Gázos olaj - a csővezetékes szállítás
Juhász Zsolt
2006/02/20 08:00
3064 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az idei télen több híradás is kiemelten kezelte, hogy Oroszországból nem jön elég földgáz, hogy Ukrajnában megcsapolják a vezetékeket. Érdemes egy kicsit alaposabban megismerkedni a csővezetékes szállítás jellemzőivel és a nagyobb csővezetékekkel.

Miért jó a csővezetékes szállítás?

Az olajtankerrel történő szállítás a leggazdaságosabb.

Az elmúlt két évben olyan magasra emelkedett a szénhidrogének világpiaci ára, hogy a kitermelhető olaj és földgáztartalékokkal rendelkező országok jelentős bevételhez jutottak. A jelentős tartalékokkal rendelkező országok akár egymaguk is képesek befolyásolni az olaj világpiaci árát. Az olaj- és földgázlelőhelyek természetesen nem egyenletesen oszlanak el a világon. Kevés kivételtől eltekintve a kitermelt olaj nem a helyszínen kerül felhasználásra. El kell szállítani azt a fogyasztóhoz, ami legtöbb esetben valamelyik ország kőolaj-finomítója. A szállítási módok közül az óriási tankhajókkal történő vízi szállítás a legolcsóbb. Azonban a szárazföldek belső területein lévő olajlelőhelyekről, mint például a szibériai lelőhelyek, illetve a kikötőkből a finomítókba más módon kell elszállítani az olajat. A tankhajóval történő szállításnál négyszer többe kerül a csővezetékes szállítás. A csővezetékes szállításnak összegének több négyszerese a vasúti szállítás összege, míg a vasúti szállításnak közel négyszerese a közúti szállítás.

A csővezetékes szállításról általában

Olajmező

A legtöbb esetben folyadékok vagy gázok kerülnek továbbításra csővezetéken keresztül, de olyan pneumatikus vezetékek is léteznek, melyekben sűrített levegő segítségével szállítanak szilárd tartályokat. Gázok és folyadékok esetében bármilyen vegyileg stabil anyagot szállítani lehet a csővezetékekben. Következésképpen szennyvíz-, iszap-, víz-, sőt még sörvezetékek is léteznek, de vitathatatlanul azok a legfontosabbak, melyeken olajat és fölgázt szállítanak. A csővezetékes szállítás az egyetlen olyan gazdaságos módszer, mellyel nagy mennyiségben lehet olajat és földgázt szállítani a szárazföldön. A vasúttal szemben alacsonyabb az egységre eső költsége és nagyobb a kapacitása. Bár a tenger alatt is lehet csővezetéket kiépíteni, ez mind gazdaságilag, mind pedig műszakilag nagy igényeket támaszt, így a tengeren az olaj többségét olajtankerekkel szállítják.

Egy kis műszaki jellemzés az olajvezetékekről.

Olajvezeték

Az olajvezetékek 30-120 cm közötti átmérőjű acél vagy műanyag csövekből vannak összeállítva. Lehetőség szerint a föld fölé telepítik őket. Ennek ellenére a fejlettebb, városi, vagy környezeti szempontból érzékeny területeken általában a föld alá 1 méteres mélységbe ágyazzák őket. Az olajat a vezeték mentén felállított szivattyúállomások tartják mozgásban. Az átlagos folyási sebesség 1-6 m/s.

Barátság csővezeték

A Barátság csővezeték nyomvonala

A Barátság csővezeték (Дружба нефтепровод) a világ egyik leghosszabb olajvezetéke. Még a szovjet időkben épült azzal a céllal, hogy Közép-Oroszországból olajat lehessen szállítani nyugati területekre kb. 4.000 km hosszan. A vezeték elnevezése arra utal, hogy a Szovjetunió energiára éhes nyugati államait, a korábbi szovjet blokk "testvéri szocialista szövetségeseit", valamint Nyugat-Európát olajjal lássa el. Ma ez a szénhidrogén-szállítás egyik fő ütőere Európán keresztül. A csővezeték Dél-Kelet-Oroszországban, Samarában kezdődik, ahol Nyugat-Szibériából, az Urálból és a Kaszpi-tengertől gyűjti össze az olajat. Innen Mozyrba tart, Dél-Belorussziába, ahol egy északi és egy déli ágra szakad. A déli ág Ukrajnába, Szlovákiába, a Cseh Köztársaságba és Magyarországra tart. Az északi ág átszeli Fehéroroszország megmaradt területeit, hogy elérje Lengyelországot, valamint Németországot. Az utóbbi időben felmerült, hogy Németországban meghosszabbítsák a vezetéket az Északi-tenger wilhelmshaveni kikötőjéig, mely így lecsökkentené a Balti-tenger olajtanker forgalmát, valamint megkönnyítené az orosz olaj Egyesült Államokba való szállítását. A Barátság vezeték jelenlegi kapacitása 1.2-1.4 millió hordó/nap.

Baku-Tbilisi-Ceyhan és a Transzalaszkai csővezeték

Csővezeték Alaszkában

A Baku-Tbilisi-Ceyhan csővezeték (néha csak BTC csővezetéknek rövidítik) az Azeri-Chirag-Guneshli olajmezőről a Kaszpi-tengertől 1.760 km-en szállít nyersolajat a Földközi-tengerig. Átszeli Azerbajdzsán fővárosát, Bakut, Tbilisit, a grúz fővárost, valamint Törökország földközi-tengeri partszakaszán a dél-keleten található Cheyant, innen ered a neve.

A Transzalaszkai Csővezeték (Trans-Alaska Pipeline System) egy Alaszkát észak-déli irányban átszelő, 1286 km hosszú kőolajvezeték, mely a Prudhoe-öböl partján lévő lelőhelyeket összeköti az Alaszkai-öbölben lévő jégmentes kikötővel, Valdezzel. A szállítás egyetlen lehetséges módjának egy olajvezeték látszott Az építkezést különösen nehézzé tette, hogy az útvonal három hegységen és számos folyón vezet át. Az állandóan fagyott talaj miatt a csövek felét nem lehetett a földbe ásni. Egyes szakaszokon az olaj hőjét szétoszlató berendezések találhatók, hogy a fagyott talaj ne olvadhasson fel, s így a vezeték ne süllyedhessen meg. A vezeték építése 1975-től 1977-ig tartott. Az olaj szállítása 1977. június 20-án indult. Azóta több mint 13 milliárd barrel (2 km³) jutott el délre, a legtöbb 1988-ban: naponta 2,1 millió barrel (330 000 m³). A valdezi kikötőt 1977. augusztus 1-jén hagyta el az első olajszállító hajó, melyet azóta mintegy 16 ezer tanker követett. A csővezeték átmérője 1,22 méter, a 12 szivattyúállomáson 4-4 szivattyú található, az olaj több mint 9,5 km/órás sebességgel folyik. Az állomások közül korábban csak 5-7 volt aktív, ma a jelentősen lecsökkent olajmennyiséghez négy szivattyú is elég. A csővezeték állapotát naponta többször ellenőrzik a levegőből.

Nabucco terv

A Nabucco csővezeték tervezett útvonala

A Nabucco csővezeték egy javasolt földgázvezeték, mely Törökországból szállítana földgázt Ausztriába Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül. A 3.300 km hosszú vezeték építése a tervek szerint 2008-ban veszi kezdetét, és 2011-ig fog tartani. Az építési munkálatok becsült összege 5 milliárd USD, mely az öt országos földgázcég között kerül felosztásra. A projektet irányító cég az osztrák OMV. Befejezte után lehetővé tenné, hogy a Közép-Kelet valamint a Kaszpi régió olyan termelői, mint Irán vagy Türkmenisztán földgázt szállítson Nyugat-Európába, valamint a vezeték menti országokba. Ez jelentősen csökkenthetné az orosz olajtól való függőséget. Hosszú távon a csővezeték kapacitása eléri majd a 30 millió köbmétert éves szinten. A Nabucco projekt az EU Transz-Európai Energiahálózat program része.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten