Technikai képességek
Az eszközök használata
Ahogy a gyerekek találnak egy érdekes képet, arra kíváncsiak, hogyan lehetne kinyomtatni, vagy áttenni egy másik dokumentumba. Egy társuk rögtön meg tudja mutatni ezt a "másol - beilleszt" funkció alkalmazásával.
Ahhoz, hogy a legtöbbet ki lehessen hozni az IKT által kínált lehetőségekből, szükséges némi technikai tudás. Ezek a kiegészítő IKT képességek a későbbi oktatás során, az önálló tanulásban (például egy-egy hobbi keretében és egyéb érdeklődési körben), sőt az önállóság fejlesztésében (például egy könyv megtalálása a könyvtárban) is igen hasznosak.
Ugyanakkor ezt a tudást a gyerekek az általános iskolában funkcionálisan sajátítják el, ez azt jelenti, hogy a képességeket egy-egy feladat megoldása során szerzik meg. Például megtanulnak másolni és beilleszteni, amikor egy saját készítésű szöveget akarnak átrendezni vagy képekkel illusztrálni.
Következésképpen ezeket a képességeket a gyerekek nem egyszerre sajátítják el. A gyerekek egymástól is tanulhatnak, és felhasználhatják azt a tudást, amit az iskolán kívül szereztek. A gyakorlat azt mutatja, hogy sok gyerek könnyedén kezeli az IKT eszközöket, és másokat is meg tud tanítani erre. Sokan az iskolán kívül szerzik meg ezt a tudást. Ezért nem szükséges olyan tantervet kidolgozni e technikai képességekre, melyet minden gyereknek szisztematikusan el kellene sajátítania.
Közösségi és etikai képességek
Az IKT felelősségteljes használata
Az IKT integrációjának van egy közösségi és etikai eleme is. A közösségi készségek, az önállóság, a találékonyság szorosan összefüggenek az együttműködéssel, a kommunikációval, az információk bemutatásával, az egyéni tanulással és gyarkorlással, de az információ másoktól való megszerzésével is. Vannak megállapodások, szabályok, az internetes etikett, amelyet be kell tartani. Ezért minden iskolának tisztáznia kell a letöltés, a nyomtatás és a másolás szabályait.
A gyerekeknek meg kell érteniük, hogy az IKT milyen lehetőségeket rejt, de azzal is tisztában kell lenniük, hogy az IKT nem az egyetlen és olykor nem a legcélravezetőbb eszköz egy cél eléréséhez. Figyelmesen és pontosan kell dolgozniuk, és ellenőrizniük kell a hibákat munkájukban. Maguktól kell segítséget adniuk vagy kérniük, ha a számítógéppel valami probléma adódik.