"Nem tekinthetjük magát a Logo tanulását a célnak - inkább egy, a fantasztikus ötletek megvalósítását lehetővé tevő eszközként kell rá gondolnunk. A Logo viselkedése igen különös, egyszerre mutatja egyszerű és igen összetett oldalát is. A projektek létrehozása során nemcsak a Logoban végzett munka eredménye számít, hanem sokkal fontosabb a fejlesztés folyamata és az ennek során megszerzett ismeretek - tehát a cél elérésére irányuló utazás a jutalmunk."
(Szemelvények a Logo kutatók, oktatók,
és gyakorlók vízióiból)
A HáLogó gondolkodásfejlesztõ informatikai tananyagot több mint 15 év oktatási tapasztalatait és anyagait feldolgozva készítette el a TEAM Labor, amely már már több mint 1500 oldalas web alapú tananyaggá duzzadt. A tananyag a Comenius Logo 3.0 programra alapozva vezet lépésrõl lépésre, illetve projektalapú foglalkozásokon keresztül alapvető informatikai ismeretekhez és azokon keresztül megfogalmazható más tantárgyak gondolkodtató tanulmányozásához.
Segítségével elsajátíthatók a programozás alapjai, hatékony problémamegoldási módszerek és a programozási eszközök felhasználásával, integráltan különböző tárgyi témakörök is, gondolkodtató, kísérletezõ, kreatív és konstruktív megközelítésen keresztül. A webes felületen kidolgozott anyag rengeteg, azonnal felhasználható oktatási mikrovilágot is tartalmaz, illetve azok fejlesztésével ismerteti meg a felhasználót. Az anyag implementációját dokumentáló kísérletek és azok tapasztalatai is megtalálhatóak, valamint tanácsok és segítség az alkalmazásukhoz.
A KOMA (Közoktatási Modernizációs Közalapítvány) XLVIII. pályázatán elnyert támogatásnak köszönhetően a tananyag ingyenesen elérhetővé vált egy kooperatív-kollaboratív környezettel kiegészítve.
Célcsoport
A HÁLogo-tananyag azon általános iskolásokat tanító pedagógusok (mentorok) számára készült, akiknek céljai között szerepel a tanulási folyamat ösztönzése és fejlesztése a Logo kellemes és vonzó környezetének felhasználásával. A tananyag általános iskolás korú gyerekek önálló tanulására is alkalmas, amennyiben számítógépes segítséget kapnak rendszergazdától vagy informatikatanártól. Idősebb diákok és számítástechnika-tanáraik szintén hasznos ismereteket szerezhetnek a tananyag foglalkozásaiból. Egyes részei a legkisebbek számára (óvodás korúak) is fejlesztő foglalkozásokat biztosítanak. Sőt mi több, célszerű kicsiknek és nagyoknak együtt tanulni!
Célok
A tananyag céljai
- annak a folyamatnak a középpontba helyezése, melynek során a Logot a különböző tantárgyak tanítása során a tanulás támogatására használjuk fel; melyet a fogalmak felfedezésének és a tudás létrehozásának lehetővé tételével érhetünk el a Logo mikrovilágok vizsgálata, módosítása illetve fejlesztése során;
- a tanulók motiválása és segítése a Logo nyelv és fejlesztői környezet megismerésének és megfelelő szintű elsajátításának folyamatában, mely lehetővé teszi számukra a Logo modellező eszközként való felhasználását;
- a tanárok motiválása és segítése a Logo nyelv és fejlesztői környezet megismerésének és megfelelő szintű elsajátításának folyamatában, mely lehetővé teszi számukra a Logo fejlesztő eszközként való felhasználását.
A tananyag elsajátítói
- a szerepeltetett Logo mikrovilágok rutinos felhasználóivá válnak, vagyis képesek lesznek a mikrovilágok szükség szerinti beállítására illetve a tanítási/tanulási folyamatba való integrálására;
- tantárgyi fogalmak és folyamatok modellezőivé válhatnak, a problémamegoldó gondolkodás és programfejlesztésen keresztül;
- Logo alkalmazások fejlesztői lehetnek, hiszen önmaguk is tervezhetnek és hozhatnak létre Logo mikrovilágokat.
Tartalom és szerkezet
A tananyag a Logo Alapok ésMikrovilágok részekre van felosztva, melyek között tematikus kapcsolódási pontok találhatóak. A részek témakörökből állnak, melyek tovább bonthatók egységekre.
A Mikrovilágok rész Logo mikrovilágok bemutatásával és lehetőségeivel foglalkozik öt különböző tárgyakhoz kapcsolódó témában: Nyelv, Geometria, Számtan, Dráma és Problémamegoldás. A Mikrovilágok egységeinek alapját egy-egy előredefiniált mikrovilág szolgáltatja, melyet a tanárok igényeik szerinti beállítása után szabadon felhasználhatnak. Ezek segítségével a felhasználók figyelme egyértelműen a tantárgy feldolgozandó témájára, illetve ennek szimulációjára irányul, s nem magára az eszközre - a Logo nyelvre.
A Logo Alapok célja, hogy a tanulók megismerjék a Logo nyelvet és (a Comenius Logo) környezetet, és a megszerzett ismeretek segítségével jobban megértsék a Mikrovilágok részben szereplő példákat. A Logo Alapok feldolgozása során a következő témákkal találkozunk: Lépjünk be a Logo világába!, A Teknőc grafika, Abszolút grafika, Vezérlő- és adatszerkezetek a Logoban, Interaktív programozás, Multimédiás bővítések és A Logo szerepe az oktatásban. Az egyes leckéken a tanár (mentor) és diák külön-külön és akár együttesen is tud haladni, ahol az egyes leckék Gondolatok című része a tanárnak (mentornak) szól.
Hogyan használhatom a tananyagot?
A tananyag és a környezet használatához, kérjük, regisztráltassa magát a következő oldalon.