Van néhány buktató, amelyekbe könnyű beleesni, ha az osztályt közös kérdés-válasz munkára szeretnénk fogni. Miért is teszünk fel kérdéseket? Kérdésekkel ellenőrizhetjük a tanulók ismereteit, elmélyíthetjük a tudást és magasabb rendű gondolkodási készségeket fejleszthetünk. A kérdés-válasz munkának van jelentősége a közösség és a társas kapcsolatok szempontjából is: a tanulók megtanulják, hogy figyeljenek és végighallgassanak másokat. Van azonban néhány gyakori hiba, ami gátolhatja a közös gondolkodás közegének kialakulását.
Gyakori hibák kérdezésnél
- túl sok zárt kérdés
- olyan kérdések, amelyekre igennel vagy nemmel lehet felelni
- túl sok rövid választ, felidézést megkívánó kérdés
- "találjátok ki, mire gondolok" típusú kérdés
- félreértéshez vezető kérdések és válaszok
- rossz válaszok vagy téves elképzelések nem megfelelő kezelése (pl. felháborodás)
- az egész osztály helyett csak néhány tanuló bevonása
- a kérdések sorozata túl merev
- nem jut idő a tanulóknak gondolkodásra, reflektálásra
- a tanulók nem fogalmaznak meg saját kérdéseket
A kérdezéstechnikádon javíthatsz úgy, ha előre összeírod a feltenni kívánt kérdéseket. A tervezésben segítségedre lehet a 4F módszer.
Lépésről lépésre a kérdések tervezésénél (4F)
- Fókusz: határozd meg a legfontosabb kérdéseket a tanulási célok tekintetében!
- Felépítés: határozd meg a kérdések nehézségét, sorrendjét és időzítését!
- Forma: fogalmazz meg helyettesítő, kiegészítő, rávezető kérdéseket!
- Folytatás: vizsgáld meg a lehetséges válaszokat és az ezekre adandó reakciókat!
Ha megvannak a kérdések, koncentrálj a kérdésfeltevés lépéseire! Próbálj meg minél több tanulót bevonni és adj teret a gondolkodásra, a részleges válaszok megfogalmazására majd továbbgondolására. Próbáld ki az osztályteremben a 4K szekvenciát!
Lépések kérdésfeltevéshez (4K)
- Kérdez: tedd fel a kérdést!
- Kigondol: adj időt a gondolkodásra vagy esetleg közös megbeszélésre!
- Kiválaszt: válaszd ki, hogy ki fog válaszolni (nem jelentkezés alapján)!
- Közvetít: továbbítsd a tanuló válaszát egy másik tanulónak, hogy kiegészítse, elmélyítse vagy cáfolja azt!
Ha többet szeretnél tudni a kérdezéstechnikáról, olvasd el a cikksorozatunk többi cikkét: