Irodalom tételvázlatok III.
Kormos Edit
2005/02/08 16:54
6956 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Kidolgozott emelt szintű érettségi tételvázlatok lapulnak ezen az oldalon. A vázlatok nem törekednek teljességre, s nem prezentálják a hivatalos megoldást - pusztán segítséget, támpontot kívánnak nyújtani a tételkidolgozáshoz.

Irodalom tételvázlatok III.

Témakör: Életmûvek
Tételcím: A modern ember élményköre, életérzései Ady Endre költészetében

1. A modern ember

Háttér:
- elidegenedés
- hagyományos emberkép megrendülése => Freud és Jung
- pozitivizmus alkonya => Einstein, Planck
- "Isten meghalt." (Nietzsche)
- marxizmus => utópizmus
- kultúra kettészakadása => reál - humán
- neopozitivizmus - Wittgenstein
- életfilozófiák => Schopenhauer, Nietzsche, Bergson, Dilthey
- fenomenológia => Husserl
- egzisztencializmus => Kierkegaard, Sartre, Heidegger

Elidegenedés:

"...minden egész széttörött..."
"otthonosságtudat" elvesztése
nagyvárosi élet - tömegmagány
értelmezhetetlen lét
személyiség széthullása
tudattalan - ismeretlen terület

2. Ady modernsége

Új utat, új korszakot nyit az irodalomban => irodalmi modernség

a. Költõi nyelv megújítása, újszerű stílus:

• gyakori ismétlések
• szabálytalan, időmértéket-ütemhangsúlyt ötvöző verselés
• egyéni szóösszetételek
• egyéni jelképrendszer
• szimbolizmus, szecesszió, impresszionizmus

Kortársai többnyire érthetetlennek tartották.
"minden kötetéért külön viaskodnunk kellett" (Hatvany Lajos)

b. A költõi tartalom megújítása

=>Újszerű mentalitás, modern egyéniségszemlélet

Nietzsche hatása: Freud hatása:
- zsenitudat er. Janus Pannonius
- mûvészi szabadság = megszabadulni a közvélemény, az erkölcs és hagyomány béklyóitól => értékek átértékelése
- műalkotás = önfeltárás
- egyéniségkultusz: költészete középpontjában saját egyénisége, felnagyított Egója áll
- egyéni mítosz => szerepekre bomlott, ellentmondásos, modern személyiség (sok jelzõ => bizonytalan körvonalú személyiség)
- tudat mélyrétegeink feltárása

- mégis-morál (Király István)
- profetikus küldetéstudat

3. Modern életérzés Ady költészetében

Baudelaire hatása
- egyéni szimbólumok használata
- meglepõ képzettársítások
- konkrét vershelyzet elhagyása
- verszene

- ciklus- és kötetkompozíció
- különcség
- dekadencia
- bizarr témák

a. Modern szerelem

- perdita-szerelem (Az én menyasszonyom) => Reviczky, Vajda, Toulouse-Lautrec, Baudelaire
- vérbaj - akárcsak Nietzsche, egyfajta kiváltságként élte meg
- Lédával való kapcsolata: két felnõtt ember tudatosan és szabadon (fel)vállalt szerelmi viszonya => Léda férjes asszony, ráadásul idõsebb Adynál => megbotránkoztatás, élethabzsolás és haláltudat (dekadencia), teljességkeresés (szecesszió)
- de: örök kielégületlenség, diszharmónia, "se veled, se nélküled" kapcsolat (Örök harc és nász) => férfi és nõ kétségbeesett "egymáskeresése", harca (Héja-nász az avaron)
- erotika jelentkezése költészetében, kendõzetlen szexus - szecessziós vonás => Tüzes seb vagyok
- széles regiszteren megszólaló szerelmi líra - számos szerepet ölt magára Ady és szerepekkel ruházza fel Lédát is

b. Újszerű hazaszemlélet

- elsõ szerelmes verseinél is nagyobb port kavart A magyar Ugar címû ciklusa (Új Versek c. kötet)
- szigorú, kritikus és fájdalmas hazaszeretet
- ostorozó mentalitás: elítéli a tunyaságot, elmaradottságot, megalkuvást, gyávaságot (A Hortobágy poétája, A magyar Ugaron)
- modern szemlélete szembekerül a hivatalos politikai ideológiával, a századvég, a millennium - gyakran vak - optimizmusával (Góg és Magóg fia vagyok én)

c. Modern témák a költészetében - A pénz

- létharc versek => ihletõi: bohémélet állandó megélhetési gondjai, a pénztelenség
- "legjobb ihletõ forrás: a pénzhiány"
- pénz = a polgári lét szimbóluma
- kozmikus küzdelem az egzisztenciáért - mitikus tér és idõ - tragikus pátosz (a költõi én vereségével zárul legtöbbször)
- modern bálványok - az embertelenség szimbólumai (Disznófejű Nagyúr, õs Kaján)

d. Modern istenkép

- akárcsak Balassit, a csalódások, támadások és a magány (otthontalanság érzése), illetve a szervezetén egyre inkább elhatalmasodó betegség viszik Istenhez a költõt => istenkeresés motívuma
- Nietzsche: "Isten meghalt" => Ady: "teremtett" Isten => egyéni istenkép
- disszonáns, paradox istenhit - "hiszek hitetlenül"
- sokarcú Isten: jóságos öregúr (Újtestamentum istenképe); hatalmas, mindenható úr; a büntetõ Isten (Ótestamentum istenképe); közönyös Isten (akárcsak Voltaire Candide-jában vagy az egzisztencialisták világképében => Istentõl való elhagyatottság)
- elmaradt megváltás (A Sion-hegy alatt)

e. A "nagy háború" élménye

- egyértelmű állásfoglalás a háború ellen - szemben a hivatalos, lelkesítõ ideológiákkal (Ember az embertelenségben)
- apokaliptikus kép a háborúról - az emberi értékeknek és magának az emberinek a pusztulását festi (Emlékezés egy nyár-éjszakára)
- visszafordíthatalan változásokról ír => az egykorvolt világ elpusztul - visszavonhatatlanul => világégés
- egykorvolt "bizonyosságok", értékek pusztulnak el ezzel a világgal => bizonytalanság, "létbe-vetettség", kozmikus magány
- a háború személyiségre gyakorolt hatása megjósolhatatlan
- az eltévedés motívuma (Az eltévedt lovas)
- modern lírai vonás: drámai monológok megjelenése
- expresszionista hatás

SDT-segéd

Hasznos SDT-oldalak:

Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete » Ady Endre >> Ady lírájának jellemzői, újszerűsége

Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete » Ady Endre >> Ady szerelmi költészete

Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete >> Ady önértelmező költeményei

Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete >> Ady Endre magyarság-versei
Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete >> Ady Endre istenes költészete

Irodalom » 11. osztály » Líra » A századforduló magyar költészete » Ady Endre háborús versei >> Ady háborús versei

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten