A börzén kilenc középiskola mutatta be jó gyakorlatait:
- Waldorf Gimnáziumok (Budapest)
- Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium és Szakközépiskola (Budapest)
- ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)
- Teleki-Wattay Művészeti Iskola (Pomáz)
- Alternatív Közgazdasági Gimnázium (Budapest)
- II. Rákóczi Ferenc Gimnázium (Budapest)
- Közgazdasági Politechnikum Gimnázium és Szakközépiskola (Budapest)
- Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola (Cegléd)
- Bolyai János Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola és Kollégium (Budapest)
A Waldorf Gimnáziumokbanepochális oktatás folyik, de a gyakorlat a hagyományos iskolák tanítási rendszerébe is beépíthető. Ez a módszer önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönzi a tanulókat, segíti a kulcskompetenciák fejlesztését és alkalmazkodik az egyéni igényekhez. Az intézmény a szülőkkel való sikeresebb együttműködés érdekében is kínált ötleteket, eszközöket.
A Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium és Szakközépiskola célcsoportját a más intézményből elbocsátott diákok alkotják, tehát ide nem lehet nyolcadik osztályból menni. A tanodában nincsenek osztályok és osztályfőnökök, helyettük kreditrendszer működik és mentorok vannak, akiket a diákok választanak. Diákstáb elnevezésű jó példájuk a diákönkormányzat gátjait oldja, segítségével közelebb kerülnek egymáshoz a diákok és a pedagógusok. Az esetmegbeszélő csoport hatására csökkennek a magatartásproblémák és javul a teljesítmény, ezen kívül drámatechnikákkal is kezelik a konfliktusokat. A hasznos holmik névre hallgató mintaszerű gyakorlat a tanulók mindennapi életét segítik, például hivatali ügyek intézéséhez nyújt támpontokat. A hasznos példa tanórába illesztve és tanórán kívül is alkalmazható.
Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium módszerei a tevékenységközpontú pedagógiára és az IKT eszközökre épülnek. Műhelymunkáik során megtanítják a tanároknak az IKT eszközök (például az interaktív tábla, szavazó- és feleltető rendszer) hatékony alkalmazását. Ezen kívül a hospitálás és az óralátogatás mintaértékű gyakorlatai is elsajátíthatók az intézménytől.
A Teleki-Wattay Művészeti Iskolazenés diákszínpad elnevezésű gyakorlata musical részleteken keresztül fejleszti az élőzene szociális kompetenciát. Az intézmény reneszánsz táncok névre hallgató jó példáját is bemutatta a börzére látogató pedagógusoknak. A művészetek könnyebb befogadása érdekében összekapcsolják a zenét, rajzot és a mozgást – ez az összművészeti kép módszer, mely életre kelti a képeket.
Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban három hetes ciklusokban folyik az epochális oktatás. E módszer előnye, hogy egyszerre kevesebb dologgal foglalkoznak a diákok, sokféle tevékenységre ad lehetőséget (önálló kutatómunkára és csoportmunkára egyaránt), a pedagógust a tananyag tudatosabb átgondolására kényszeríti, és a számonkérés is változatosabb. Az iskola témaheteket is bevezetett. Egy évben négy témahét van, melyek sokszínű munkaformát igényelnek és különleges végterméket eredményeznek. Az epochális keretben vagy a témahéten készítendő projektekről is tájékoztatta az érdeklődőket a gimnázium. A projektek egyénileg vagy csoportosan is megvalósulhatnak, de minden esetben produktummal zárulnak, melyeket be is mutatnak a gyerekek.
A II. Rákóczi Ferenc Gimnázium a földfelszínt újszerűen közelíti meg a Google Earth program használatával. A földrajz tanítását multimédiás bemutatók támogatják, hiszen a tanárok így könnyebben illusztrálhatják a jelenségeket. Az IKT eszközöket történelem órán is alkalmazzák a gimnáziumban, filmekkel, zenével egészítik ki az órai anyagot. Ez a módszer többek közt a kritikai véleményformálás készségét fejleszti. Az oktatáshoz az internetet is bátran segítségül hívják. A diákok így a tanórán is figyelemmel kísérhetik a híreket, bepillantást nyerhetnek a világ dolgaiba, friss információkkal dolgozhatnak, tájékozottabbak lehetnek. Az intézmény ezen kívül ökológiai tábort és pályaorientációs hetet is szervez a diákoknak, ahol pályaválasztási foglalkozásokon kapnak segítséget a döntéshozáshoz, előadásokat hallgathatnak meg és munkahelyi látogatásokon vehetnek részt.
A Közgazdasági Politechnikum Gimnázium és Szakközépiskola nyitott tanulási környezetet biztosít diákjai számára, melynek alapjai a személy- és tevékenységközpontúság, a kompetenciaalapúság és a szöveges értékelés. Az intézmény változatos munkaformákat és órán kívüli foglalkozásokat is bemutatott a börzére látogatóknak. A témahetek jó gyakorlat háromnapos programokat jelent, s többek között az alábbi témákra épülnek: ókori görögök, középkor, média, cukrászda, idegen nyelv. Ezeken a napokon játszva tanulnak a diákok. A moduláris oktatási programok összekapcsolják az elméleti és gyakorlati anyagokat. Ezek a programok egészséges életmódra nevelik a gyerekeket, valamint angol irodalommal, drámával, zenével és filmekkel foglalkoznak. Az iskola prezentálta városi ökológiai projektjét is, mely a város és a természet viszonyát mutatja be, valamint projekt alapú szintvizsgájáról is tájékoztatta az érdeklődőket. Ezen kívül még számos szolgáltatás gyakorlata is átvehető az intézménytől: hospitálás, konzultáció, mentorálás, utógondozás stb.
A Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola mintaértékű módszerei a tehetséggondozásra, az olvasásra nevelésre, a közösségépítésre és a vállalkozásfejlesztésre épülnek. Szerveznek például író-olvasó találkozókat, ahol személyesen találkozhatnak az írókkal a diákok és beszélgethetnek velük, valamint a diákvállalkozások létrehozása, működtetése is egyedi példa volt a kínálatban.
A Bolyai János Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola és Kollégium a nyelvi előkészítő tagozaton alkalmazott IKT eszközeit és az életközeli témákat feldolgozó projektmódszerét mutatta be a börzén.
- További jó gyakorlatokról, azok részleteiről, átadásának és átvételének lehetőségeiről a Szolgáltatói kosár honlapján lehet tájékozódni.
- Tovább az óvodák jó gyakorlataihoz
- Tovább az általános iskolák jó gyakorlataihoz