Németország ma a bevándorlók országa. A lakosság 9 %-a nem német, egyes városi vonzáskörzetekben azonban az általános iskolai tanulók nem ritkán 60-80 %-a külföldi származású. Bár a külföldiek közül sokan a második-harmadik generációhoz tartoznak, az utóbbi években egyre növekvő problémák érzékelhetők a fiatal bevándorlók iskolai és szakképző iskolai integrációja területén. A társadalom ugyanakkor egyre inkább felismeri az integráció fontosságát.
A Christliches Jugenddorfwerk Deutschlands e.V.- a név Németországi Keresztény Ifjúsági Falu Egyesületként fordítható, s a rövidítése CJD, az egyik legnagyobb szociális munkával foglalkozó németországi szervezet s hosszú évek óta tevékenykedik a külföldiek és a Közép- és Kelet-Európából visszatelepült német származású fiatalok és fiatal felnőttek integrációja érdekében. Ezt az integrációs tevékenységet a CJD négy intézményének és projektjének példáján mutatom be. Ugyanakkor képet szeretnék adni a németországi bevándorlók szakmai integrációját szolgáló programok aktuális helyzetéről is.
A bevándorlókat segítő ifjúsági szolgálat: a CJD Bodensee-Oberschwabeni intézménye
A bevándorlókat segítő ifjúsági szolgálat németországi irodái sokoldalú tanácsadói és képzési kínálatot nyújtanak a különböző országokból érkező fiatal bevándorlóknak. Míg korábban a Kelet-Európából és a volt Szovjetunióból visszatelepülő német származású fiatalokat gondozták, szolgáltatásaikat 2001 óta minden bevándorlóra kiterjesztették.
Példaként a CJD Bodensee-Oberschwabeni szolgáltató intézményének kínálatát mutatom be. (Reinard Sechser: Bildungsauftrag von Jugendmigrationsdiensten In: Jugend-Beruf-Gesellschaft, 2003/4 "Ganzheitliche Bildung in der Jugendsozialarbeit" 295-297. old.)
- A bevándorló fiatalokat segítő szolgálat első feladata a tanácsadó-tevékenység, amely az érintettek számára támogatást nyújt az eligazodáshoz az oktatási rendszerben és a hivatalos ügyekben. Az ifjúsági szolgálat munkatársai közül nagyon sokan maguk is bevándorlóként érkeztek Németországba, s így jól hasznosíthatják interkulturális kompetenciájukat és nyelvi ismereteiket a tanácsadó munkában.
- Nagyon fontosak a német nyelvtanfolyamok a gyenge vagy teljesen hiányzó német nyelvismerettel érkező fiatalok számára
- A nyelvtanulást szociálpedagógiai gondozás egészíti ki. (Szociális gyakorlatok, hogy ne csak a nyelvet ismerjék meg, de a befogadó társadalomban szükséges magatartásformákat is biztonságosan elsajátítsák, illetve a pályaválasztást segítő kínálat)
- Iskolán kívüli programokat is kínálnak, amelyek a fiatal bevándorlók számára lehetővé teszik, hogy délután is találkozzanak. Itt olyan témákat dolgoznak fel, amelyek pl. a munkahelykeresést segítik vagy a kábítószerek veszélyeiről informálnak.
- Az utóbbi időben egyre többet foglalkoznak médiapedagógiával, s számítógép-használatot is oktatnak, hogy közelebb kerüljenek a fiatalokhoz és tanulásra ösztönözzék őket.
- Nyílt programokat szerveznek a hazai és bevándorló fiatalok számára, hogy kötetlen körülmények között ismerjék meg a németországi hétköznapokat
- A szakképző iskolákkal együttműködve szervezik az Ifjúsági munka a szakatanulásra felkészítő évfolyamon-projektet. Az iskolai szakmatanulásra felkészítő évfolyam látogatása minden olyan fiatal számára kötelező, aki az általános iskolát befejezte, de tankötelezettségét még nem teljesítette, s nem vesz részt oktatásban vagy képzésben. A szakmatanulásra felkészítő osztályokban a CDJ Bodensee-Oberschwabeni intézménye pályaválasztásra felkészítő programokat és szocializációt segítő tréninget kínál.
- A képzési kínálat folyamatos differenciálódása a fiatal bevándorlók - és szüleik számára egyre inkább megnehezíti a tájékozódást és a megfelelő programok kiválasztását. Ezért kezdeményezték az "iskolakereső" modellprojektet, amely a fiatal migránsokat segíti a lehetőségek közötti eligazodásban. (Folytatjuk)