A kötet érdekes interjúk formájában járja körbe a tanulás támogatásának kérdéseit, megszólal benne többek között Mesterházi Zsuzsa gyógypedagógus és Vekerdy Tamás gyermek szakpszichológus is. A kiadvány elektronikus formában is letölthető.
Az egész életen át tartó tanulás – mely az utóbbi években már nem csak oktatási berkekben hangzik el gyakran – nem csupán egy elvont fogalom, vagy egy európai program. Olyan szemléletváltozást hordoz magában, amelyben a korábbi felfogástól eltérően nem az iskola mint intézmény és a tanár mint tudásátadó, hanem a tanulás és a tanuló kerül a középpontba. A tanulás támogatása, saját tanulásunk vagy gyermekeink, diákjaink, hallgatóink tanulási folyamatának segítése egyre inkább kulcsfontosságúvá válik.
Központban a tanulás
Napjaink oktatási világának európai és hazai értékei, hívószavai alapján a Tempus Közalapítvány munkatársai ebben a kiadványban tehát a tanulást helyezték a fókuszba, és egy 2011-es műhelymunka-sorozatra építve, azt követve összeállították a frissen megjelent interjúkötetet.
Hogyan változott meg a tanulásról és a tudás átadásáról alkotott képünk? Van-e haszna a korai nyelvtanulásnak a későbbi nyelvtudás szempontjából? Miért fontos a hatékony önálló tanulás képessége? Miről szól a mentorálás? Milyen elvárásaink lehetnek a tanárokkal szemben? Hogyan figyel egymásra szülő és pedagógus? Mik a család és az iskola mai feladatai, szerepei, kapcsolata? Ezekre a kérdésekre keresik a választ a kötet beszélgetőtársai - olyan oktatási szakemberek, akik maguk is tanítanak, oktatnak, kutatnak, módszertani fejlesztéseken dolgoznak, és főleg: maguk is folyamatosan tanulnak. Az interjúalanyok egymástól függetlenül, és mégis egymással összefonódva, egymásnak „végszavazva” alakítják a tanulás támogatásáról való párbeszédet.
A szerkesztők arra buzdítják kedves Olvasót, hogy a gondolatokat és a beszélgetéseket továbbgondolva, azokkal helyenként akár vitatkozva, vagy saját meggyőződéseivel kiegészítve folytassák a dialógust családjukkal, ismerőseikkel, gyermekeikkel, azok tanáraival, szülőtársaikkal, hogy kialakíthassák saját tanulásfelfogásukat, az oktatási rendszer milyenségéről alkotott véleményüket.
Az Alma a fán sorozat kötetei elektronikus formában megtalálhatók a Tempus Közalapítvány honlapján a Könyvtár menüpont alatt. Az új kötet nyomtatott formában elérhető a TKA rendezvényein vagy személyesen az ügyfélszolgálaton igényelhető.
A tartalomból:
- A tanulás különböző formáinak szerepe a XXI. századi tudásban (Kovács István Vilmos)
- Életkori sajátosságok – életkori kihívások (Mesterházi Zsuzsa)
- Új készségek fejlesztése – Nyelvoktatás kisiskoláskorban (Morvai Edit)
- A tanulás tanítása – Hatékony önálló tanulás (Vass Vilmos)
- Mentorálás – A pályakezdő tanárok támogatása (Kotschy Beáta)
- Digitális készségek szerepe a tanulásban – IKT eszközök és az Internet (Ollé János)
- Mit várunk a tanártól? Új készségek, kompetenciák? (Falus Iván)
- Kapcsolat az iskola és a szülők között – Kerekasztal-beszélgetés (Királyhegyi Zsuzsanna, Lannert Judit, Mayer Ágnes, Pataky Krisztina, Winkler Márta)
- A tanulást támogató környezet – A család és az iskola együttműködése (Vekerdy Tamás)