Külföldi fiatalok szakmatanulásra felkészítése és szakképzése a CJD nürnbergi intézményében
A CJD nürnbergi intézménye fiatal bevándorlók szakmatanulásra való felkészítésével és szakképzésével foglalkozik. A nyelvet nem megfelelő szinten ismerő vagy beilleszkedési nehézségekkel küzdő külföldi származású fiataloknak, illetve tanulásban gátolt, szociálisan hátrányos helyzetű vagy sérült fiataloknak nyújtanak itt a munkaügyi szervezet támogatásával szakmatanulásra felkészítő, szakképző és a szakképző iskolákban tanulók számára egyéni fejlesztő, segítő programokat. A nürnbergi képző központ tanulóinak többsége külföldi, elsősorban török és görög származású. Egy részük "második generációs" bevándorló, akiknek az integrációja sérült, mert családjuk nem "hangolódott rá" a végleges németországi letelepedésre.
A cél a szakmai perspektíva megalapozása. Ezt differenciált tanműhelyi programkínálattal, felzárkóztatással, egyéni fejlesztéssel és szociálpedagógiai eszközökkel támogatják. A fiatalok a vállalati gyakorlatokon már korán megismerhetik az üzemi munkahelyi követelményeket. A szakmatanulásra felkészítő program keretében szakmai és általános kompetenciákat sajátítanak el, a szakmai előkészítésben rész-szakképzettséget szerezhetnek. Pótolhatják a hiányzó általános iskolai végzettséget, vagy - a Magyarországon tervezett alapműveltségi vizsgával összevethető - "minősített" általános iskola végzettséghez juthatnak. A szakképzés kamarai szakmunkásvizsgával zárul.
A hátrányos helyzetű fiatalok szakmai oktatását szolgáló programrendszer, a "hátrányos helyzetűek programja" fejlesztésére az elmúlt években összehangolt modellkísérletek folytak. A bevándorló fiatalok számára is elindult egy modellprogram. (Bundesministerium für Bildung und Forschung: "Kompetenzen fördern - Berufliche Qualifizierung für Zielgruppen mit besonderem Förderbedarf)
A szakmatanulásra felkészítő oktatás a modellkísérletek eredményeire támaszkodva 2004 szeptemberétől teljesen átalakul, annak érdekében, hogy az eszközök jobban illeszkedjenek a fiatalok egyéni szükségleteihez és képességeihez. A szakmai előkészítés modulokból áll, amelyek államilag elismert szakmák beszámítható részelemei, s a kamarák által elfogadott vizsgával zárulnak. A CJD egy sor szakmai előkészítő modul mellett kidolgozott egy sztenderdizált kompetenciafelmérő vizsgálati eljárást is, amelyet a jövőben a szakképzésre felkészítő programokban alkalmaz.
Átlépés az iskolából a szakképzésbe: A berlini Híd II. projekt
A berlini Breitscheid - Oberschule a város egyik szociális szempontból leghátrányosabb helyzetű pontján működik. Háromszáz tanulója negyven nemzetet képvisel. A berlini CJD és az iskola közös ifjúságsegítő projektje azt szeretné elérni, hogy az iskola befejezéséig minden egyes tanuló segítséget kapjon a pályaválasztáshoz és a továbbtanuláshoz. Ezt az egyéni gondozás és tanácsadás mellett az iskola nyitásával és a tanulók szempontjából fontos intézményekkel való együttműködéssel érik el. Partnereik a munkaügyi központ, az Ipari és Kereskedelmi Kamara, a Kézműves Kamara, illetve a szakképző intézmények. Meghatározó feladatnak tekintik a tanulók képzését vállaló intézmények és a képző férőhelyek felkutatását.
A CJD az iskolából a szakképzésbe való továbblépést az 2004-es év központi témájának tekinti, ugyanis növekszik azoknak a fiataloknak a száma, akik a szakképzési piac beszűkülése és hátrányaik miatt egyre nehezebben tudnak átlépni a szakképzésbe. Különösen súlyosan érinti ez a külföldi származású fiatalokat. A szakképzés még ma is a legtöbb esélyt kínáló út, ezt érdemes támogatni, nem a rész-szakképzést vagy az elhelyezkedést betanított munkásként. Utóbbiak esetében ugyanis a tartós munkaerő-piaci beilleszkedés ritkán sikerül.
Berlinben most, az iskolából a szakképzésbe átlépést segítő program követő projektjeként egy szakmatanulásra felkészítő általános iskolai tagozat indítását tervezik. A programba olyan 8. osztályos tanulók kapcsolódhatnak be, akik előre láthatóan nem fogják megszerezni az általános iskolai végzettséget. A két éves program keretében a tanulók az általános iskolai végzettséghez szükséges közismereti tantárgyak elsajátítása mellett felkészülnek a pályaválasztásra, tájékozódnak a továbbtanulási és munkavállalási lehetőségekről, szakmacsoportos szakmai alapképzésben részesülhetnek és arra is lehetőséget kapnak, hogy hosszabb idejű üzemi gyakorlatokon vegyenek részt.