Jelentés a magyar közoktatásról 2006
Varga Szilvia
2010/08/17 16:01
1308 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A Jelentés a magyar közoktatásról 2006 című kiadvány átfogó képet nyújt a magyar közoktatásban 2002 és 2006 között zajló folyamatokról, a rendszert érő kihívásokról illetve a kormányzati politika ezekre adott válaszairól. Akötet az első kiadástól kezdve az Országos Közoktatási Intézet szakmai műhelyében készült.

A Jelentés célja

A könyv célja az, hogy átfogó képet adjon a magyar közoktatást 2002 és 2006 között ért kihívásokról, a közoktatási rendszerben zajló legfontosabb folyamatokról, valamint arról, hogyan reagált ezekre a kihívásokra és folyamatokra a hazai oktatáspolitika és oktatásfejlesztés. 

A kiadványsorozat 1996-ban indult útjára az OECD ajánlására annak érdekében, hogy  nyilvános, rendszeresen megjelenő, értékelő elemzés készüljön a közoktatás állapotáról, folyamatairól. Az első Jelentést 1998-ban követte a második, 2000-ben a harmadik, majd 2003-ban a negyedik.

A Jelentés az első kiadástól kezdve az Országos Közoktatási Intézet (volt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) szakmai műhelyében készült, az Oktatási Minisztérium kérésére és támogatásával. A kötet szerzői egy-egy szakterület specialistái, akiknek munkáját ismert közoktatási szakértőkből álló szerkesztőbizottság segíti. 

Fejezetek, a kötet felépítése

A könyv kilenc fejezetet tartalmaz, amelyek lefedik a közoktatás legfontosabbnak tartott területeit, az elemzett területek a közoktatás egy-egy pregnáns problémája köré épülnek:

  1. Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete
  2. Az oktatás irányítása
  3. A közoktatás finanszírozása
  4. Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás
  5. Az oktatás tartalma
  6. Az iskolák belső világa
  7. A pedagógusok
  8. A közoktatás minősége és eredményessége
  9. Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények

A témák közül jó néhány – pl.: az oktatás tartalma, a közoktatás minősége és eredményessége – bizonyára nem csak a szakemberek, hanem a szülők, a szélesebb társadalmi közvélemény figyelmére is számot tarthat. A Jelentés legfontosabb szerkesztési elve, hogy a bemutatott folyamatokat és az ezekhez kapcsolódó értelmező megállapításokat konkrét adatok és pontosan megjelölt források támasztják alá. E szerkesztési elv összhangban van azzal, hogy a társadalmi folyamatok elemzése és az ezekre irányuló kormányzati politikák meghatározása és értékelése során egyre nagyobb jelentőségük van a mérhető indikátoroknak, ennek szellemében adatokban rendkívül gazdag kiadvány kerül az olvasók kezébe.

Kiknek szól?

  • a közoktatás központi és helyi irányítóinak, az e területtel foglalkozó politikusoknak, a közigazgatási szakembereknek, akik döntéshozóként szerepelnek a közoktatásban,
  • iskola vezetőknek, gyakorló pedagógusoknak és pedagóguspályára készülő hallgatóknak, akik a közoktatásban dolgoznak (vagy akarnak dolgozni),
  • szülőknek, akik gyerekeik révén igazán érintettek a közoktatásban (mondhatnánk, a gyerekeik bőrére megy a vásár),
  • valamint mindazoknak, akik kíváncsiak arra, ami Magyarországon az iskolák világában történik, és arra a tágabb környezetre is, amelyben az iskoláink működnek.

Ha sikerült felkeltenünk érdeklődését, szívesen elmerülne a részletekben, a teljes kiadványt megtalálja itt.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten