Pedagógiai cél:
A környezeti nevelés területén:
- A természetben található értékek megismerése azok megkárosítása nélkül
- A környezet- és természetvédelmi megelőzés a gyermekek számára elérhető, megvalósítható módjainak megismerése
- Környezettudatos szemlélet alakítása
Természetismerethez kötődően:
- A Föld veszélyforrásainak megismerése / megismertetése
- Lég- , talaj-, és vízszennyezettség veszélyeinek belátása
- Tavak, erdők pusztulásának okai és eredményei
- Szelektív hulladékgyűjtés szerepe a környezetvédelemben
Egyéb területeken:
- csapaton belüli kooperáció fejlesztése, együttműködésre nevelés
- problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
- kommunikációs készség fejlesztése
- kooperatív csoportmunka
Résztvevők száma (minimum-maximum): egyszerre akár több évfolyam és osztály is részt vehet benne, 25 - 100 fő között
Résztvevők életkora (minimum-maximum): 7-8. évfolyam és idősebbek
Játékidő: 120 - 240 perc
Helyigény: erdei tisztás, rét
Kellékigény:
· A résztvevők számának megfelelő mennyiségű feladat állomásvezetővel vagy anélkül
· az egyes feladatok kellékei
Technikai igény:
· Zsetonok nagy mennyiségben, lehetőleg 3 különböző értékben
· 50 résztvevő fölötti létszám esetén hangosítás
Az előkészítés fázisai, feladatai:
· A feladatok elkészítése
· Állomásvezetők felkérése és felkészítése
· Játékismertető elkészítése
· A gyerekeket csapatokra osztjuk
Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 120 - 240 perc
Reklámozás, mozgósítás:
Plakátok, szórólapok, iskolarádióban való bemondatás.
A játék megnyitása, nyitánya:
A modul egy keretjátékkal indul, amely felhívja - tényekkel és adatokkal - a figyelmet arra, hogy a világ környezet és természeti értékei milyen veszélyben vannak.
A játék menete:
Minden részvevő csapat 30 zsetonnyi indulótőkét kap. Ezt a tőkét kell a játék során megsokszorozni. A játéktér területén működnek azok a "vállalatok", amelyekbe a pénzt be lehet fektetni. Ezek a "vállalatok" olyan, a témához játékosan kapcsolódó játékok és játékos feladatok, amelyeken zsetont lehet nyerni. A csoportok feladata, hogy "forrásokat" szerezzenek, amellyel megvásárolhatják a csapatuknak azokat az eszközöket, melyekkel az adott veszélyártalmakat csökkenthetik. pl.: kerékpárok - légszennyezés. A zsetonszerző feladatok különféle ártalmakat jelenítenek meg, ahol a feladat elvégzésén kívül arról a veszélyforrásról bővebb információkat is megtudhatnak, ahhoz kapcsolódó feladatokat végezhetnek el.
A játék lezárása: A játékot a legtöbb zsetont gyűjtő csapat nyeri.
Értékelés: A jól együttműködő csapatok kiemelése, a játék legmulatságosabb pillanatainak felelevenítése, a csapatok szóbeli dicsérete.
Jutalmazás: hangsúlyozottan környezetbarát módon, természetes anyagokkal, reformkonyhai készítményekkel, zöldségekkel, gyümölcsökkel stb.
Szükséges biztonsági intézkedések:
· a feladatok biztonságos lebonyolításához szükséges óvintézkedések
· előzetes helyszínbejárás - a helyszín biztonságos voltáról meggyőződni
· kizárólag biztonságos kellékek használata
A gyerekek aktív, cselekvő bevonásának lehetőségei:
· nagyobb gyerekek vezethetnek állomásokat a kisebbek számára - ez előzetes felkészítést igényel.
· Közreműködhetnek a zsetonok elkészítésében
Kép forrása: www.kodak.com