A DOSE projekt célja, hogy útmutatást adjon az európai iskoláknak STEAM-megközelítéseik továbbfejlesztéséhez, valamint a számukra megfelelő STEAM-iskolai stratégia kidolgozásával biztosítson az iskolák számára egy olyan eszköztárat, amivel könnyen bevonhatják a diákokat és a pedagógusokat STEAM témájú tevékenységekbe.
A DOSE projekt tevékenységi köre:
- A STEAM-iskolák európai szinten egységes meghatározásának kidolgozása.
- Az iskolák segítő irányítása a STEAM oktatási tevékenységeik színvonalának javításában, valamint a tanulók oktatási lehetőségeinek bővítésében.
- Meglévő és új innovatív STEAM oktatási források összeállítása és felajánlása az iskolák számára annak érdekében, hogy fejleszteni tudják STEAM tevékenységeiket és stratégiájukat.
- A STEAM-iskolák nemzeti kereteket átlépő hálózatának és közösségének kialakítása, a határokon átnyúló, egymástól való tanulási tevékenységek megteremtése.
A projekt minden érdeklődőt arra kér, hogy gyorsan és hatékonyan terjessze ezt a felhívást, így minél több ember ismerkedhessen meg ezekkel a kihívásokkal. Mindemellett népszerűsítse a STEAM karrierlehetőségeket az európai fiatalok körében, és ezzel kezelhetőbbé tegye az Európai Unión belül a jövőben várhatóan kialakuló STEM típusú munkavállalói készségek hiányát.
A projekt célja:
- Szakmai fejlesztési program gyakorló pedagógusok számára (PDP) STEAM kompetenciafejlesztési útmutatással.
- STEAM jógyakorlatok ismertetése.
- Gyakorlati kézikönyv a STEAM-oktatás hatékony fejlesztéséről és iskolai megvalósításáról.
A DOSE projekt a Litván Köztársaság Oktatási, Tudományos és Sportminisztériumának, a Litván Gyáriparosok Szövetségének, a STEAM központoknak, a finnországi LUMA-nak (https://www.scientix.eu/national-contact-point-finland) és több más, a STEAM-oktatásra szakosodott európai szervezetnek a közös kezdeményezése.
A projekt a PDP a STEAM fő tematikus területeit fedi le, és a pedagógusokkal olyan készségeket és eszközöket ismertet meg, amelyek a tanulók tanulási folyamatának és eredményeinek megfigyeléséhez, elemzéséhez és támogatásához, illetve a mindennapi helyzetekhez és a valós problémamegoldáshoz való sikeres kapcsolódásához szükségesek.
Az egyes partnerországok jógyakorlataira épülő kézikönyv elkészítése is a projekt része. A kézikönyv 21. század pedagógusai számára készül, és a STEAM-oktatás főbb lépéseit, eszközeit és stratégiáit nyújtja majd az iskola számára. Továbbá a STEAM-tevékenységek négy fő szakaszát (tervezés, szervezés, értékelés és megvalósítás) dolgozza ki részletesen innovatív kezdeményezések és bevált gyakorlatok példáival.
A kézikönyv gyakorlati útmutatást és illusztrációkat is tartalmaz majd arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet a tanulók számára különböző összetettségű (a PISA mérés teljesítményskálája szerinti) feladatokat készíteni. Emellett tartalmaz jógyakorlatokat, bevált órai projektek bemutatását és kísérleteket, BYOD (Bring Your Own Device – Hozd a saját eszközöd) használatával kapcsolatos javaslatokat és példákat a tantárgyak közötti tanulási gyakorlatokra, kiegészítve kísérletezésre és felfedezésre ösztönző STEAM tevékenységekkel.
A projekt megvalósítási időszaka alatt terveznek még egy nemzetközi DOSE STEAM kihívásversenyt, amelynek során a diákok tanárok segítségével STEAM feladatokat és kihívásokat készítenek egy másik ország diákjai számára.