszélyezi, hogy jó pár felnőtt ’ront be az iskolába’. Az iskola/óvoda előterében egy könyvbörze van épp, amely nem pusztán azt jelenti, hogy egy csomó könyvet forgathatnak a gyerekek, de profi felolvasók várják őket, akiket lélegzetvisszafojtva figyelnek, miközben felolvasnak számukra.
A tanárok egyetértenek abban, hogy ez nagyon jó dolog, hiszen nem lehet elég korán kezdeni az olvasóvá nevelést.
A cikksorozat következő részét itt olvashatja.
Tóth Boglárka
A Jövő Osztályterméről bővebb információkat ezen az oldalon talál.