Instant médiaórák, avagy készségszinten kezelt okostelefonok a magyarórán
2013/09/05 08:00
2115 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A tanórát zavaró tényezők között az elsők között szokták felsorolni a mobiltelefont. Valóban, amikor egy kiváló rendben folyó csoportmunka közben megszólal a telefon, és ez félbeszakítja az osztálytermi csodát, nehéz arra gondolni, hogy miért ne okozhatna ugyanilyen csodát ennek a széles körben elterjedt eszköznek a megfelelő használata. De talán megéri a fáradságot kipróbálni, mivé alakíthatja a magyarórát néhány zseb-videokamera.

smartphone_book_conceptual_illustration

Mobilpara

Az utóbbi néhány évben elszaporodtak az okostelefonok az iskolában is. Természetesen a jelenség erősen szülői (vagyoni) háttérhez kötött, és az ország egyes részeire inkább jellemző, mint másokra. Azonban általánosságban elmondható, hogy az általános és középiskolás diákok körében egyre népszerűbbek ezek a miniszámítógépek. A hagyományos funkciók, tehát például a telefonálás és sms-ezés mellett egyre nagyobb szerephez jutnak a kép- és hangmegjelenítési eszközök, a játékok, a zenehallgatás, a videónézés és -készítés.

Az okostelefonok az oktatási folyamatban ma még inkább problémát jelentenek. Sok diák nem tud elszakadni tőlük még a tanóra idejére sem, és a tanárok potenciális puskaalkalmazást láthatnak benne. A nyilvánvaló negatív hatások ellenére azonban érdemes odafigyelni az efféle mobiltelefonok által nyújtott lehetőségekre is. Ugyan mind a mobilok használatának hátulütőire, mind előnyeire nagyon sok példát fel lehet hozni, jelen írás csak egyféle alkalmazhatóságra koncentrál: a videókészítésre.

Osztályvideó a semmiből

A cikkírónak néhány hete hihetetlen meglepetésben volt része. Osztálykirándulni vitte nyolcadikos osztályát, és azt követően az első osztályfőnöki óra vége felé a diákok előbb csendesen, majd később hangosabban kezdték kérni-követelni, hogy nézzünk meg „egy bizonyos” videót a Youtube-on. (A szituáció megértéséhez hozzátartozik az is, hogy éppen az iskola néhány projektoros termének egyikében voltunk.) És lőn: kiderült, hogy az egyik diák egy majdnem hétperces kompozíciót készített a háromnapos kirándulás képeiből és videófelvételeiből. Az anyag legfőbb erénye egyrészt az osztálynak a teljesség igényével történő bemutatása, másrészt a képi humor, illetve a technikai megvalósítás (vágás, kép és hang szinkronizálása, animálás) virtuozitása volt. Ám a meglepetés nem ezektől volt hihetetlen – hanem a megvalósító diáktól.

A szóban forgó diák jó tanulási és intellektuális képességei ellenére tanulási nehézségekkel küzd, amelynek oka nagy részben a (sokféle eredetre visszavezethető) figyelemhiány és a folyamatos szereplési vágy. Tanórai és otthoni produktumai színvonala a legtöbb esetben elmarad az elvárt szinttől többek között a precizitás tekintetében, sokszor „összecsapott” munkát létrehozva. Ugyanez a diák létrehozott egy rendkívüli precizitást, folyamatos odafigyelést és nagyfokú kreativitást igénylő alkotást: a diáknak, saját elmondása szerint, 29 munkaórájába telt összeállítani a kompozíciót. Ez volt a meglepetés másik fele: íme egy kulcs egy olyan diák problémájának a megoldásához, aki rendszeresen zavarja magatartásával az irodalomórát, és a témazárókat rendre félbehagyja. A kezébe kell adni egy okostelefont, és megfelelő feladattal megbízni. (Természetesen ettől még nem oldódik meg a motiváció problémája; a diák mondhatja, hogy a nem maga által kitalált, hanem kapott feladat őt nem érdekli – ez azonban másodlagos probléma a kulcs megtalálásához képest.)

Mobilt a magyarórára!

A fenti esetből legalább az leszűrhető tanulságként, hogy megtérülhet a diákok érdeklődési körének felmérésébe belefektetett energia: a tananyag feldolgozásának rendkívül összetett módja a videókészítés. Ehhez nagyon sok osztályteremben rendelkezésre áll legalább egy mobiltelefon, amely már viszonylag élvezhető minőségű felvételt tud készíteni. Egy ilyen mini-videokamera jelenléte végtelen lehetőségek tárházát nyitja meg a magyartanár számára: drámai műveknél a jelenetekből rövidfilmek rendezhetők; dialogikus felépítésű verseknél (pl. eklogáknál, Arany-balladáknál) az egyik fél szövegeit – a másik fél szövegeinek megfelelő hosszúságú szüneteket hagyva – felvehetjük videóra, és valós időben lejátszva előadathatjuk a művet; nyelvi órákon a médiaszereplés nyelvhasználata gyakorolható, médiaórákon villámadaptációkat készíthetünk például novellákból.

Fontos, hogy az oktatásban is mindinkább észrevétessenek azok a modern eszközök, amelyeket nap mint nap használunk, hiszen így létrehozható egy sokkal életközelibb és ezáltal motiválóbb kontextus a tanulás-tanítás számára.

További érdekes ötletek:

  • Az okostelefon leginkább mint (szó szerint) kézenfekvő eszköz szerepel a cikkben; az utolsó részben felsorolt ötletek természetesen videokamerával, tablettel vagy más egyéb eszközzel is működhetnek. Fontos nagyon részletesen kitalálni a mobilos órák felépítését, hogy azok egyszersmind inspirálóak is legyenek a diákok számára.

Kerek Roland cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten