Így dicsérd a gyerekedet!
2016/01/15 14:12
1353 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Ne mondjuk a gyereknek, hogy okos!

Közkeletű tévedés, hogy Einstein is megbukott matematikából és fizikából, szokták is ezzel vigasztalni magukat emberek. Mégis, ha nagyon nagy tehetséget akarunk említeni, azt mondjuk: “Nem vagy egy Einstein!”. A tehetséget nagyra tartja kultúránk, de mintha az erőfeszítéseket leértékelné - jegyzi meg Carol Dweck, a Stanford Egyetem pszichológiaprofesszora Szemléletváltás c. könyvében. Mintha levonna valamit a tehetség értékéből az, hogy kemény munka is társul hozzá, szép magyar szavunk is van rá: erőlködés. Csakhogy hiába szeretnénk “született” művészek, tudósok, tanárok, élsportolók, illetve anyák, apák vagy éppen feleségek lenni, sokat kell tanulnunk. Carol Dweck emberek két nagy csoportját írta le az alapján, hogy milyen általános hiedelmeik vannak a világról, ami hétköznapi helyzetekben is meghatározza viselkedésüket és viszonyaikat. A fejlődési szemléletmóddal rendelkező személyek a nehézségeket kihívásként értékelik.

A rögzült  szemléletmóddal jellemezhető személyek inkább veleszületettnek tekintik a képességeiket, és nem hisznek benne, hogy hibáikat ki tudnák javítani. Ők inkább elbátortalanodnak a nehézségektől, hajlamosabbak kétségbeesni, mert nem gondolják, hogy képesek lennének megfelelni. Könnyebben folyamodnak csaláshoz, és előszeretettel hasonlítják magukat náluk gyengébben teljesítő emberekhez, csak hogy jobban érezzék magukat. Szerencsére a szemlélet megváltoztatható. Gyerekeknél fontos szerepe van a jutalmazásnak, a megerősítésnek, de nem mindegy, hogyan tesszük ezt. Ha azt mondjuk: "Okos vagy!", az erősíti a gyermekben, hogy ezzel a képességgel rendelkezik, majd ha nehézségekkel szembesül, nem érti, és könnyebben feladja. Ha viszont arra koncentrálunk, amikor egy gyereket megdicsérünk, hogy ő erőfeszítéseket tett, hogy sikert érjen el, máris megváltozik a dicséret jellege. Azt erősítjük, hogy kitartóbbak legyenek, és tudják, a sikerért meg kell dolgozni.
Nem ritka az sem, hogy tanárként vagy szülőként azzal próbáljuk vigasztalni a gyereket, hogy “Nem lehet mindenki jó matekból.” vagy “A matek nem tartozik az erősségeid közé.”, esetleg továbbgondolva, hogy más valamiben azért jobban teljesít. Ezek sem jó beidegződések, ugyanis azt hangsúlyozzuk, hogy ez egy nem megmásítható dolog, így van és kész. Helyesebb volna úgy fogalmazni: “Nem mindenki lehet a legjobb matekból.” vagy “A matek nem tartozik az erősségeid közé még.” shutterstock_108964748

Maria Szemjonova, a híres balettoktató ajtaja előtt is sorban álltak a lehetséges növendékek, a jövő legjobb balerinái. A tehetség önmagában azonban nem sokat ér, ha nincs meg az emberben a szándék, hogy ezeket kibontakoztassa. Az oktató inkább azt figyelte meg, hogy mely jelöltek fogékonyak a kritikára, és képesek a tanulásra, önfejlesztésre. A rögzült szemléletű emberek ugyanis hajlamosak arra, hogy minimális erőbefektetés mellett várják el az eredményeket, jobban félnek a kudarctól, ugyanakkor a hibáikból nem tudnak tanulni, mert nem szívesen ismerik el azokat.

Pedagógusként éppen ezért arra kell bátorítani a tanulókat, hogy merjenek hibázni, hiszen abból is lehet tanulni - és erre lehetőséget is kell biztosítani, hiszen az értékelés érzékenyen érinti őket, és nem szeretnének rossz minősítést kapni. A formatív értékelés alkalmazása kellő visszacsatolást nyújt a tanulóknak azzal kapcsolatban, hogy hol tartanak, de nem jár negatív következményekkel rájuk nézve, ellenkezőleg, támpontot nyújt abban, hogy hogyan fejlődhetnek tobvább.

Érdemes megtanítani a gyerekeknek azt is, hogy minden alkalommal, amikor kimozdulnak a komfortzónájukból, hogy valami új és nehéz dolgot tanuljanak, elméjük idegsejtjei új, erősebb kapcsolatokat hoznak létre, vagyis idővel egyre okosabbak lehetnek.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten