Utolsó frissítés ideje: 2010. június 18.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai és a munkába bevont szakértők a 21. századi iskolák informatikai kultúrájának fejlesztése érdekében kidolgoztak egy iskolai önértékelő keretrendszert az informatikai eszközök iskolafejlesztő jellegű használatának támogatására.
Az önértékelési keretrendszer támogató, orientáló jellegű, és eszköznek tekinti az IKT-t. Azt vizsgálja, hogy a technika iskolai alkalmazása milyen hatása van a tanulókra és a tanulásra, illetve az iskola fejlődésére.
Az iskolai önértékelő keretrendszer
- Arra való, hogy segítse az iskolák tudatos, belső motiváción is alapuló önfejlesztését, megmutassa, hogy az informatikai eszközök hogyan járulhatnak hozzá (1) a tanulás, (2) a tanítás, illetve (3) az iskola fejlesztéséhez, és ehhez felméri (4) az informatikai feltételeket, az infrastruktúrát is;
- Egy új, országos minősítési rendszer alapjául szolgál, amelyben négy fokozatot lehet elérni akkreditáció útján, ezzel is ösztönözve a tudatos fejlesztést.
Mit mutat a mért négy területen?
- A tanuló és a tanulás területén: megmutatja a tanulók kreatív és tudatos IKT eszközhasználatát, méri az eszközökhöz való viszonyát, valamint az iskolavezetés szerepét a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztésében
- A tanítás területén: megmutatja a pedagógusok IKT eszközökhöz való hozzáférését, méri azok használatát a tanítási folyamatban, az információ, kommunikáció, tehetséggondozás területén, valamint az iskola-vezetés szerepét a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztésében.
- A szervezeti működés területén: megmutatja az iskolavezetés IKT-val kapcsolatos jövőképét, valamint vizsgálja minőségfejlesztési stratégiáit és infokommunikációs rendszerét.
- Az infrastruktúra területén: megmutatja a iskola technikai felszereltségét, az eszközökhöz való hozzáférést, valamint méri az iskolavezetés IKTeszközfejlesztését.
Miért jó az iskolának, ha használja az önértékelő keretrendszert?
- Segítséget nyújt az intézményeknek saját értékeik felmérésére, azonosítására;
- Megkönnyíti az informált döntéshozást;
- Használatával fejlődik a tudatosság és a belső együttműködés;
- Az iskola a megfelelő területeken kap támogatást a fejlesztéshez;
- Az intézmény összevetheti magát más intézményekkel, tanulhat másoktól;
- Az iskolák versenyében előnyhöz juthat a minősítéssel, amelyet neki kell kezdeményeznie;
- Nem kötelező munkateher, hanem választható, hasznos lehetőség.
Az önértékelő keretrendszer része egy informatikai stratégia sablon is, mely ahhoz ad segítséget, hogy az önértékelés segítségével az iskola megalkothassa, mertervezhesse a saját informatikai stratégiáját.
Az önértékelő keretrendszerről bővebb tájékoztatást az Oktatáskutató és fejlesztő Intézet honlapján találhat.
Ugyanitt az intézmény OM-azonosítójával ki is próbálhatja az értékelést.