Gyakori hibák osztálytermi kérdezésnél
2016/08/16 08:00
1402 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A megfelelő kérdezéstechnika fejleszti a magasabb rendű gondolkodási készségeket és segít a tananyag mélyebb megértésében. Osztálytermi kérdezésről szóló cikksorozatunk ezen cikkében a gyakori hibákról és a kérdezés megtervezéséről esik szó.

gyakori-hibak

Van néhány buktató, amelyekbe könnyű beleesni, ha az osztályt közös kérdés-válasz munkára szeretnénk fogni. Miért is teszünk fel kérdéseket? Kérdésekkel ellenőrizhetjük a tanulók ismereteit, elmélyíthetjük a tudást és magasabb rendű gondolkodási készségeket fejleszthetünk. A kérdés-válasz munkának van jelentősége a közösség és a társas kapcsolatok szempontjából is: a tanulók megtanulják, hogy figyeljenek és végighallgassanak másokat. Van azonban néhány gyakori hiba, ami gátolhatja a közös gondolkodás közegének kialakulását.

Gyakori hibák kérdezésnél

  • túl sok zárt kérdés
  • olyan kérdések, amelyekre igennel vagy nemmel lehet felelni
  • túl sok rövid választ, felidézést megkívánó kérdés
  •  "találjátok ki, mire gondolok" típusú kérdés
  • félreértéshez vezető kérdések és válaszok
  • rossz válaszok vagy téves elképzelések nem megfelelő kezelése (pl. felháborodás)
  • az egész osztály helyett csak néhány tanuló bevonása
  • a kérdések sorozata túl merev
  • nem jut idő a tanulóknak gondolkodásra, reflektálásra
  • a tanulók nem fogalmaznak meg saját kérdéseket

A kérdezéstechnikádon javíthatsz úgy, ha előre összeírod a feltenni kívánt kérdéseket. A tervezésben segítségedre lehet a 4F módszer.

Lépésről lépésre a kérdések tervezésénél (4F)

  • Fókusz: határozd meg a legfontosabb kérdéseket a tanulási célok tekintetében!
  • Felépítés: határozd meg a kérdések nehézségét, sorrendjét és időzítését!
  • Forma: fogalmazz meg helyettesítő, kiegészítő, rávezető kérdéseket!
  • Folytatás: vizsgáld meg a lehetséges válaszokat és az ezekre adandó reakciókat!

Ha megvannak a kérdések, koncentrálj a kérdésfeltevés lépéseire! Próbálj meg minél több tanulót bevonni és adj teret a gondolkodásra, a részleges válaszok megfogalmazására majd továbbgondolására. Próbáld ki az osztályteremben a 4K szekvenciát!

Lépések kérdésfeltevéshez (4K)

  • Kérdez: tedd fel a kérdést!
  • Kigondol: adj időt a gondolkodásra vagy esetleg közös megbeszélésre!
  • Kiválaszt: válaszd ki, hogy ki fog válaszolni (nem jelentkezés alapján)!
  • Közvetít: továbbítsd a tanuló válaszát egy másik tanulónak, hogy kiegészítse, elmélyítse vagy cáfolja azt!

Ha többet szeretnél tudni a kérdezéstechnikáról, olvasd el a cikksorozatunk többi cikkét:

Forrás: Effective Questioning&Talk, Questioning strategies

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten