FCL, sulik, Portugália 2.
2018/10/12 08:00
2528 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Mit is takar az FCL koncepció? Hogyan néz ki a Jövő Osztályterme Portugáliában? Na és mit tesznek a portugálok annak érdekében, hogy csökkenjen a bukási ráta, és a gyerekek szeressenek iskolába járni? A cikksorozat ezekre a kérdésekre keresi a választ egy portugál tanulmányút tapasztalatai alapján.

Az iskolai látogatások következő állomása a központi intézmény, amelynek tagintézménye az előző cikkben bemutatott CENTRO ESCOLAR POETA RUY BELO általános iskola. Az intézmény élénk színű, és színes napellenzők alatt lehet bejutni az épületbe. Ez az iskola már az idősebb diákoknak, vagyis a portugál rendszer szerinti, középfokú oktatásban résztvevőknek ad helyet.

EBI FERNANDO CASIMIRO P. DA SILVA KÖZÉPISKOLA

fcl21a
fcl21b
fcl21c
fcl21d

Az iskola épülete nagyon színes és sok a szabad tér.

Az intézményben tartott prezentációból kiderül, hogy Fernando Casimiro Középiskola, és a többi iskola is ahová ellátogatunk, egy hat iskolacsoportból álló pilot program részesei. Az oktatási államtitkár (aki az első két látogatásra el is kísér bennünket) foglalja össze, hogy a pilot célja: az iskola elhagyás arányának és a bukási rátának csökkentése.

Az iskolák szabad kezet kaptak abban, hogy mit csinálnak, és ez az is iskola FCL Lab-okat hozott létre, és ennek szellemében egy modern konyhát, technikai eszközökkel ellátott FabLab-ot és greenbox technikával felszerelt média labort.

Amióta elkezdődött a pilot, azóta 83%-kal nőtt azok aránya, akik nem buktak meg, és a matematikai vizsgák eredménye 7%-kal jobb, mint az átlag iskoláké. A pilot során lecsökkentették a vizsgák számát is, mivel Portugáliában háromszor van ’vizsgaidőszak’, de ezekben az iskolákban csak kétszer van megmérettetés, és úgy tűnik, ez nagyon jól működik a gyerekek körében.

A tanárokkal beszélgetve az derül ki, hogy sok a nehéz sorsú diák, akiket nehezen lehet kezelni, de a szerdai két első óra, ami nem más, mint a főzés, őket is becsalogatja az iskolába. Ezzel szívesen foglalkoznak, s mikor rákérdeztem, hogy miből fedezik a hozzávalók beszerzését, azt a választ kaptam, hogy amit a diákok elkészítettek, azt árusítják is, főként a tanároknak, így van pénz a következő sütemény vagy főétel alapanyagainak beszerzésére.

Az iskolában 6 speciális tér, úgynevezett ’Lab’ van: Parkour Lab, Future Classroom Lab, Cooking Lab, FabLab, Music Lab, Media Lab.

fcl22a
Parkour Lab: szabad tér a mozgáshoz.
fcl22b
Future Classroom Lab, amely több egybenyitható teremből áll.
fcl22c
FabLab: avagy az új technika óra.
fcl22d
Media Lab: a filmek szerelmeseinek.

A Parkour Lab: az udvaron található, úgy néz ki, mintha egy játszótér lenne felnőtteknek. Egy pályán haladhatnak végig a vállalkozó szellemű diákok, és fejleszthetik az izmaikat a különböző eszközökön.

A Future Classroom Lab: tele van mozgatható bútorokkal és ’okos’ eszközökkel, tabletekkel és számítógépekkel. Nem egy teremről van szó, hanem három terem összessége, ahol megtalálhatók a programozható katicák, az építhető és programozható robotok, sőt egy okos sakktábla is.

A Cooking Lab: nem más, mint egy modern konyha eszközökkel ellátva. Emellett a cserepekben fűszernövények gazdagítják a teret.

A FabLab és Music Lab elnevezést én egy kissé túlzónak találtam. Valószínűleg az FCL módszert alkalmazzák, de ott nem láttam olyan fejlett technikát. Egy szimpla technika és zeneteremre emlékeztetett. A FabLab elnevezés itthon sokkal inkább egy modern technológiával ellátott csináld magad! eszköztár, ahol pl. CNC maró, 3D-s nyomtató és egyéb programozható eszközök is találhatók. A zeneteremben pedig egy vonalas tábla volt egy gitárral. Mivel óra volt, így nem igazán volt alkalmam szétnézni.

A Media Lab éppen most nyílt meg, ahogyan a képen is látható, greenbox technikával van ellátva, így bármit vetíthetnek a háttérben, akár egy nagy hullámot, vagy az időjárás jelentéshez használatos felhőtérképet, miközben felvételt készítenek.

Az iskolai pilot most még folyik, folyamatosan dokumentálják a tanulási folyamatot. A tantárgyak egy részét összevonva, projektként tanítják, hogy a diákok jobban lássák az összefüggéseket. Szeretnék elérni, hogy a diákok szeressenek iskolába járni és tanulni. A látottak alapján igen sokat is tesznek ezért.

A cikksorozat befejező részéért kattintson ide.

Tóth Boglárka

A Jövő Osztályterméhez kapcsolódóan bővebb információkat magyar nyelven az alábbi oldalon olvashat: http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/s/jovoosztalyterme

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten