Informatikai eszközök az iskolafejlesztés szolgálatában
Varga Szilvia
2010/06/18 13:18
1501 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az Oktatáskutató és fejlesztő Intézet létrehozott egy olyan önértékelő keretrendszert, amellyel az iskolák felmérhetik, hogyan állnak az informatikai eszközök és lehetőségek alkalmazásával a tanulás, a tanítás, a szervezeti működés és az infrastruktúra terén. A rendszer célja, hogy segítse az iskolák tudatos önfejlesztését, megmutassa, hogy az informatikai eszközök hogyan járulhatnak hozzá az iskola globális fejlesztéséhez. Az eszköz a helyzetfelmérést és a stratégiai tervezést is támogatja.

Utolsó frissítés ideje: 2010. június 18.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai és a munkába bevont szakértők a 21. századi iskolák informatikai kultúrájának fejlesztése érdekében kidolgoztak egy iskolai önértékelő keretrendszert az informatikai eszközök iskolafejlesztő jellegű használatának támogatására.
Az önértékelési keretrendszer támogató, orientáló jellegű, és eszköznek tekinti az IKT-t. Azt vizsgálja, hogy a technika iskolai alkalmazása milyen hatása van a tanulókra és a tanulásra, illetve az iskola fejlődésére.

Az iskolai önértékelő keretrendszer

  • Arra való, hogy segítse az iskolák tudatos, belső motiváción is alapuló önfejlesztését, megmutassa, hogy az informatikai eszközök hogyan járulhatnak hozzá (1) a tanulás, (2) a tanítás, illetve (3) az iskola fejlesztéséhez, és ehhez felméri (4) az informatikai feltételeket, az infrastruktúrát is;
  • Egy új, országos minősítési rendszer alapjául szolgál, amelyben négy fokozatot lehet elérni akkreditáció útján, ezzel is ösztönözve a tudatos fejlesztést.

Mit mutat a mért négy területen?

  • A tanuló és a tanulás területén: megmutatja a tanulók kreatív és tudatos IKT eszközhasználatát, méri az eszközökhöz való viszonyát, valamint az iskolavezetés szerepét a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztésében
  • A tanítás területén: megmutatja a pedagógusok IKT eszközökhöz való hozzáférését, méri azok használatát a tanítási folyamatban, az információ, kommunikáció, tehetséggondozás területén, valamint az iskola-vezetés szerepét a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztésében.
  • A szervezeti működés területén: megmutatja az iskolavezetés IKT-val kapcsolatos jövőképét, valamint vizsgálja minőségfejlesztési stratégiáit és infokommunikációs rendszerét.
  • Az infrastruktúra területén: megmutatja a iskola technikai felszereltségét, az eszközökhöz való hozzáférést, valamint méri az iskolavezetés IKTeszközfejlesztését.

 Miért jó az iskolának, ha használja az önértékelő keretrendszert?

  • Segítséget nyújt az intézményeknek saját értékeik felmérésére, azonosítására;
  • Megkönnyíti az informált döntéshozást;
  • Használatával fejlődik a tudatosság és a belső együttműködés;
  • Az iskola a megfelelő területeken kap támogatást a fejlesztéshez;
  • Az intézmény összevetheti magát más intézményekkel, tanulhat másoktól;
  • Az iskolák versenyében előnyhöz juthat a minősítéssel, amelyet neki kell kezdeményeznie;
  • Nem kötelező munkateher, hanem választható, hasznos lehetőség.

Az önértékelő keretrendszer része egy informatikai stratégia sablon is, mely ahhoz ad segítséget, hogy az önértékelés segítségével az iskola megalkothassa, mertervezhesse a saját informatikai stratégiáját.

Az önértékelő keretrendszerről bővebb tájékoztatást az Oktatáskutató és fejlesztő Intézet honlapján találhat. 
Ugyanitt az intézmény OM-azonosítójával ki is próbálhatja az értékelést.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten